The big 5 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Framtidens fem viktigaste förmågor
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning av professionell kompetens
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
SET Social Emotionell Träning
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
© Steve Wretman & Helena Moreau
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kunskapskrav och matriser
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Reseproduktion och försäljning
Utmaningar i arbetet med BfL
Tanka Byta hjul Fylla på spolarvätska Hitta information om vilka vinterdäck som är bäst Detta är exempel på olika PROCESSER som man kan behöva kunna.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förskoleklassen Torpshammar
Läroplansträff Välkomna!.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Göran Svanelid.
Vilka är vi och vem är jag?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Att jobba språkutvecklande
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

The big 5 1

Förmågor Analytisk Kommunikativ Begrepp Hantera information, procedur Metakognitiv 2

T - samhället, Tanke Det framtida samhället är redan här! Utveckla elevers tänkande 3

Samma kunskapsform på alla betygssteg Tex eleven kan beskriva olika samband, men med olika komplexitet 4

Samma förmågor från förskola till gymnasie. RättOftaTidigt ROT pedagogik 5

Språkliga krav i alla ämnen Samtala, berätta och återberätta Föra resonemang om... Motivera uttryck och bemöta åsikter Argumentera för en ståndpunkt För diskussioner framåt, fördjupa och bredda Formulera frågor Dokumentera en undersökning Skapa en egen text Beskriva/redogöra för (Lyfter NO som ett ämne som nu har stora delar av språk , se första stycket i kunskapskraven) 6

Vilka begrepp måste vi förstå för att resonera om? exempel Orsaker till andra världskriget Vad som påverkar vår hälsa Drivkrafter bakom tekniskt utveckling Bilders uttryck, innehåll och funktion Nordiska språkets likheter och skillnader 7

8

Begreppsförståelse Känner till begreppens innebörd Kan använda dessa i olika och nya sammanhang Kan relatera begreppen till varandra ( vilka begrepp kan eleverna starta med redan i år 1-3?, viktigt att möta dem tidigt) 9

Analysförmågan Samband Orsaker till, konsekvenser av och lösningar på Jämförande analyser Se utifrån och växla mellan olika perspektiv 10

Kommunikativa förmågan Resonera (träna på att resonera längre!) Diskutera Motivera Argumentera Uttrycka ståndpunkter Formulera frågor 11

Procedurförmågan Förmågan att hantera information Genomföra en laboration, undersökning, Göran menar att No är det ämne som ändrats mest! Hantera verktyg och tekniska redskap Veta hur matematiska problem kan lösas 12

Metakognitiv förmåga, tänka kring det man själv har gjort. Reflektera och bedöma den egna förmågan Ha omdömen om... Välja mellan olika strategier Pröva och ompröva Anpassa vid behov och efter syfte Hur en undersökning kan förbättras 13

14

Görans credo En kompensatorisk undervisning och skola med hjälp av höga förväntningar och Vygotskij Vad kan jag själv som lärare göra för elever som aldrig får chansen att utveckla samtal hemma 15

Nya vetenskapliga trender Social interaktion och språkliga aktiviteter betyder mer för lärandet än elevers olika undervisningsstadier Kvaliteten på undervisning och läraren gör rätt är avgörande för elevers lärande Mer av formativ bedömning, metakognitiva processer och mindre av 'privat lärande Skapa lärande samtal EPA via strukturer för ZPD, närmsta utvecklings zonen 16

Strukturerad undervisning Återkoppla till tidigare lektion Presentera få lektionsmål ( vad ska vi lära oss idag och hur hänger detta ihop med det vi gjorde tidigare) Tydlig röd tråd med tydliga inslag av språklig interaktion och formativ bedömning i lugnt tempo Sammanfattning av lektionen gentemot lektionsmålen och blick framåt 17

Aktuella pedagogiska rön 40 % av det som skall läras finns redan via den samlade kunskapen i elevers förförståelse. ( hattie) 8 månader och 3 år för att en större förändring i elevers strategier ska få genomslag. ( Helen Timberly) Formativ bedömning (black och wiliams) Utnyttja elevers missuppfattning som en utgångspunkt för att skapa kognitiva konflikter, när en elev svara fel så finns det troligen fler som tänker på liknande sätt och måste synliggöras. 18

Vad är poängen med Big 5? Utvecklar ett gemensamt yrkesspråk Den röda tråden genom hela skolan och i alla ämnen Underlättar kommunikationen mellan hem och skola. 19

Vad utmärker lärande prov? Autentiska sammanhang Narrativa och rolltagande prov Stödstrukturer inbyggda Samtalsprov med få kvalitativa frågor The big Q redan första lektionen Tilltalande lay out 20

Provens gåta Prov ska vara snygga och inte handla om infrysning! Alla måste inte kunna allting på en gång 21

Stödstrukturer för att nå nästa nivå Stödmallar Begreppsscheman 22

23

24

Vygotskij lever! Kunskaps och språkutveckling går hand i hand Språkanvändning och tänkande =lärande Kunskapsutveckling sker via språket och när man lär sig utvecklas även språket Ju bredare och djupare kunskaper man har desto bättre kan man bidra till att föra disk och samtal framåt ( begrepp saknas i hem o konsumentkunskap...varför saknas det??) 25