Överlever euron? Lars Calmfors Fores 16/9-2013. Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? Fungerar det reformerade regelsystemet långsiktigt?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KONJUNKTURLÄGET 27 mars 2013 Jesper Hansson. Sammanfattning •Små revideringar av prognosen •Förtroendet bland hushåll och företag förbättras •Svag utveckling.
Advertisements

Penning- och finanspolitik i den öppna ekonomin Kapitel 16
Hur ska framtida statsfinansiella kriser i Europa undvikas? Lars Calmfors Kungl. Vetenskaps-societeten Uppsala, 31/
Innebär hanteringen av eurokrisen den slutliga dödsstöten för den ekonomiska demokratin?
Anm. Streckad linje avser IMF:s prognos oktober 2010.
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Lars Calmfors Senioruniversitetet 20/
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
KONJUNKTURLÄGET 21 december 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning •Euroområdet hankar sig fram men osäkerheten lättar andra halvåret 2012 •Fallande BNP.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Konjunkturer.
KONJUNKTURLÄGET 18 juni 2008 Urban Hansson Brusewitz.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Överlever euron? Lars Calmfors Fores 14/ Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? - Är den minskade oron verkligen befogad? Fungerar.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Löner, löneandel och sysselsättning: några reflektioner
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
KONJUNKTURLÄGET 19 december 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning BNP faller fjärde kvartalet Återhämtning inleds mot slutet av 2013 Arbetslösheten stiger.
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
KONJUNKTURLÄGET 31 augusti 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Återhämtningen tar en paus Även Sverige påverkas – arbetslösheten planar ut Förutsätter.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 19 juni 2013.
KONJUNKTURLÄGET 27 augusti 2008 Urban Hansson Brusewitz.
Från framgång till kris
Föreläsning 12 Sammanfattning
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Eurokrisen Lars Calmfors Junilistans seminarium 29/
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
KONJUNKTURLÄGET 20 juni 2012 Jesper Hansson. Sammanfattning Lågkonjunkturen fortsätter Mest troligt att euron överlever – läget klarnar mot slutet av.
Ekonomiska kretsloppet
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
KONJUNKTURLÄGET 26 augusti 2009 Kerstin Hallsten.
Jesper Hansson Slutlig efterfrågeutveckling – nya mönster i konjunturutveklingen? SIMRA 23 maj 2013.
Blanchard kapitel Växelkurser, räntor och BNP
Finansiell stabilitet Juni 2010 Presskonferens
Finanspolitiska rådets rapport- några kommentarer Torbjörn Becker Östekonomiska institutet vid Handelshögskolan i Stockholm (SITE)
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Konjunkturläget Mars Prognosen i sammandrag (december inom parantes) BNP4,4 (4,3)3,9 (3,6)3,4 (3,2) Sysselsättning1,9 (2,0)2,2 (2,1)1,2.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2009 Kerstin Hallsten. Djup lågkonjunktur Expansiv ekonomisk politik färre sysselsatta 2010.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Penningpolitik med inflationsmål
Offentliga finanser och penningpolitik Förste vice riksbankschef Svante Öberg SACO
1 Svensk finanspolitik Lars Heikensten, Europeiska revisionsrätten - några kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport 2008.
KONJUNKTURLÄGET 18 december 2009 Kerstin Hallsten.
KONJUNKTURLÄGET 1 september 2010 Peter Svensson. Slutsatser Svensk BNP har lagt in en högre växel Uppgången är bred BNP-tillväxt 2010: 4,3 (3,7) 2011:
KONJUNKTURLÄGET 31 mars 2010 Kerstin Hallsten. Slutsatser Produktionen har börjat öka Tidig återhämtning på arbetsmarknaden Tjänstesektorn viktig i återhämtningen.
1 Kursens Mål Allmänbildning “Att kunna läsa tidningarnas ekonomisidor etc.” Att lära ut redskap (modeller) som kan användas för att göra en självständig.
KONJUNKTURLÄGET 31 MARS 2011 Jesper Hansson. Sammanfattning Tillväxten dämpas från rekordhög nivå Konsumtion och investeringar drar efterfrågan Arbetslösheten.
Blanchard kapitel 10 Penningmängd, inflation och sysselsättning
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Vart leder eurokrisen? Lars Calmfors Vetenskapsrådets kvartalsseminarium: EU och drömmen om ett enat Europa 26/
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
IDAG: Varumarknaden i balans + penningmarknaden i balans.
Svensk finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport maj Lars Calmfors.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Tabellerna. Ekonomirapporten. Oktober
1 Makroekonomi med tillämpningar Föreläsning 7: Penningmängd, Inflation och Sysselsättning.
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 21 december 2015 Konjunkturläget, december 2015.
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Kap 15 Avvägningen inflation-arbetslöshet

Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Stefan Fölster Svenskt Näringsliv
Presentationens avskrift:

Överlever euron? Lars Calmfors Fores 16/9-2013

Två frågor Klarar sig euron genom den pågående krisen? Fungerar det reformerade regelsystemet långsiktigt? Samspel mellan de två frågorna - långsiktig trovärdighet underlättar han- teringen av den pågående krisen - den långsiktiga trovärdigheten äventyras av missriktade krisåtgärder idag Frågan om regelsystemets långsiktiga funktion är bara relevant om euron överlever den pågående krisen

Hanteringen av den pågående krisen Åtstsramningarnas ekonomiska effekter Behovet av reala deprecieringar Politiska konskevenser av åtstramningspolitiken

Kritiken av åtstramningspolitiken Det har hävdats att politiken i själva verket försämrar statsfinanserna därför att lägre efterfrågan och lägre produktion i krisländerna leder till lägre skatteintäkter Konsekvent större BNP-fall och mindre minskningar av budgetunderskotten än enligt prognoserna

Statsskulddynamiken Förändringen av skuldkvoten = Primärt finansiellt sparandeunderskott som andel av BNP + (Statsskuldräntan – BNPs tillväxttakt) x Initial skuldkvot

Åtstramning och budgetunderskott Teoretiskt möjligt att åtstramningar i krisländerna ökar budgetunderskottet Men osannolikt med så stora finanspolitiska multiplikatorer De primära budgetunderskotten har också reducerats

Figur 4 Förändring av den offentliga sektorns primära finansiella sparande , procent av BNP

Åtstramning och skuldkvot Inte förvånande att skuldkvoterna i krisländerna fortsatt att öka Inget bidrag till minskande skuldkvot från det primära budgetsaldot förrän detta blivit positivt Åtstramning leder initialt (just när resursutnyttjandet och därmed BNP-tillväxten faller) till högre skuldkvot

Figur 1 Den konsoliderade offentliga sektorns bruttoskuld, procent av BNP.

Åtstramningspolitikens tekniska effekter Sannolikt fungerar åtstramningspolitiken i krisländerna rent tekniskt Men den verkar med fördröjning - initialt ökar skuldkvoten Åtstramningarna måste vara så stora att de primära budgetunderskotten vänds till överskott Åtstramningar också i kärnländerna har stora negativa överspillningseffekter på krisländerna Behov av mer expansiv finanspolitik i kärnländerna

Åtstramningar och jämviktsproduktion På längre sikt bestäms inte produktionsnivån av efterfrågan utan konvergerar mot en jämviktsnivå som bestäms av arbets- och produktmarknadernas sätt att fungera Anpassning genom pris- och löneanpassningar Kraftigare efterfrågefall i en ekonomi än i omvärlden leder på sikt till real depreciering Ökad nettoexport återför gradvis produktionen till sin jämviktsbana Även om jämviktsbanan kan påverkas av låg efterfrågan, så har en finanspolitisk åtstramning mycket mer positiva effekter på budgetsaldot på lång än på kort sikt

Svårt genomföra reala deprecieringar med gemensam valuta Nominella lönesänkningar kan bara tvingas fram genom hög arbetslöshet Finanspolitiska interndevalveringar inte framkomliga Mer expansiv finanspolitik i kärnländerna skulle underlätta Finanspolitiska internrevalveringar skulle kunna genomföras i kärnländerna

Figur 5 Arbetslöshet och relativa kostnader i euroområdets krisländer idag och i Sverige under 1990-talskrisen

