Linköpings universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Gymnasieelevers tal om kroppsligt erfarande vid löpning Heléne Bergentoft.
Patientenkät sommaren -13
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Policy för miljö och hållbar utveckling
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Syftet med en personlig handlingsplan
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Eller formativt lärande…
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Nya utvecklingssamtal
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Bra skolor kännetecknas av:
Mål- och resultatstyrning
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Att tillsammans påverka!
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Att arbeta vetenskapligt
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Nya föreskrifter och allmänna råd
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Möte hos Österåker Östra Ryds församling Möte hos Österåker Östra Ryds församling Utdrag ur bildspel från möte hos Svenska kyrkan. Deltagare Kenneth.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Hur kan vi förstå begreppet?
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Något att tänka på när man söker pengar
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Linköpings universitet 2017-04-06 Linköpings universitet En förnyare av forskning och utbildning Kursvärdering – en process. Några kursansvariga högskolelärares tankar kring arbetet med kursvärdering. Helena Öström Haugum Kansliet för utbildningsvetenskap

2017-04-06 Syftet Med studien är att fördjupa kunskapen om kursvärdering och dess betydelse för högskolelärarens arbete. Fokus är: kursvärdering i praktiken kursvärderingens påverkan på kursutveckling kursvärderingens betydelse för kvalitetsarbete inom utbildning Metod Kvalitativ analys av meningsinnehållet.

Litteraturgenomgången 2017-04-06 Litteraturgenomgången Hur arbetet med utvärdering av högre utbildning har utvecklats från 50-talet till idag Kvalitetssäkring av högre utbildning Definition och förklaring av begreppen kursvärdering och kursutvärdering Utvärdering, summativ och formativ samt användningen av resultatet från en utvärdering. Aktuell forskning

Definition av begreppen kursvärdering och kursutvärdering 2017-04-06 Definition av begreppen kursvärdering och kursutvärdering Kursvärdering Vid en kursvärdering görs en värdering av pågående eller avslutad kurs eller kursavsnitt av studenterna i kursen. Kursutvärdering Vid en kursutvärdering görs en sammanvägd bedömning av relevanta faktorer ex. vis resultatet från kursvärdering, examinationsresultat, kursdokument, ekonomi, genomströmning, kursansvarig, kursteamet samt även andra aktörers bedömningar m.m. av vanligtvis avslutad kurs eller kursavsnitt.

Aktuell forskning Begreppsdefinition 2017-04-06 Aktuell forskning Begreppsdefinition Processinriktad kursvärdering med delaktiga studenter och lärare Processinriktat arbetssätt genom delaktighetsmetoden Två formativa studentutvärderingar Kursvärdering via elektroniska enkäter, webbaserade undersöknings-metoder och E-mail Studenternas delaktighet i genomförandet av kursvärdering

Syfte – meningen med kursvärderingen 2017-04-06 Diskussion Syfte – meningen med kursvärderingen Metod – variationer av olika kursvärderings-metoder Process – arbetet med kursvärdering är en process

Syfte – meningen med kursvärderingen 2017-04-06 Tema: Syfte – meningen med kursvärderingen Begreppen kursvärdering och kursutvärdering behöver förtydligas Kursvärdering kan ha flera syften Förbättrad kvalitet och ökat studentinflytande

Slutsats Syfte – meningen med kursvärderingen 2017-04-06 Slutsats Syfte – meningen med kursvärderingen Begreppen kursvärdering och kursutvärdering behöver förtydligas. Det är problematiskt att genomföra en kursvärdering som har flera syften. För att säkerställa det övergripande syftet med att förbättra kvaliteten behövs ett systematiskt arbete som genomsyrar hela organisationen. Summativa kursvärderingar bör kompletteras med formativa kursvärderingsmetoder för att uppnå ökat studentinflytande och förbättrad kvalitet. Kursvärdering bör systematiskt kompletteras med annan information för att göra en djupare och mer omfattande analys av kursen med syfte att få en helhetsbild av kursen.

Metod – variationer av olika kursvärderings-metoder 2017-04-06 Tema: Metod – variationer av olika kursvärderings-metoder Modell över olika kursvärderingsmetoder Kategorisering av kursvärderingsmetoder Det är viktigt med en stor variation av kursvärderingsmetoder Reflektion kring kursvärderingssystemet KURT

2017-04-06 Metoder för kursvärdering: informella, formella, formativa och summativa.

Slutsats Metod – variationer av olika kursvärderingsmetoder 2017-04-06 Slutsats Metod – variationer av olika kursvärderingsmetoder Den kursvärderingsmetod man använder sig av bör vara anpassad för syftet man har för genomförandet av kursvärderingen. Det är bra att öka variationen av kursvärderingsmetoder. Rörande kursvärderingsmetoden KURT så bör ett klart syfte med just den metoden skrivas fram för resp. nivå i organisationen, rektor, fakultet och institution. Det är viktigt att även resultatet av andra former av kursvärderingsmetoder än KURT tas tillvara.

Process – arbetet med kursvärdering är en process 2017-04-06 Tema: Process – arbetet med kursvärdering är en process Arbetsprocessen Utveckling av arbetsprocessen

Arbetsprocessen avseende arbetet med kursvärdering. 2017-04-06 Arbetsprocessen avseende arbetet med kursvärdering.

Slutsats Process – arbetet med kursvärdering är en process 2017-04-06 Slutsats Process – arbetet med kursvärdering är en process Arbete med kursvärdering är en process och kursvärdering blir därigenom processinriktad. Det finns ett behov av att ta tillvara lärarnas synpunkter på kursen. Det finns ett behov av ett mer systematiskt organiserat stöd för de som är kursansvariga.

