Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013
Sidan 2 Bakgrund Telge Energis projekt Mest efterfrågade förbättringen från befintliga kunder Stort hinder för att bli aktiv på elmarknaden
Sidan 3 Fakta Start privatkunder > 70 elnät Elnätsfakturan ställs om till Telge Energi Tjänsten ej öppen för fler kunder
Sidan 4 Erfarenheter processer Olika intresse från nätägare Krävdes olika rutiner med olika nätägare Svårt att få in nätfakturan i tid – mycket manuellt jobb
Sidan 5 Erfarenheter kunder - Kunderna fick påminnelser och krav + Kundtjänsten kan hantera nätavgiftsfrågor + Underlättar för kunder som flyttar – bara anmäla till ett bolag, får en slutfaktura
Sidan 6 Slutsatser Kunderna vill ha tjänsten Omöjligt utan tydligt regelverk med standardiserad informationsöverföring Kräver tidsgränser Mätvärden/nätavgift får ej ändras Dubbeljobb – ingen effektivisering
Sidan 7 Framtiden Tydligt regelverk med tidsgränser Använda EDIEL – går att komplettera något av de meddelanden som finns idag Tidsgränser måste sättas så att kunden kan ha ffd i slutet av månaden Bara ett bolag kan skicka påminnelser och kräva in betalning