Helli Skærbak Informationskompetens i nationella strategier i Norden - - Presentation vid ’Nordisk sommarskola för informationskompetens’

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Uppdrag att se över den nordiska studiestödsstatistiken och regelöversikterna Carl-Johan Stolt, CSN
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Studierektor/universitetsadjunkt
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Från bokmagasin till diversehandel
Att bygga en fungerande webbplats
Hur kan studenten medverka i kvalitetsarbetet? Ole Karlsson och Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Finland Ett nordiskt benchmarkingprojekt, erfarenheter.
Open Access vid svenska högskolor – samverkan, framgång och utmaningar Det digitala specialbiblioteket 11 februari 2009 Aina Svensson Uppsala universitetsbibliotek.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Internationell mobilitet
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Calle Carling, Maria Byholm, Anu Ylitalo, Per Andersson
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Linköpings Universitetsbibliotek
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Vetenskaplig publicering, open access och citerings- och publiceringsanalyser Vårdalinstitutet, Karin Henning Tomas Lundén Digitala tjänster.
Publiceringsstrategier Helena Juhlin, UB Institutionen för kulturvetenskaper Bild från GU- journalen nr
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
Tillgänglighets- uppdraget
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Elektronisk publicering - Epsilon, Open Access och juridiska avtal Presentation vid Forskarutbildningsrådet Aina Svensson, SLU-biblioteken,
Sveriges lantbruksuniversitet Elektronisk publicering Internundervisning Ultunabiblioteket Aina Svensson, 28 februari Epsilons öppna.
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
i kommuner, landsting/regioner
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Studieplanering Vårterminen 2012 Studiebyrån Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
- Det nye programmet for det nordiske språksamarbeidet innen NMR
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
FAS III Spridning  NTG – LÄR (Lärande miljöer)  Centrala uppgifter för NTG-Lär är att: - Synliggöra miljöer för lärande - Fördjupa reflektion och teoriutveckling.
Det nationella digitala biblioteket
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Visionsarbete Högskolebiblioteket MDH
Nordisk sommarskola 2007 Biblioteks- og informationskompetens i Islands Universitet - Samarbete mellan bibliotek och universitet - Ingibjörg Steinunn Sverrisdóttir.
Nu lär vi oss lite om likheter och skillnader mellan språken!
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Øresund Sara Virkelyst Project Manager Øresund University/Øresund Science Region.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
1 Institutionella arkiv Turid Hedlund OACS - Open Access Communication for Science.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Cecilia Gärdén, (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg
Varför inte bara Google?
Nordiskt möte 5-6 okt 2004Jan Hagerlid E-publicering inom högskolan - Sverige.
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Examensarbete 2017.
TFYY51 Informationssökning
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Presentationens avskrift:

Helli Skærbak Informationskompetens i nationella strategier i Norden - - Presentation vid ’Nordisk sommarskola för informationskompetens’

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk Inledning Artikel i ’DF-revy ’ (årg.28, nr.3, 2005, s.14-16) ’Informationskompetence i politisk planlægning i Norden’ temadag på Det kgl. Biblioteket i november 2004 erfarenheter från Roskilde UB (se också: korrespondens med Christina Tovote, Martin Fagerli och Anne Lehto; ik-status i Island inte med – isländska kolleger? Ytlig sammanställning, kort jämförelse…  Norge: Kvalitetsreformen + Bibliotekutvalget u. UHR  Sverige: Högskolelagen + Högskoleverkets rapport om Kvalitetsutveckling och kvalitetsmodeller för högskolans bibliotek – Februari  Finland: Education and research Studieplan för informationskompetens  Danmark: Universitetsloven + bem. till Lovforslaget + ”Viden til tiden”

