Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 1. Är bostadsrätten attraktiv?
Advertisements

Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
1 Unga om sin boendesituation 28 juni 2012 Projekt © Novus.
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Siffror om jämställdhet
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Relationsekonomi – så ser vi på partnerns privatekonomiska vanor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
HSB - Panelundersökning 2
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
Novus Opinion ”Allmänheten om bemanningsföretagen”
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Nordeas boendebarometer- om bostadspriser och boräntor Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
KUND: Psoriasisförbundet/Pfizer Novus: Helena Björck Ida af Robson
Kund: Akademikerförbundet SSR Kontakt: Stina Andersson/Linus Isaksson
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Pensionsplanering dröm och verklighet Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Veckohandling eller impulsköp - så påverkas din hushållsekonomi Ingela Gabrielsson, privatekonom.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
RAPPORT: PRIVATA TJÄNSTEMÄN OM ATT VOBBA & VABBA 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Varumärket Luleå kommun
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Novus Opinion Lärare om skolan Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
1 Attitydundersökning fast telefoni Rapport från opinionsundersökning 10 juli 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Novus Opinion Allmänheten om hushållsnära tjänster Arne Modig 1620.
Företagare om momsinbetalningar T Svenskt Näringsliv: Anders Ydstedt Temo AB: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Riksidrottsförbundet
Novus Opinion Allmänhetens inställning till ROT-avdrag
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Välkommen till TCO-landet!
Allmänhetens syn på vissa arbetsmarknadsfrågor
Presentationens avskrift:

Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009

Projektbeskrivning Kund: Riksbyggen och HSB Projektnamn: ”Inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Urval: Riksrepresentativt i åldersgruppen 18-74år vad gäller kön, ålder och geografi och politisk preferens. Urvalet dras från Novus förrekryterade panel. Efterstratifiering:Resultaten efterstratifieras (viktas) på urvalskriterierna för att undvika skevheter i svarsfrekvensen. Datafångst: Via webben, inbjudan sändes ut via e-post Antal intervjuer: 1000 genomförda webbintervjuer Fältperiod: juni 2009 Ansvarig fältledare på Novus har Fredrik Nilsson varit. Metodfrågor om undersökningen kan besvaras av Arne Modig som finns på plats i Almedalen. Arne nås på mobilnummer:

Om Novus Opinion Novus Opinion är ett politiskt obundet undersökningsföretag som har anslutit sig till de etiska regler som gäller för seriösa undersökningsföretag inom samarbetsorganisationerna ESOMAR och SMIF, där vi också är medlemmar. Novus Opinion är ett svenskt företag med internationella utblickar. Novus Opinion är sedan 1 juni 2007 noterat på aktietorget under namnet Novus Group International AB vilket borgar för seriositet och långsiktighet. Novus Opinion gör alla typer av undersökningar och använder alla typer av datainsamling, beroende på vad kunden vill ha. Vår specialitet är dock att samla in data via SMS och WEBB eftersom det är kostnadseffektivt och snabbt i förhållande till många andra datafångstmetoder. I riksdagsvalet 2006 presenterade Novus Opinion den 17/9 kl 19:30 den mätning innan valet som hade minst medelavvikelse för riksdagspartierna av alla opinionsinstitut. Även i det senaste valet till Europaparlamentet låg Novus närmast det slutgiltiga resultaten av alla opinionsinstitut. Våra medarbetare har i de flesta fall minst 7 års erfarenhet från undersökningsbranschen. Vi som står bakom företaget har lång erfarenhet av att arbeta med marknads- och opinionsundersökningar även utanför Sverige

78% 5% Bas: Alla Förklarande text i formuläret: I Sverige står bebyggelsen för 40 procent av energianvändningen och 30 procent av utsläppen av växthusgaser. Regeringens mål för klimatpolitiken innebär att bostädernas energianvändning ska effektiviseras med 20 procent till år 2020 och utsläppen av koldioxid ska minska med 40 procent. Hälften av energin ska komma från förnybara energikällor som sol, vind och vattenkraft.

Bas: Alla - 5 -

Bas: Alla - 6 -

Bas: Alla - 7 -

Bas: de som tror att det behövs politiska initiativ 50% 22% 23% 56% 82% 90% - 8 -

65% 73% 84% 82% - 9 -

Sammanfattning Drygt 3 av 4 (78%) tycker att det är viktigt att bostadssektorn bidrar till att uppnå klimatmålen En majoritet (55%) tror inte att regeringen kommer att uppnå sina klimatmål. 8 av 10 tror inte att fastighetsägarna av egen kraft kommer att genomföra tillräckligt stora investeringar i ny teknik för att klimatmålen ska uppnås. Nästan 9 av 10 (86%) tror att det behövs olika politiska initiativ för att fastighetssektorn ska nu uppställda klimatmål. Varannan (50%) tycker inte att höjda energiskatter är en bra lösning för att fastighetssektorn ska nå uppställda klimatmål. Istället tror 8 av 10 (82%) på skattesubventioner och 9 av 10 på stöd och bidrag för tex solvärme som lösning. 2 av 3 (64%) anser att energibolagen har ett mycket stort ansvar för att klimatmålen ska uppnås, även staten anses ha ett mycket stort ansvar (61%) medan 23% anser att hyresgästerna/bostadsrätthavarna anses ha ett mycket stort ansvar