Kapitel 11 Inköp, innovation och kvalitetsledning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nationella screeningprogram
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
Hugo Pettersson & Sara Bodin
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Kvalitet 1 RESULTAT AV DET NI GÖR FÖRVÄNTNINGAR
Processorienterat förbättringsarbete
PROJEKTETS LIVSCYKEL Projektaspekter Definitionsfas Planeringsfas
Uppföljning och kontroll. Planering samordning och kontroll är begrepp som används för att beskriva och förklara ekonomisk styrning. Faserna överlappar.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Inköpsrutiner.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Standarder för kvalitetsledningssystem
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Modell för Utveckling av ledningssystem
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Logistik vid husbyggnad
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Konferens 4S-ledningsnät
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
UFAB i Uddevalla och Shanghai
Varför säkerhet Att bevara en hemlighet Att skydda tillgångar materiella och immateriella Krav från leverantörer eller kunder Säkerhet för.
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Marknadsföring och försäljning
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Kapitel 15 Budgeten.
Beställning av tjänster
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Forsknings- och utbildningsstrategi
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Föreläsning 1, s i PDD. Grundkurs i Produktutveckling, KPP015 Joakim
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Presentation av ledningssystemet
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Kommunikationsprocesser
Presentörens namn | Företagsnamn
Kommunikationsprocesser
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Kapitel 11 Inköp, innovation och kvalitetsledning

Program Inköp och innovation Leverantörernas roll i utveckling av nya produkter: tidig leverantörsinvolvering Inköp och utveckling av nya produkter Inköp och kvalitetsledning Kvalitetskostnader Leverantörskvalitetssäkring (SQA) Bedömning av leverantörskvalitet: diagnostiska metoder Införande av leverantörskvalitetssäkring: konsekvenser på inköp

Inköp och innovation Innovation är totalt annorlunda idag än vad det var för två decennier sedan Förändringar från stängd till öppen innovation: Delande av idéer Fas-grind-modeller Produktkomplexitet kräver extern expertis Externt samarbete kan snabba på innovationsprocessen

Stängd eller öppen innovation Stängd innovation Företagets gränser Forsknings- projekt Marknaden Forskning Utveckling Ny marknad Företagets gränser Forsknings- projekt Befintlig marknad Öppen innovation

Tidig leverantörsinvolvering Leverantörer blir en allt viktigare källa till innovation, exempelvis i bilindustrin: bränsleinsprutning från Bosch solskydd och säkerhetsglas från Saint Gobain Akademiska resultat är kontroversiella Några problem vid tidig leverantörsinvolvering Samarbetsvillkor finns inte alltid; Tvister om immateriella rättigheter Överskattande av leverantörens utvecklingsförmåga Hur leverantören ska belönas för sina ansträngningar

Tidig leverantörsinvolvering Echtelt (2004) skiljer på: Korttidsfördelar Bättre produktionskvalitet Lägre produktionskostnader Kortare utvecklingscykel Lägre utvecklingskostnader Långtidsfördelar Gemensamma forskningsprogram Gemensamt anpassade teknikstrategier Riskdelning

Tidig leverantörsinvolvering Tre parallella processer Strategisk ledningsprocess Skapa infrastrukturen för framtida tekniska samarbeten Operativa ledningsprocesser Individuell utvecklingsprocess För de teknikområden där vi vill involvera leverantörerna Samarbetsprocesser Samarbeta med tredje parter

Integrerad utveckling av nya produkter: tre nyckelprocesser Strategisk ledningsprocess Process för samarbetsstyrning Processer för verksamhetsstyrning Van Echtelt (2004)

Inköp och utveckling av nya produkter Faser vid utveckling av nya produkter: Idégenerering Konceptstudiefas Definitionsfas Produktutveckling Planering av förserie Pilotproduktion Start av serieproduktion

Inköp och utveckling av nya produkter Hur kommunicerar stora tillverkare med sina förstaledsleverantörer i produktutvecklingsprojekt? Inköpsingenjör / Teknikinköpare En specialistfunktion som förbinder konstruktionsavdelningen med inköpsavdelningen Tidig leverantörsinvolvering (ESI) De bästa leverantörerna på marknaden bjuds, i ett tidigt skede, in att delta i företagets projekt för produkt- och processutveckling. Residential engineering / Inackorderade ingenjörer Ingenjörer från den andra parten stationeras i den egna organisationen mer eller mindre permanent,.

Inköp och utveckling av nya produkter Köpar- marknad En leverantör Fler leverantörer Konstruktions- funktion Monopol Inköps- Konkurrens Inköps- och konstruktionsaktiviteter kan komma i konflikt...

