KTHB Mediaförsörjning Studiebesök från Högskolan i Jönköping, Ulf-Göran Nilsson
KTHB Mediaförsörjning Ansvarsområden Förvärv, tryckt och e-media till HB och de fem lokala biblioteken Upphandling av avtal för böcker och tidskrifter för hela KTH Metadata Webbplats System för sökning och återvinning, lokala och externa KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande
KTHB Mediaförsörjning Mål ”Tillgången till relevant mediaförsörjning oberoende av tid och rum har avgörande betydelse för forskningen. Verksamhetsgrenen bedrivs i takt med tiden och med rimlig avvägning som väl motsvarar utbildningens och forskningens behov.” ”KTHBs webb är den enskilt viktigaste marknadsplatsen för bibliotekets tjänster.” Utvecklingsplan KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande
KTHB Mediaförsörjning Hur? Personal inom katalog, bok- och e-mediasektioner, webb och relevant IT-stöd Mediabudget 24,6 MSEK Andel av mediabudgeten: KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande
KTHB Mediaförsörjning Användning och efterfrågan Fortsatt ökad användning och samtidigt ökad efterfrågan på e-resurser Användningen 2009 jmf med KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande
KTHB Mediaförsörjning Aktuella utvecklingsfrågor Tryckt vs e-media E-bokens genombrott Mediabudgetens komplexitet Ny webbplats Nya system för sökning och återvinning Nytt system för hantering av e-resurser KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande
KTHB Mediaförsörjning Utmaningar OER – hur tar vi hand om dessa? Utvecklingen av e-boken – format, DRM, koppling till säljledet Hantering av OA-utgivningen Sociala medier – ännu starkare katalysator för omvärldsbevakning Tillfredsställa behovet av efterfrågan, se exempel: På en förfrågan om intresset för SAE Digital Library till en forskargrupp kom svar från en forskare efter ett par dagar: ”Jag har fått skriftligt svar från 7 forskargrupper/center att de behöver och kommer att använda SAE Digital Library, det är säkert fler men 7 st har meddelat att de vill ha det.” KTH Skolan för Vetenskaplig Information och lärande