Un trabajo para la clase de español La persona inventada Un trabajo para la clase de español
Vad tränar du med det? Du ska repetera följande verb: Tener, Gustar, Vivir, Ser och Llevar i tredje person/singular. Du ska träna glosorna från alla kapitel vi har gått igenom och nya ord, dvs kap 1 – 8 Du ska träna på att bygga korta meningar på spanska Du ska träna uttal och att göra muntliga framställningar på spanska.
Hur ska du jobba med det? Du ska hitta på en person. Du väljer kön, ålder, land, kläder…etc. Den personen ska ha en familj och ska bo någonstans (villa, radhus, familjehus, båt, grotta…osv) Den personen ska ha fritidsintressen. Du kan rita eller ladda ner en bild som visar din person. Gå till länken: http://www.multimedia.skolverket.se/Arkiv/Persongalleri/ här kan du hitta personer som du kan klä som du vill och ladda ner sedan på din dator. Gör en power point med en bild av din person och skriv en text där alla frågor besvaras. Spela in din text med din egen röst och lägg till ljudet på din power point.
Varför ska du jobba med det?
Syfte i Moderna Språk Du ska utveckla din förmåga att: Förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter Formulera dig och kommunicera i tal och skrift Använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådda Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang Reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används
Kunskapskrav E C A I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
HÄR KOMMER DIN UPPGIFT
¿Cómo es? C3BM ¿ Es alta o baja? = Är den lång eller kort? ¿ Es rubia o morena? Pelo largo o corto? = Är den blond eller mörk? Långt hårt eller kort? ¿ Cuántos años tiene? Qué día, qué mes, qué año?= Hur gammal är den? Vilken dag, vilken månad, vilket år? ¿ Es guapa o fea? = Är den snygg eller ful? ¿ Es divertida o aburrida? = Är den rolig eller tråkig? ¿ Simpática o antipática? = Är den trevlig eller otrevlig? ¿ Gorda o delgada? = Är den tjock eller smal? ¿ Inteligente o tonta? = Är den intelligent eller dum? ¿ Qué ropa lleva? = Vilka kläder har den på sig? C3BM
La familia ¿ Dónde vive? ¿ En el campo, en la playa, en la ciudad? = Var bor den? På landet, på stranden, på stan? ¿ Cuántos hermanos tiene? = Hur många syskon har den? ¿ Cuántos tíos y tías? = Hur många fastrar, mostrar, morbröder, farbröder? ¿ Con quién vive? = Med vem bor den? ¿ Qué animales tiene? = Vilka djur har den? C3BM
Qué le gusta hacer en su tiempo libre? ¿ Le gusta tocar algún instrumento? = Gilla den att spela något instrument? ¿ Le gusta jugar al fútbol, al baloncesto, al tenis…? = Gillar den att spela fotboll, basket, tennis…? ¿ Le gusta leer libros? = Gillar den att läsa böcker? ¿ Le gusta ir al cine? = Gillar den att gå på bio? ¿ Le gusta cantar? = Gillar den att sjunga? ¿ Le gusta ir en bicicleta? = Gillar den att cykla? ¿ Le gusta ir al teatro? = Gillar den att gå på teatern? (du kan också hitta på andra fritidsintressen) C3BM
Inlämning ¡SUERTE! Skicka din power point till Sary.algotsson@edu.sigtuna.se senast v. 7 Redovisas i klassrummet v. 7-v. 8 ¡SUERTE!