Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Distans- och hemförsäljningslagen
Advertisements

Europeiska kommissionens förslag till:
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Bra villkor för akademiker i staten
1. Varför finns det pengar?
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
1 SIP-Optionen. 2 •Ett placeringsprogram som riktar sig till dig och ditt företag. •Företaget placerar. Du får avkastningen privat. •SIP-Optionen gör.
Nordisk slutkundsmarknad
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
FMN, MAJ BRA ATT VETA OM Budgivning vid försäljning av fastigheter, tomträtter och bostadsrätter som förmedlas av fastighetsmäklare Vid köp av fastighet,
Säker Vatteninstallation Hobøl 2012
Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme.
Energikartläggning i stora företag
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Möte med kundrepresentanterna i fjärrvärmeuppdraget Stockholm 29 november.
Kunskapsuppdatering Hösten 2014.
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Inköpsrutiner.
Medlemsmöte
Tillståndsöverföring - vad bör man tänka på?
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
Utbildning och information som konsumentskydd Ingrid Bonde, generaldirektör Finansinspektionen 23 november 2007.
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Stefan Johansson Är det åldern som är problemet?
Tillsammans räddar vi liv
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Fonder och fondsparande. Vad är en fond? En fond är en samling (portfölj) värdepapper utgivna av olika företag. Den som investerar i en fond äger en andel.
Äkta matglädje. Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men.
Insplanet Företagspresentation 2015.
BÖRSRÄTT VT 2012, LIU Investerarskydd. Kategorisering av olika kundtyper Icke-professionella kunder Högsta skyddsnivån om inte egen begäran Minst 2 av.
Tjänstepension.
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Framtidskartläggning
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Framtida va-organisation i Stockholmsregionen Vattentankar från EKO-VASK-Gruppen Vattentankar från EKO-VASK-Gruppen Strukturidén utgår från en relativt.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Konsumenträtt Kap. 8.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Konsumenternas Bank- och finasbyrå. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet: Gratis och oberoende information och vägledning Kontakt via telefon,
Pensionsplanering. Dagens agenda: Vad vill jag ha svar på? Paus Pensionssystemet Paus Tjänstepensionen.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
29 november 2016 Annika Creutzer
Ett kontrakt har sitt pris
Information från Överförmyndarförvaltningen
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
En ny väg till jobb för ungdomar
Försäkringsjuridik för aktuarier II
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Pensioner och försäkringar
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Seminarium Affärsidé & Budget
Exempel på målmarknadsparametrar/ målgruppsparametrar
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Ny tjänstepensionsreglering
Försäkringsrörelselagen
Presentationens avskrift:

Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg

Förslaget Nya regler i sig är inte konstigt Agenda: 1. Problem med förslaget - provisionsförbud - inte konkurrensneutralt - otydliga regler - vissa regler är dåliga om avsikten är att skapa en sund marknad 2. Förslag vi saknar

Grundförutsättningar Inom SFM finns små lokala förmedlare i hela Sverige Inom SFM finns både sak- och livförmedlare Inom SFM finns stora sammanslutningar och stora bolag Utmaningarna är därför inte alltid identiska

Provisionsförbud Antag att vi vill ha kompetenta rådgivare som ger väl genomtänkta råd baserade på den individuella kundens förutsättningar och utifrån ett brett produktutbud. Vi vill också att så många som möjligt ska kunna erbjudas detta. Är ett provisionsförbud för den förmedlare som ger oberoende råd rätt väg dit?

Otydligt Vad är en investeringsprodukt? Definition enligt PRIPS:förslaget: Undantag för tjänstepensioner enligt Solvens II-direktivet och enligt tjänstepensionsdirektivet Den svenska konstruktionen med tjänste- pensioner kan då innebära att all tjänste- pensionsrådgivning inte omfattas av konsument- skyddsreglerna för investeringsprodukter

Konkurrens på lika villkor Konkurrens är bra -men ska ske på lika villkor ”level playing field” Förslaget innehåller försök till lika regler - säljare på försäkringsbolag, men - försäljning genom bank? Det är risk för konstgjorda konstruktioner för att komma runt reglerna om t.ex. transparens.

Transparens Alternativ AAlternativ B RÅD UTIFRÅN - Produktens innehåll - Kundens behov -Kundens kostnader, Förmedlaren tjänar kr, som betalas av försäkringsbolaget RÅD UTIFRÅN - Produktens innehåll - Kundens behov -Kundens kostnader, Förmedlaren tjänar kr, som betalas av försäkringsbolaget

Otydliga regler Regler i sig är inte ”farligt” eller ”dåligt”. Men regler kan skapa problem för den som ska följa dem och den som ska kontrollera regelefterlevnad om reglerna är otydliga. Det går att reglera annorlunda! t.ex. artikel 18.4, jämför med KIID Risk för ännu fler otydliga regler då vissa regler ska fyllas ut genom delegerade akter

Oklarheter Artikel 15 Medlemsstaterna ska föreskriva att försäkringsförmedlare eller försäkringsföretag när de utför försäkringsförmedling med kunder eller för kunders räkning agerar hederligt, opartiskt och professionellt i enlighet med sina kunders bästa intresse. All information, däribland reklammaterial, som försäkringsförmedlare eller försäkringsföretag skickar till kunder eller potentiella kunder ska vara opartisk, tydlig och får inte vara vilseledande. Reklammaterial ska lätt kunna identifieras som reklammaterial Artikel 18.4 Innan ett avtal ingås och oavsett om rådgivning sker, ska försäkringsförmedlaren eller försäkringsföretaget ge kunden relevant information om försäkringsprodukten på ett förståeligt sätt så att denne kan fatta ett välgrundat beslut, samtidigt som de beaktar försäkringsproduktens komplexitet och typen av kund

Oroväckande regler Påföljder för ledamöter i ledningsorganet att utföra arbetsuppgifter Personligt ansvar upp till c:a 50 miljoner kronor Risker med detta: Påföljder är inte fel, men Förutsebara konsekvenser saknas – evigt näringsförbud inom sitt yrkesområde? Risk för att kloka och sunda personer inte tar denna typ av jobb

SFM förslag: Inträdesprövning o En djupdykning i varje ansökan för att säkerställa att grundkraven uppfylls Individuella tillstånd Tydlig vägledning från Finansinspektionen o Vad förväntar sig FI av en förmedlare? o då kan vi arbeta för att överträffa förväntningarna Internpolis i branschen – Insuresec Effektivare tillsyn o Underlättas med individuella tillstånd