Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Motivation och förändring
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Cannabis- drogens egenskaper och effekter
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
som underlag för skolutveckling och eget lärande
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Lära sig leva med cancer
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
HaschAvvänjningsProgram
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Diskussionfrågor Processtödjarutbildning vt11 Grupper som arbetat med Els-Mari Törnquist, Bengt Cederberg och Sverker Aasa.
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Parallella stödgrupper för barn och föräldrar
Lars-Erik Sandler1 Banvärdsskap ur ett psykologiskt perspektiv. Nynäshamn.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord, matematik Vad behöver barnen ha för.
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Välkommen till domarutbildningen
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Debattartikel.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
10/3/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-tigrarna.
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Coaching.
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Träff 11 Välkomna!.
Utgångspunkter Barn vet något när de kommer till skolan.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Presentationens avskrift:

Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har speciella svårigheter jmf med övriga klienter? Har ni exempel på lyckade behandlingsstra- tegier för denna målgrupp?

Från Helena Gustavsson i Göteborg Initiala kontakten Visa förståelse och respekt Försök att väcka hopp om förändring Initiala förändringar i lagom dos Målet - väcka mod och nyfikenhet på förändring Kunskap Vi måste ha god kunskap om hasch (mer än ungdomarna) God beredskap inför träffarna (förbered med teamet) Teori varvat med färdighetsträning (träna, läs, träna, läsa) Kunskap och klinisk skicklighet skapar respekt och trygghet Visa alltid respekt för ungdomarnas egna erfarenhet Undvik alla pekpinnar och beskäftighet Hur lockar vi in och vidmakthåller ungdomar i HAP?

Känsla Följ med - men behåll strukturen Strukturen, steg för steg, viktig för att hantera abstinensen För några, i slutet av programmet, ökad förståelse om det egna livet Kontroll Vi tar ansvar för strukturen Fyll tiden - förberedelsen och material (oro hos ungdomar - ”vad skall jag prata om”) Kreativitet Var aktiv och agera i rummet Illustrera med exempel för att öka själreflektionen Kön Pojkar ställer högre krav på aktivitet hos oss Pojkarna trivs med strukturen och konkreta uppgifter

Erfarenhetsutbyte - dag 2 Vilka faktorer är viktiga för att få klienter att vilja påbörja och sedan stanna kvar i HAP? Skiljer sig förhållningssättet i HAP från annan behandling vad gäller att initiera och vidmakthålla? På vilket sätt?

K-listan Kontakt Kunskap Känsla Kontroll Kreativitet Kön