Kriskommunikation i praktiken Sveriges informationsförening 2011-11-14.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
En snöskottares dagbok… …eller visst är livet underbart!
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Sagan om Piffy.
… som skulle arrangera en löptävling.
Ett fel på kvinnor.
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Hans och Greta.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Unga och arbetslöshet En sammanfattning av publikationer sedan 2003 Susanne Zander Utredare Ungdomsstyrelsen.
Socialstyrelsen.se/patientsakerhet Fallstudie nr. 22 | Artikelnr | ISSN Patient tog sitt liv under vård på sjukhus En man med självmordstankar.
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
Att förklara kriser och krig
Les meilleures photos de
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Personal-utnyttjande
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Anna Kesselfors, Sunnerbyskolan F-6, Sorunda –
Katolska kyrkan Läs sidorna
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Det är ett hus kom så åker vi närmare. Då ser vi en man då frågar vi om får kolla runt.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Det händer inte … Det händer inte mig….
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Franska revolution 1 juli 1789 var det mycket oroligt i Paris.
Svenska palliativregistret Anita Ottosson.
Förintelsen.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
USA under andra världskriget
Landstingsstyrelsens förvaltning
socionom och journalist kommunikatör
Följa upp läget i landet
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Behovsanalys och brukardialog 2011
Erbjudande: kilo på fem dagar kilo på tre dagar. (Ej nybörjare) kilo på en dag! (Obs! endast för proffs)
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Att inleda och avsluta en berättelse
DEN MAGISKA DÖRREN.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Birgitta Birgersdotter föddes ca 1303 i Finsta. Hon kom att kallas
Meddix och samverkansrutiner
Inledning Hjälp det brinner - vad gör vi? Neurologiska kliniken, Lund Avdelning 27.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Malala Yousafzai.
1 Döden, bränder och media Allmän serviceskyldighet Allmänheten har rätt att bli informerad Myndigheter ska: lämna upplysningar, vägledning,
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Det är tisdag och Björn ska på sin första ishockeyträning. Han skakar i hela kroppen av nervositet. Han har aldrig stått på några skridskor förut. När.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Religion, Kristendomen
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Stormen Helga 4-6 Dec 2015 Torsdag
Döden, bränder och media
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Samordnad kommunikation på nationell nivå
Presentationens avskrift:

Kriskommunikation i praktiken Sveriges informationsförening

Kommunikationsutmaningar vid kris ”Först hörde jag att han var död och sedan att han låg på sjukhus och sedan att han inte var skadad alls. Jag visste inte vad jag skulle tro, så jag trodde inte på att han var död – inte förrän jag var på hans begravning.” Utmaning Nr 1: Rykten och felaktiga uppgifter

Vad behövs för att klara utmaningarna? Kriskommunikationsplan

Rykten och felaktiga uppgifter Omvärldsbevakning (bilden av krisen) Drabbad- anhörigperspektiv Proaktiv kommunikation

”Växeln var bemannad från midnatt, personen som kallats in för att sköta växeln fick även vara webbmaster de första timmarna. Jag hade en liten snabbkurs för henne så att hon skulle klara det” Utmaning Nr 2: Rutiner och resurser

Kriskommunikationscenter Tekniskt stöd Lokaler Personal

”Vi bad folk att skicka in både bilder och egna vattenrapporter och det var det många som gjorde. På så sätt kunde vi få information om läget.” Utmaning Nr 3: Kommunikation - lägesbild

Kommunikatör i krisledning

”Flera länsstyrelser och kommuner upplevde att el- och teleoperatörer i många fall helt lämnade över informationsansvaret till myndigheterna”. Utmaning Nr 4: Samverkan

Rutiner för samverkan Gemensamma övningar och utbildningar

” Allmänhetens och mediernas bild av vad KBM förväntas göra vid en kris som stormen Gudrun, visade sig stämma dåligt överens med KBM:s instruktion. En vanlig missuppfattning var att KBM tar över vissa krishanteringsuppgifter ” Utmaning Nr 5: Förväntningar

Förberedda budskap och kunskapsunderlag

Utmaning Nr 6: Krisens första timmar ”En man ringde en vän och rapporterade från Phi Phi-öarna före klockan att en katastrof inträffat och att människor omkommit. Vännen vidarebefordrade meddelandet till UD och fick svaret att departementet inte kunde göra något, eftersom man inte hade några indikationer på att något hänt.”

Krisens första timmar Tydligt uppdrag Erfarna medarbetare Larmrutiner

Funktioner (checklistor) Omvärldsbevakning (bilden av krisen) Internkommunikation Rutiner för samverkan Kriskommunikationscenter, tekniskt stöd, lokaler mm. Mediestrategi Webbstrategi Tillgänglighetsstrategi med mera… Plan för kriskommunikation

Planeringsprocess Förhandla - involvera Förankra - förklara Besluta - följa upp

? Stina Wessling