Tabell 1 Uppoffringskvoter (den ökning av arbetslösheten i procentenheter som krävs för varje procents sänkning av de relativa kostnaderna Relativ lönekostnad per anställd Relativ enhetsarbetskostnad Grekland ( ) 1,232,11 Irland ( ) 0,720,46 Italien ( ) 4,29-2,05 Portugal ( ) 1,210,88 Spanien ( ) 4,811,30 Finland ( )0,550,44 Sverige ( )0,560,41

De politiska riskerna Åtstramningspolitiken i krisländerna fungerar rent tekniskt om den understöds av mer expansiv politik i kärnländerna Men åtstramningarna fungerar inte politiskt - mycket stora uppoffringar - politiken sannolikt inte genomförbar på sikt Sannolikt lyckas flera krisländer inte sanera sina offentliga finanser - förmodligen utökade krisstöd - drivkrafterna för budgetsaneringar försvagas - till slut kommer stöden att klippas av och kärnländerna tvingas realisera stora kapitalförluster - då kan europrojektet haverera i båda ändarna - krisländer kan överge euron för att finansiera sina utgifter via sedelpressarna - politiska revolter mot euron i kärnländerna

Figur 3 Arbetslöshet, procent av arbetskraften

Det reformerade regelsystemet på sikt De finanspolitiska reglerna Bredare makroekonomisk övervakning Samordningen mellan nationell och europeisk beslutsnivå De nationella ramverken Bankunion

De finanspolitiska reglerna Möjligheter till mindre och tidigare sanktioner Mer betoning av skuldkriteriet Ökade krav på redovisningen av de offentliga finanserna Omvänd kvalificerad majoritet i Förfarandet vid alltför stora underskott Tveksamt vad detta betyder - svag legitimitet för böter om ett land har underskott - upprepat spel med incitament för mild behandling

Bredare makroekonomisk övervakning Bra i princip med större fokus på överhettningar (jfr Irland och Spanien) Men hur mycket ”tänder” får denna övervakning? Bedömningen blir alltid mycket skönsmässig.

Samordningen mellan nationell och europeisk nivå Den europeiska terminen Kommissionen ska förhandsgranska de nationella budgetarna innan de antas i de nationella parlamenten Men inga tvingande krav

De nationella ramverken Krav på flerårsperspektiv och heltäckande nationella budgeter Krav på nationella regler om budgetbalans Nationella automatiska korrigerings-mekanismer De offentliga finanserna ska övervakas av nationella oberoende finanspolitiska institutioner (typ Finanspolitiska rådet) Budgetarna ska baseras på oberoende prognoser eller prognoser som godkänns av oberoende institution Det här är kanske de viktigaste finanspolitiska reformerna - ekonomisk-politisk debatt är fortfarande nationell

Bankunionen En bankunion med en europeisk backstop skulle kunna möjliggöra nedskrivningar av statsskulderna i krisländer Mekanism för att hantera fallerande banker i sådana situationer Ett land i statsfinansiell kris skulle snabbare kunna ta sig ur den Långivarna skulle bli mer försiktiga - tidigare och tydligare marknadssignaler Kapitaltäckningskrav mot statspappersinnehav Ta bort undantaget för statspapper om att en banks exponering mot en enskild låntagare får uppgå till högst 25 procent av det egna kapitalet

Slutsatser Åtstramningspolitiken i krisländerna fungerar tekniskt om den understöds av en mer expansiv politik i kärnländerna Men uppoffringarna för medborgarna är alltför stora De innebär att politiken sannolikt inte kommer att fullföljas På kort sikt förmodligen utökade stöd Men på lång sikt kommer stödpolitiken förmodligen att avbrytas - stor risk för statsbankrutter i krisländerna och att de lämnar eurosamarbetet - samtidigt stor risk för politisk revolt mot euron i kärnländerna som kan bilda en mindre valutaunion

Slutsatser fortsättning Omedelbara skuldnedskrivningar bör göras i flera krisländer - stora kapitalförluster för räddningsfonder och ECB men mindre än om nedskriv- ningarna skjuts upp Behov av rekapitalisering av krisländernas banker på europeisk nivå Viktigt återupprätta icke-undsättningsklausulen Det kräver en bankunion med ett system för att hantera bankkriser ESMs uppgift bör vara stöd till banker i krislägen och inte stöd till stater