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk ik prioriteras inte tillsträckligt, därför att  lärandemiljön känner sig osäkra… - ställer inte krav  studenterna/forskarna har (ännu) inte ätit av ’kundskapens träd’ – de vet inte, vilke rikedomar det finns  ik inte med i studieplan -> inte tid till ekstrakurrikulära aktiviteter  bibliotekens undervisningserbjudanden ringaktas - lärarnas kvalité (ingen pedagogisk utbildning, dålig kännedom till studenternas kunnskapskapsnivå, vardag, språk…) - dåliga undervisningsfaciliteter - dålig planering etc  ekonomiska skäl: det finns inte ekonomiska möjligheter i universitetens budget…

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk Det hämnar sig, ty…  Informationskompetente ä r personer, som har l ä rt, hur man l ä r sig (ALA)  bibliotekens arbetsb ö rda v ä xer, d å anv ä ndarna inte kan sj ä lv  l ä rarna (p å universitetet) skall l ä gga orimligt mycket tid p å informationsf ö rs ö rjningen (mycket tid og kanske ä nd å med d å ligt resultat, d å l ä rarna inte heller ä r informationskompetenta)

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk IK främjandet lokala förhandlingar  lokala studieplaner – med ik  lokal läsplan: krav om en redo- görelse om informationssökningen  utvärdering av informationssök- ningen (en bibliotekarie som censor?) lokalt pr-arbete  affischer  webb-annoncering  kompendier på nätet  muntlig reklam på lärosätet  rolig/spännande undervisning

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk Därför politisk  MEN: det enda som verklingen hjälper, är regler, krav, studieordningar, eksamen, politiska åtgärder, lagstiftning… - og det är inte ödeläggande för motiva- tionen eller förstörande för ideologin om studiefriheten!  lagstiftning är dessutan både ett ändamål och ett redskap til större uppmärksamhet om ik till glädje och nytta för alla parter.

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk Finns den - lagstiftningen? Finland - Education and research "Libraries will contribute to the development of teaching and study methods and on their part ensure that university and polytechnic graduates have good information literacy” (s.54) - Studieplan för informationskompetens Målet med projektet är att skapa en gemensam verksamhetsmodell för universitetsbiblioteken. De förändringar i undervisningsplanerna som Bologna-processen förutsätter och som träder i kraft år 2005 samt kärnämnesanalysen som föregår förändringarna erbjuder möjlighet att tätare och på ett mer koordinerat sätt koppla ihop informationskompetens med substansundervisning

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk Finns den – lagstiftningen? Sverige - Högskolelagen, kap.1 9 §. Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att […] - söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå, - följa kunskapsutvecklingen, och - utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. - Högskoleverket: Kvalitetsutveckling och kvalitetsmodeller för högskolans bibliotek – t.ex. s.27.: ”Biblioteket har fått en ny och bredare roll i att generellt lära och stödja studenterna i att söka, värdera och välja information. Biblioteken har utvecklats mot att bli utbildningsinstitutioner och lärande miljöer.” - SUHF: Vägar för kunskap – behov av en gemensam strategisk nyorientering för högskolorna och deras bibliotek t.ex (från sammanfattningen): ”De väsentligaste rekommendationerna till SUHF är:[…] 2. Att fästa medlemmernas uppmärksamhet på behovet av att på varje högskola ta fram en strategi och ett åtgärdsprogram för, hur högskolelagens mål, att varje student som lämnar högskolan, skall behärska förmågan ”att söka och värdera kunskap på vetenskap- ligt nivå” och vara i stånd att följa kunskapsutvecklingen” skall uppnås.”

