Kriskommunikation i praktiken Sveriges informationsförening
Kommunikationsutmaningar vid kris ”Först hörde jag att han var död och sedan att han låg på sjukhus och sedan att han inte var skadad alls. Jag visste inte vad jag skulle tro, så jag trodde inte på att han var död – inte förrän jag var på hans begravning.” Utmaning Nr 1: Rykten och felaktiga uppgifter
Vad behövs för att klara utmaningarna? Kriskommunikationsplan
Rykten och felaktiga uppgifter Omvärldsbevakning (bilden av krisen) Drabbad- anhörigperspektiv Proaktiv kommunikation
”Växeln var bemannad från midnatt, personen som kallats in för att sköta växeln fick även vara webbmaster de första timmarna. Jag hade en liten snabbkurs för henne så att hon skulle klara det” Utmaning Nr 2: Rutiner och resurser
Kriskommunikationscenter Tekniskt stöd Lokaler Personal
”Vi bad folk att skicka in både bilder och egna vattenrapporter och det var det många som gjorde. På så sätt kunde vi få information om läget.” Utmaning Nr 3: Kommunikation - lägesbild
Kommunikatör i krisledning
”Flera länsstyrelser och kommuner upplevde att el- och teleoperatörer i många fall helt lämnade över informationsansvaret till myndigheterna”. Utmaning Nr 4: Samverkan
Rutiner för samverkan Gemensamma övningar och utbildningar
” Allmänhetens och mediernas bild av vad KBM förväntas göra vid en kris som stormen Gudrun, visade sig stämma dåligt överens med KBM:s instruktion. En vanlig missuppfattning var att KBM tar över vissa krishanteringsuppgifter ” Utmaning Nr 5: Förväntningar
Förberedda budskap och kunskapsunderlag
Utmaning Nr 6: Krisens första timmar ”En man ringde en vän och rapporterade från Phi Phi-öarna före klockan att en katastrof inträffat och att människor omkommit. Vännen vidarebefordrade meddelandet till UD och fick svaret att departementet inte kunde göra något, eftersom man inte hade några indikationer på att något hänt.”
Krisens första timmar Tydligt uppdrag Erfarna medarbetare Larmrutiner
Funktioner (checklistor) Omvärldsbevakning (bilden av krisen) Internkommunikation Rutiner för samverkan Kriskommunikationscenter, tekniskt stöd, lokaler mm. Mediestrategi Webbstrategi Tillgänglighetsstrategi med mera… Plan för kriskommunikation
Planeringsprocess Förhandla - involvera Förankra - förklara Besluta - följa upp
? Stina Wessling