Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand. Nya Ostkustbanan Dubbelspår Gävle - Härnösand.
Advertisements

Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Fler studentbostäder i Stockholmsregionen 7 december 2012.
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Kundundersökning mars 2010
Fjärde järnvägspaketet
Satsningar på kollektivtrafik för ökat bostadsbyggande
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Nya Ostkustbanan.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Fossilbränslefri region
Socialdemokraterna i Skåne Socialdemokraterna presenterar Budget 2014 för Budget 2014 för Region Skåne.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Förstudie Roslagspilen
På väg mot en kunskapsbaserad ekonomi Socialdemokraternas budgetmotion för 2012.
Västsvenska paketet.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Infrastrukturplanerna
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Ekonomirapporten. April 2014
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Storstockholms brandförsvar
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
OECD Territorial Review of Sweden
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Rapport Förbifart Stockholm Uppföljning efter beslut Bil Sweden & MRF.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Två förhandlingar.
Val av transport till resmålet.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Infrastrukturplanering
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
1 Division Infrastruktur ÅFs Kapitalmarknadsdag Åke Rosenius
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
UPPDRAGET Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna nya bostäder Järnväg i norr Lagförslag om värdeåterföring Cykelåtgärder Östlig förbindelse.
Sampers användardag Christian Nilsson
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
HÖGHASTIGHETSJÄRNVÄG NY DANMARKSFÖRBINDELSE
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Design i kollektivtrafiken
I dag saknas det en nationell vision för utveckling av transportsystemet. När Regeringen presenterade den Nationella planen för transportsystemet
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem Jessica Rosencrantz Kandidatutbildning

Den stora bilden Eftersatt drift och underhåll av järnvägen under decennier med S-styre Mindre av skrytbyggen – mer av förstärkning. Konsekvent höjning av anslaget för underhåll av järnvägen – i nivå med Trafikverkets önskemål. Alliansregeringen satsar dubbelt så mycket som Perssons sista regering på DoU och 20 % mer totalt

Våra utgångspunkter Sverige ska ha ett starkt och hållbart transportsystem. För en fungerande vardag och lättare för företagen att leverera sina produkter. Ett transportsystem som gör det enklare att leva. Ett transportsystem som binder samman hela landet. Underlätta ett miljövänligt resande. Alla trafikslag behövs.

Den totala satsningen Infrastrukturpropositionen. Höjd ambitionsnivå: satsar under nästa planperiod (2014-2025) 522 miljarder kronor. Historiskt stor satsning på infrastrukturen. Vi har konsekvent förstärkt anslagen för drift och underhåll och investeringar på både väg och järnväg. Flaskhalsar byggs bort och kraftiga insatser för att minska förseningar och uteblivna transporter. Med kapacitetsutredningen som grund.

Satsningar på drift och underhåll 86 miljarder kronor avsätts för drift och underhåll och reinvesteringar av statliga järnvägar 155 miljarder kronor till drift och underhåll av statliga vägar. 281 miljarder kronor för att utveckla transportsystemet så att det klarar nuvarande och framtida krav på hållbarhet och för att göra det varaktigt robust.

Identifierade objekt i infrastrukturpropositionen Gruvnäring Ny stambana för snabbtåg Utbyggnad av tunnelbanan i Stockholms län Ett nationellt trafikledningssystem

Satsningar på gruvnäringen Efterfrågan på malm och mineraler har ökat kraftigt till följd av den ekonomiska tillväxten på global nivå. Investeringar för upprustning av Malmbanan och vägen mellan Pajala och Svappavaara. Sammanlagt investeras cirka 3,5 miljarder kronor åren 2013-2017 i gruvrelaterad infrastruktur.

Ny stambana för snabbtåg Ostlänken - möjliggör snabbtåg mellan Stockholm och Linköping Utbyggnad av dubbelspår på delar av sträckan Göteborg-Borås. Möjliggör för fler, snabbare och mer punktliga transporter av både passagerare och gods på järnväg. Skapar bättre förutsättningar jobb och tillväxt genom underlättad arbetspendling.

Stockholmsförhandlingen Regeringen har utsett förhandlingspersoner som ska genomföra förhandlingar om Stockholms läns infrastruktur. Vill åstadkomma en samlad trafiklösning som omfattar en utbyggnad av tunnelbanans blå linje och eventuellt nära anslutande åtgärder i Stockholms östra delar. Viss finansiering med höjda och modifierade trängselavgifter

Stockholm Stockholmsregionen spelar en central roll för hela Sveriges ekonomi. Ett väl fungerande transportsystem är en förutsättning för regionens funktion och tillväxt. Transportsystemet behöver fungera både för trafik inom länet och för den växande arbetsmarknaden i Mälardalen samtidigt som Stockholm är en nationell och internationell knutpunkt. 2011-2021 satsas nära 100 miljarder kronor på infrastrukturen i Stockholmsregionen – stat, kommun, landsting.

Citybanan Vad: En 6 km lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. Två nya stationer: Stockholm City och Stockholm Odenplan. En 1,4 km lång järnvägsbro i Årsta. Vem: Trafikverket bygger Citybanan i nära samarbete med Stockholms stad, Stockholms läns landsting och SL. Varför: Infarten till Stockholm Central är överbelastad med tåg. Med Citybanan fördubblas kapaciteten och tågen kan gå tätare och punktligare. Kostnad: 16,8 miljarder kronor (prisnivå 2007-01) Trafikstart: 2017

Förbifart Stockholm Vad: En drygt 21 km lång ny väg varav drygt 18 km i tunnel. Restiden för hela sträckan beräknas till knappt 15 minuter. Vem: Trafikverket bygger ny sträckning för E4 väster om Stockholm. Varför: Leden binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar känsligheten för störningar i Stockholms trafiksystem. Byggtid: Cirka 10 år. Budget: Knappt 28 miljarder kr (2009 års prisnivå). Finansiering: Ca 80% via trängselskatt och ca 20% från staten. Ingen trängselskatt planeras på Förbifart Stockholm.

Förbifarten - konflikt med MP ”För dyrt”: Påstår kostar 60 mdr. Fel inkludera räntekostnader. Fel räkna i löpande priser. Verklig kostnad: 28 mdr. ”Valfråga 2014”: Orimligt. Var redan valfråga 2010 – Stockholmarna har sagt sitt. Projektet är redan i gång sedan 2006. Projektering, flyttning av ledningar etc. 600 personer sysselsatta. ”Ökade utsläpp”: Ökning med 0,7 % koldioxidutsläpp på länsnivå. Mycket lite. Tillväxt är en förutsättning för ökade miljöinsatser. Trängsel är värsta miljöboven. ”Fel satsa på väg”: Alla trafikslag behövs. Även kollektivtrafik på väg.

Konflikt med andra partier Socialdemokraterna Mycket snack och lite satsningar Skrytbyggen framför underhåll – höghastighetståg Vill införa en vägslitageavgift (km-skatt) Monopolister (DoU, flygtrafikledningstjänst etc) Miljöpartiet Mot både bil och flyg Flygskatt. För en tvåbarnsfamilj blir en vanlig charterresa utanför Sverige 2160 kr dyrare Km-skatt Höjd bensinskatt Mot Förbifarten

Vi satsar stort och på helheten Alla trafikslag behövs Historiskt stora satsningar Tar hand om det system vi har – satsning på drift och underhåll Förstärker kapaciteten i Stockholm på både väg och järnväg. Främjar jobb, tillväxt och miljö.

Tack! Jessica Rosencrantz jessica.rosencrantz@riksdagen.se