Inköp och utveckling av nya produkter Att tidigt blanda in inköpare i utvecklingsprocessen kan resultera i nya kunskaper och bättre förståelse för: Byggnationsmetoder Passande materialval Leverantörer Kunskaper om leverantörer Att blanda in leverantörer i utvecklingen av nya produkter kan också resultera i avsevärda besparingar

Tidig leverantörsinvolvering (ESI) Tidig leverantörsinvolvering kan leda till avsevärda kostnadsreduktioner Grad av designkomplexitet Produktdesignfas Låg (%) Medel (%) Hög (%) Inledande design 2-5 10-25 30-50 Förändring av befintlig design 1-3 3-15 15-25 Omdesign för förbättrad kvalitet 10 15-30 40-60

Inköp och kvalitetskontroll Definition av terminologi: kvalitet och kvalitetskontroll IBM definierar kvalitet som den grad till vilken kundkraven möts. Vi talar om en kvalitetsprodukt eller kvalitetstjänst när både kund och leverantör är överens om kraven och dessa uppfylls. Kvalitetskontroll: säkerställande av att kraven uppfylls och att detta kan påvisas på ett objektivt sätt.

Inköp och kvalitetskontroll Vid varje transaktion mellan kund och leverantör behöver de enas om: de grundläggande kraven för transaktionen. på det sätt kraven ska förverkligas. hur man ska kontrollera kravens efterlevnad. vilka åtgärder som ska vidtas när krav och förväntningar inte uppfylls. Kvalitetssäkring avser upprätthållande och uppdaterande av metoder och processer.

Plan-Do-Check-Act-cykeln Krav Plan Förverkligande Återkoppling Act Do Check Verifiering

Inköp och kvalitetskontroll Kvalitetskostnader Förebyggande kostnader – kostnaderna för att förebygga kvalitetsbrister Kontrollkostnader – kostnader som relaterar till snabb upptäckt av kvalitetsbrister Korrigerande kostnader – kostnader som härrör från korrigerandet av fel Interna felkostnader: resultat av fel upptäckta i tid Externa felkostnader: resultat av fel identifierade av kunden

Kvalitetskostnader Modellen för kvalitetskostnader Kostnader i procent av omsättningen Brister 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Totalt Kontroller Förebyggande Kvalitetsnivå

Leverantörskvalitetssäkring (SQA) Intern kvalitetssäkring för leverantörer Iordningställande av inköpsspecifikationen Preliminär kvalificering av (potentiella) leverantörer Procedurer för utfallsprover Leverans av första och efterföljande förserier Tillverkning av serieproduktion Kvalitetsavtal och certifiering Regelbunden verifiering

Bedöma leverantörskvalitet Metoder för bedömning av leverantörers förmåga: Produktrevision Genom inspektion av slutprodukter får man en bild av företagets förmåga att få allt att fungera perfekt. Processrevsion En systematisk undersökning av processernas uppfyllnad av standarder. Systemrevision Jämför kvalitetsledningssystemet med externa standarder (exempelvis ISO 9000)

Bedöma leverantörskvalitet Kvalitetssäkringsstandarder i ISO 9000-serien Standard Namn ISO 9000 Riktlinjer för urval och tillämpning av ISO 9000 till 9004 ISO 9001 Krav avseende kvalitetskontroll inom inköp, utveckling, produktion och fösäljning (ekvivalent med AQAP 1) ISO 9002 Krav avseende kvalitetskontroll i inköp, produktion och försäljning (ekvivalent med AQAP 4) ISO 9003 Krav avseende kvalitetskontroll i slutbesiktning och testning (ekvivalent med AQAP 9) ISO 9004 Riktlinjer för organiserandet av ett kvalitetsledningssystem ISO 8402 Terminologi och definitioner

Införande av leverantörskvalitetssäkring De viktigaste förändringarna som måste beredas av inköpsfunktionen: Tydliga uppgiftsbeskrivningar och mätetal Maximalt antal avvisade varor per artikelkod eller per leverantör Genomsnittlig tidsfrist inom vilken rapporterade avvisningar hanteras (per inköpare) Antal kvalitetsavtal som slutits med leverantörer Antal certifierade leverantörer Tydlighet avseende leverantörsval Vem på företaget har befogenhet att ingå relationer med leverantörer? Vem är ansvarig för slutligt leverantörsval? Kommunikation med leverantörer via en central punkt (styrning av leverantörskontot) Kvalitet först Ta ansvar för kvalitet och vara fortsatt ansvarig Avvisningskvoter och antal kvalitetsavtal blir del inköparens årliga bedömning Att mäta är att kunna Det är väsentligt att leverantörer får återkoppling på sina prestationer (exempelvis leverantörsvärderingssystem)

Slutsatser Den ökande konkurrensen tvingar företagen att snabba upp sina innovationsprocesser. Öppen innovation uppmuntrar tidig leverantörsinvolvering vid utveckling av nya produkter. Det köpande företaget måste beakta tre sorters processer när man ska inleda tidig leverantörsinvolvering: strategisk, operativ och samarbetsstyrning. Syftet med leverantörskvalitetssäkring är att förbättra leverantörskvalitet i dess vidaste bemärkelse, inkluderandes miljömässiga aspekter och hållbarhet.