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk Finns den - lagstiftningen – Norge - Kvalitetsreformen /indexdok000-b-n-a.html)Kvalitetsreformen /indexdok000-b-n-a.html - Resultat av kartleggingen av universitets- og høgskolebibliotekenes rolle i forbindelse med implementering av kvalitetsreformen / Bibliotekutvalget under Universitets- og H ø gskoler å det (UHR) ( Resultat av kartleggingen ( ”Universitets- og høgskolebibliotekene skal som et ledd i studentenes læringsprosess være en veiviser i informasjonsflommen og bidra til at studenten får god informasjonskompetanse, eller økt evne til å finne og sile ut relevant informasjon som det heter i Kvalitetsreformen” - Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om kultur for l æ ring (S. 268, ) ( ”Komiteen finner det naturlig å videreutvikle skolebibliotekene slik at de gjøres til en sentral læringsarena i arbeidet med å utvikle læringsstrategier, informasjonskompetanse og digital kompetanse. Dette må gjenspeiles i læreplaner, kompetanseutviklingsprogram og skolenes planer og prioriteringer.”

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk Finns den – lagstiftningen? Danmark - Universitetsloven (Lov nr.403 af 28/5/2003) – intet om ik (ELLER om bibliotek – ELLER om informationssökning i det hela taget) - i Bemærkningerne till lovforslaget (propositionen) nämns biblioteken – kort: “Som et centralt redskab i styrkelsen af videnformidling og videnudveksling og som led i undervisning og forskning medtænker universitetet biblioteks- og museumsfunktioner m.v. i sin samlede virksomhed. For de universiteter, der ikke har eget forskningsbibliotek, sker dette i et samarbejde med de biblioteker, der varetager biblioteksopgaven.” (§ 2 stk.3) -Viden til tiden – strategisk perspektiv for danske universitetsbiblio- teker / Rektorkollegiets biblioteksudvalg. – 2003 ( -”Som et supplement til denne udvikling [att ställa resurser till förfogande] kan biblioteksområdet udvikle elektronisk baserede moduler til vejledning og undervisning af de studerende i informationssøgning”

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk Samarbete/integration  Närt samarbete mellan informationsspecialister och (universitets-)undervisare lika nödvändigt som det är problematiskt. - Kvalitetsutvecklingsrapport (S) : Den utbildning som tar sikte på informationskompetens måste vara direkt knuten till den konkreta undervisningen, till ämnets innehåll, vetenskapliga metoder och problem, och utgå från användarnas situation. Den kräver att bibliotekets medarbetare nära samverkar med sine kollegor, lärarna på institutioner och utbildningsprogram (s.29) - - vilket i praktiken kan vara (är) problematisk: bibliotekarien ses inte som en kollega i läringsprocessen, men mera som en ekstern ekspert... - Kvalitetsreformen (N) –> + till bibliotekens position, dock saknas formella samarbetsorgan : ”samtidig som uh-bibliotekene opplever en styrking av egen posisjon innad ved lærestedet, melder mange om svak integrering i den faglige virksomheten ved institusjonen” (i Konklusionen til ’Resultat av kartleggingen…’)

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk Samarbete – integration – 2 I ’Studieplan för informationskompetens’ (Fi) opererar man med 3 nivåer av ik: 1) nya studerande, 2) kandidatstuderande och 3) magisteravhandar - 2. och 3. nivån - samarbete mellan biblioteket och lärandemiljön essentielt Erfarenheter om detta samarbete? Resultat? Rektorkollegiets rapport ’Viden til tiden’ (DK) – bibliotekarier - assistenter i informationsserviceuppgifter. De skulle kunna ”berige med informationsassistance til et spektrum af aktiviteter, som foregår på institutterne, f.eks web-sider af enhver art.” Konference i november 2004 (DK) – om samarbejdsprojekt för ik (best practices) * KB-KU: skrifter%20og%20ar-bejdspapirer.htmlhttp:// skrifter%20og%20ar-bejdspapirer.html * SDUB-SDU (Inst/Filosofi og Religionstudier) - * CVU-Midt-vest - Viborg seminariebibl.: * artikel från DF-revy - kopi

Nordisk sommarskola för informationskompetens ´Roskilde Universitetsbibliotekwww.rub.ruc.dk Tack för uppmärksamheten… Varför kan det löna sig att läsa dikter? Varför kan det löna sig att bli informations- kompetent?