Att utforma kursvärdering kopplad till syftet 2017-04-06 Fortsatt forskning Att utforma kursvärdering kopplad till syftet Utveckla metoder och modeller för att få med studenterna Studentperspektivet bör belysas Hur påverkar den pedagogiska metoden i kursen genomförandet av kursvärdering? En helhetsanalys av kurser bör bidra till kvalitetsarbetet vid lärosätet

Resultatredovisning Begreppen kursvärdering och kursutvärdering. 2017-04-06 Resultatredovisning Begreppen kursvärdering och kursutvärdering. Syftet med kursvärdering: för studenter för kursansvarig och lärare i kursen för andra nivåer i organisationen Metoder som används vid kursvärdering: informella metoder formella metoder

2017-04-06 Resultatredovisning …..kursvärdering…..skulle det vara mer det här….reflekterandet…..i stort……hur du…..som deltagare värderar det här du har gått….vad du har för nytta av den…..(Inf. K) Är det nån skillnad egentligen? Jag pratar ju oftast om kursutvärdering…men jag tror egentligen inte att jag gör nån större skillnad mellan kursvärdering och utvärdering….även om.…jag pratar bara om kursutvärdering. ( Inf. A) Jag tror också att….studenter som…tar det här på allvar och gör det här också kan få en slags summering av…..kursen och det de verkligen har gått igenom, att det kan vara en sammanfattning för dem att faktiskt också göra en utvärdering för dem själva då! (Inf. D)

Resultatredovisning Det elektroniska kursvärderingssystemet KURT: 2017-04-06 Resultatredovisning Det elektroniska kursvärderingssystemet KURT: studenterna och KURT kursansvarig och KURT tekniken och KURT andra nivåer i organisationen och KURT Arbetet med kursvärdering: att förbereda och planera för kursvärdering i kursen genomföra kursvärdering i kursen uppföljning av kursvärderingens resultat från kursen återkoppling av kursvärderingens resultat från kursen

2017-04-06 Resultatredovisning Alltså, ett problem är ju att studenterna inte är jätteangelägna. De känner ju att, ofta så händer ju ingenting för deras egen del…..det ligger ofta….i slutet på kursen och man känner att nu är man färdig med det här och man tänker framåt …..(Inf. B) …att planera och genomföra kurser det är ju verkligen en process…..och…..även om jag har planerat, fast då planerar jag ju inte själv…många lärare omkring….mindre kursteam… större kursteam, och så jobbar vi….med att få till stånd en bra kurs…så är det ju en process....(Inf. H) ….jag brukar ju ge dem ganska öppna frågor…..vilka är dina aha-upplevelser efter kursen….vad kunde vi ändra på….vad tyckte du var speciellt bra….öppna frågor….då får man ofta ganska bra svar…..då kan det ju kunna komma fram sådana saker som jag skulle kunna missa om jag gjorde för detaljerade frågor! (Inf. B)

2017-04-06 Resultatredovisning Kursvärderingens och andra faktorers betydelse för kursutveckling: kursvärderingens påverkan andra faktorers påverkan Kursvärderingens och andra faktorers betydelse för kvalitetsarbete: kursvärdering bidrar till god kvalitet andra faktorer som bidrar till god kvalitet

2017-04-06 Resultatredovisning Jo, med kvalitetsarbete…det menas ju att få bättre och bättre kurser…..och att de skall hålla för granskning, att skall ha en vetenskaplighet, där man kan gå in på kritiskt granskande…och ett relevant innehåll osv så att det är ju många olika begrepp som ligger i kvalitetsarbete…..(Inf. B) ….. det är faktisk att den befinner sig i en ständig process….att kursen hela tiden förändras för att det….man skall inte tro att vi utvecklar en kurs en gång…..det är mig fjärran att tro att jag utvecklar en kurs och sedan kan jag arbeta med den utan…..en kurs blir bra om den är levande…..utvecklas med de lärare som finns, med de studenter som finns i den….med den litteratur som kommer…..de här redskapen som jag säger, som hela tiden slipas och det är det som är utmaningen, det är det som gör…..( Inf. H) ....det finns massor som skulle kunna utveckla kurser men kanske inte i första hand kursvärderingen från studenter. (Inf. A)

Resultatredovisning Kursvärderingens betydelse för studenterna: 2017-04-06 Resultatredovisning Kursvärderingens betydelse för studenterna: kursvärderingen påverkar konkreta detaljer i kursen kursvärderingen påverkar studenternas eget lärande. Utvecklingstankar om: KURT analys av kursen börja arbetet med kvalitet genom att först diskutera begreppet lärare och kursteam studenter och alumner

2017-04-06 Resultatredovisning …..jätteviktig…..och det vi kan göra som lärare det är ju bara att tala om för studenterna att det är viktigt, det har betydelse det ni skriver men….jag vill också gärna kommunicera ansvaret. Det är viktigt att föra fram sin kritik på ett konstruktivt och riktigt sätt. Annan kritik kan vi inte ha nytta av, den kan vi inte använda oss eller förhålla oss till…..det måste vara så uttryckt så att vi förstår det och kan använda det som skrivs…(Inf. H) …de har…ett visst inflytande där, men jag tycker inte studenter……riktigt använder allt inflytande de skulle kunna ha, egentligen…jag tycker att vi bjuder in till mer… man har inte tid och det är begränsat ……men visst har det en betydelse. Jag tycker nästan att det är den enda påverkansmöjlighet inifrån……från enskild student som bjuds! (Inf. D)

2017-04-06 http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-70397