Lärandeprojekt Italien 7-12 maj 2012
Gianluca Catugno Musikterapeut Kompositör Musiker Grundare till KAOS -lab Musiklärare Delaktig i projektet FFF- fortefortissimo
Deltagare Y och Z län Birgitta Thalén-Sundin, sångpedagog, Sundsvall Marita Sandberg, musikterapeut, Timrå Inga-Lena Eriksson, musikterapeut, Östersund Christina Didriksson, musikterapeut, Berg Lena Hammarberg, musikterapeut, Härjedalen Cecilia Jakobsson, fiolpedagog, Sollefteå Tomas Nilsson, musikterapeut/musikledare, Bräcke Marie Sundelin, kulturskolechef, Sollefteå
AKTIVITETER under studieresan till Capri Besök på ISFOM Musikterapisessioner i två klasser i Anacapri Musikterapisession Villa San Michele Samtal med chefen vid ISFOM Besök på den lokala musikskolan KAOS LAB Lärande samtal med Gianluca Catuogno
ISFOM – institutet för musikterapi utbildning i Neapel Blivande musikterapeuter Diana Facchini Dr Roland Benenzon
MUSIKTERAPINS ANVÄNDNINGSOMRÅDEN I skolan är den avgörande för integrationen av barn i svårigheter. Det är också ett stort stöd i medicinska team och inom idrotten. Dessutom: under graviditet och förlossning vid stress personlighetsproblem dålig socialisering rehabilitering i närvaro av fysisk och psykisk smärta cancerbehandling och på patienter i terminala fasen i relationer, av partner, familj, på jobbet
BENENZON MODELLEN - FMT- METODEN NÅGRA SKILLNADER Benenson – Gruppaktivitet – Improvisatorisk FMT – Individuell – Strukturerad – Pianot viktigt styrande instrument NÅGRA LIKHETER Icke-verbal Musicerar med och inte för varandra Delvis samma instrumentarium, oftast ickemelodiska slaginstrument Medveten observation
Besök på den lokala skolan i Anacapri
Villa San Michele -Axel Munthe -Museum och även ett gästhem för svenska stipendiater inom forskning och kultur för att gynna de kulturella förbindelserna mellan Sverige och Italien.
Bra att ta med sig i projekt Kunskap om kulturella olikheter som kan vara bra att ha vetskap om, tex. Tidsperspektiv. Bra förberedelse innan resan, mål, platser, besök, observationer, modeller etc. Bra tolk, insatt i ämnet. Tydlig kommunikationen med kontaktpersonen dit man ska. Man är i projektet hela tiden, tid för reflektion. Det tar mer tid än vad man tror. En tydlig plan på hur man vill använda sig av de nya kunskaperna på ”hemmaplan” och vad man vill påverka.
VAD HAR HÄNT 2013? Ökad kunskap om musikterapi, musik i särskolan och musik med barn och unga med särskilda behov Ett stort aktivt nätverk verkar i regionen Det finns verksamhet i alla kommuner med musikterapi, musik i särskolan och/eller musik med barn och unga med särskilda behov Fler elever nås av den verksamheten Ett vidgat pedagogiska tänk hos personalen Fler ser musikens källa som ett viktigt verktyg i skolan Fler flyktingbarn och invandrare nås av kulturskolornas verksamheter
Nätverket Helhetssynen, att se hela människan hitta vägar att nå målet. Skapa lättlästa dokument i ämnet. Få fler att se musikens källa som ett viktigt verktyg i skolan. Kunskapsutbyte inom nätverket som medverkar till en större kunskapsbank. Hur kan skolan och musikterapeuten mötas? Hur gör vi vår kunskap synlig? En skola som baseras på modern forskning i ämnet, kan vi i projektet påverka det? Vi vill visa att vi har en helhetssyn och vi vet att vi behöver grunda den på modern forskning. Visa att vi finns och kan finnas tillgängliga för de som har behovet. Anpassa musik och kulturskolornas undervisning så att den är tillgänglig för alla.
Cetrella- nätverket