2014-08-22Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nyheter kring Ediel® Av Jan Owe.
Advertisements

Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Kompetenslyftet eHälsa i primärvården Välkommen!
Förändringar i Ediel-anvisningar
Fjärrvärmepriset i Kopparstaden, Falun
Informationsutbytet på elmarknaden
Svenska Förläggareföreningen • De svenska bokförlagens branschorganisation • Instiftad 1843 • Cirka 65 medlemmar • Motsvarar cirka 70 % av bokförlagsbranschen.
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Genomförande av nordisk slutkundsmarknad
Framtida modell för informationsutbyte och behov av centraliserad mätvärdeshantering Referensgruppsmöte no 3.
Nordisk slutkundsmarknad
NULÄGE VÅREN RESULTAT I KORTHET – EFFEKTMÅLEN FÖR 2013 MÅLRESULTAT TÄCKNINGSGRAD 60 % av registren >80 % 67 % ÖPPENHET Alla med över 80 % täckning.
Nya Autogiro – en helt elektronisk tjänst
Enklare faktura Seminarium 25 mars Dagordning • – Kaffe • – Ei presenterar uppdraget och förslag • – Diskussion.
Kulturförvaltningens verksamhet
EnergiMarknadens InformationsväXel ”Elbranschen tar sig i kragen” Svenska Kraftnäts Ediel- och avräkningskonferens 2008.
Scypho – Självlärande system för styrning av inomhusklimat
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
Så förverkligar vi 24-timmarsmyndigheten i Nacka Kommunalråd Mats Gerdau (m), Nacka.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Fotostationer på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Västra Götalandsregionen 13 november 2013 Fredrik Rasmusson.
Gemensam elmarknad Norden och Europa – hur långt borta i tiden?
Intranät som funkar Andreas Blackne
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
VA-PLAN Nynäshamns kommun
Förintelsen.
Taltidningen 2.0 Jesper Klein och Susanne Axner, TPB
Saminvesteringsforum
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
Reformer i arbetslöshetsförsäkringen 1 september 2013
Energi Miljöombudsutbildning 28/4-2014
- En presentation om vårt framtida rekryteringsbehov och företaget,
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Enklare för kunden – förslag som ger förutsättningar för en nordisk slutkundsmarknad.
Enklare faktura Seminarium 25 mars Uppdraget Centralt för en fungerande elmarknad är att kunderna får den information de behöver för att kunna göra.
Utmaningsdriven innovation
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Ny E-tjänst för Nyps
1.
EDIEL avräkningskonferens
Balans- & slutavräkning Förslag till nya korrektionsrutiner
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Vattenfall Vindkraft Bruzaholm MarkCheck Juni 2014.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
PROGNOS hösten 2013 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Nästa steg för Luleå Simsällskap  Föreningen har gjort en 3-årig verksamhetsplanering för kommande utveckling  Definierat mål och krav för.
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
Hur påverkar föreskrifterna oss som elleverantör?
Anslutningspris för fiber till villa
Lungscintigrafi på små barn
Fiber är så mycket mer än bara snabbt internet…
Läkaren och sjukintyget
Att jämföra och diskutera individuella data -nyckeln till framgång i förbättringsarbetet? Kjell Lindström Senior advicer, Bra Liv, Jönköping.
Ladok3-projektet Lokala PL —08 Umeå. 2 Organisation Hur ser organisationen ut?
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
1 Kort information om lasarettets miljöhänsyn och miljöarbete, i vilket alla vi medarbetare har ett ansvar. Webinar om Miljö för sommarvikarier 2013 I.
En students perspektiv En students perspektiv Näringslivet och studenten Presentatör: Jonas Karlsson Tema samverkan Ämneskonferens i datavetenskap.
BENLA COMMUNITY SCHOOL Fakta I Margibi County nära Kakata Ca 130 elever från förskola till årskurs 6 (K1 Pre, K1, K2, 1-6) 7 stycken lärare 20-25% av eleverna.
Kommuner i samverkan – Anna projektet
RIKSINTRESSEN – försvårar bostadsbyggande eller inte?
1.
Bättre koll på tillsynsansvar och 10 kap. ansvar - varför, hur och så gör vi - på 30 minuter… Upplägg och målsättning Varför? Bakgrund, problembild och.
Funktionskrav på elmätare – ett steg på väg mot ett smartare elnät
Presentationens avskrift:

Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013

Sidan 2 Bakgrund Telge Energis projekt Mest efterfrågade förbättringen från befintliga kunder Stort hinder för att bli aktiv på elmarknaden

Sidan 3 Fakta Start privatkunder > 70 elnät Elnätsfakturan ställs om till Telge Energi Tjänsten ej öppen för fler kunder

Sidan 4 Erfarenheter processer Olika intresse från nätägare Krävdes olika rutiner med olika nätägare Svårt att få in nätfakturan i tid – mycket manuellt jobb

Sidan 5 Erfarenheter kunder - Kunderna fick påminnelser och krav + Kundtjänsten kan hantera nätavgiftsfrågor + Underlättar för kunder som flyttar – bara anmäla till ett bolag, får en slutfaktura

Sidan 6 Slutsatser Kunderna vill ha tjänsten Omöjligt utan tydligt regelverk med standardiserad informationsöverföring Kräver tidsgränser Mätvärden/nätavgift får ej ändras Dubbeljobb – ingen effektivisering

Sidan 7 Framtiden Tydligt regelverk med tidsgränser Använda EDIEL – går att komplettera något av de meddelanden som finns idag Tidsgränser måste sättas så att kunden kan ha ffd i slutet av månaden Bara ett bolag kan skicka påminnelser och kräva in betalning