Renässansen Den nya tiden
Periodiseringen Medeltiden och Renässansen: brott eller kontinuitet? Antiken och framtiden: paradox? Tiden: linjär eller cyklisk?
Francesco Petrarca Mont Ventoux—Augustinus Bekännelser Petrarca: ”. . . Slog igen boken och var arg på mig själv som fortfor att beundra jordiska ting trots att jag borde ha vetat genom mina studier av hedniska författare att ingenting är mer beundransvärt än människans själ . . .” Människans värdighet
Förutsättningar Det historiska perspektivet Det religiösa perspektivet Det estetiskt/filosofiska perspektivet Det politiska perspektivet
Filologi Källtexterna: - översättningar - textutgivning - källkritik Lorenzo Valla: Den ”konstantinska donationen” (förfalskad urkund)
Förnyelse och återupplivande Vallas kritik av syllogismen - sannolikhetsargumentets vikt Ciceros latin i samtiden; Petrarca Stilen och logiken
Kritik av medeltiden Betoning på retorik och språk snarare än logik/dialektik Brev, dialog snarare än (skolastiska) avhandlingar
Renässansplatonismen Tillgång till Platons texter Marsilio Ficinos översättning till latin Platonakademin (Florens) Ockulta läror Pico della Mirandola: - intresse för judisk mystik och hemlig visdom - människan: unik och fri
Spridning Resorna Boktryckarkonsten Spänningen mellan renässansen och reformationen Institutionernas betydelse utanför Italien
Thomas More Utopia - gemensam egendom - inga pengar - arbetsplikt Samhällskritik präglad av en idyllisk världssyn
Rörelse eller period? Individualism Förnuft Modernitet?