Un trabajo para la clase de español

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
¿Qué estás haciendo ahora mismo?
Advertisements

Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Att träna Läsförståelse
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Ejercicios Traduce las frases. 1. Var har du varit på semestern? 2. Vad har du gjort? 3. Vem har du varit med? (Med vem har du varit?) 4. Vad gjorde (använd.
Spanska grammatik Av Hanna Valsjö.
Español 7 BIENVENIDOS.
Mål och betygskriterier
Spanska grammatik Med Gustav och Lina.
Formellt, skarpt och snyggt
Att beskriva någon ’Describir alguien’.
En el restaurante Grupparbete (3 personer) Mål :
Verbet att vara.
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
LOS VERBOS Regulares.
Samma fast olika eller olika fast samma?
¡La Primavera ha llegado!
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Svenska p Svenska p.
Ett arbetsområde om poesi
La gramática española con Carmen
© Steve Wretman & Helena Moreau
Föräldramöte Klass 3A Ht -14.
SVENSKA.
Workshop inför Projektet
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
How to learn a Second Language?
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
GERUNDIUM Pág i t.b. 13 För att uttrycka en pågående handling använder man i spanskan gerundium. (motsvarande engelskans –ing form, t.ex. I’m singing)
Litteratur.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Frågeorden ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?.
El futuro (framtid).
Un poco de gramática Grammatik.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
spanska - ett roligt språkval!
E L PRESENTE Nutid Gabriela Beltrán. - AR VERB Hablar – att prata Nadar – att simma Cenar – att äta middag Trabajar – att jobba Estudiar – att studera.
Perfekt Perfekt är en dåtid. Man använder det när man vill berätta vad som har hänt. För att bilda perfekt behöver man, precis som i svenskan, ett s.k.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Välkommen till svenska 1
Preguntas de las vacaciones
Svenska som andraspråk 3
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Svenska – skriva berättelser
HABlar, comer, vivir (att tala, äta, bo/leva)
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vill du bli mästerdetektiv?
Hur man böjer -ar, -er och -ir verb i presens Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
IR A + INFINTIV TENER QUE + INFINITIV
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Un trabajo para la clase de español La persona inventada Un trabajo para la clase de español

Vad tränar du med det? Du ska repetera följande verb: Tener, Gustar, Vivir, Ser och Llevar i tredje person/singular. Du ska träna glosorna från alla kapitel vi har gått igenom och nya ord, dvs kap 1 – 8 Du ska träna på att bygga korta meningar på spanska Du ska träna uttal och att göra muntliga framställningar på spanska.

Hur ska du jobba med det? Du ska hitta på en person. Du väljer kön, ålder, land, kläder…etc. Den personen ska ha en familj och ska bo någonstans (villa, radhus, familjehus, båt, grotta…osv) Den personen ska ha fritidsintressen. Du kan rita eller ladda ner en bild som visar din person. Gå till länken: http://www.multimedia.skolverket.se/Arkiv/Persongalleri/ här kan du hitta personer som du kan klä som du vill och ladda ner sedan på din dator. Gör en power point med en bild av din person och skriv en text där alla frågor besvaras. Spela in din text med din egen röst och lägg till ljudet på din power point.

Varför ska du jobba med det?

Syfte i Moderna Språk Du ska utveckla din förmåga att: Förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter Formulera dig och kommunicera i tal och skrift Använda språkliga strategier för att förstå och göra dig förstådda Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang Reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där språket används

Kunskapskrav E C A I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med enstaka ord och fraser. I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och relativt tydligt med fraser och meningar. I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt relativt tydligt och till viss del sammanhängande.

HÄR KOMMER DIN UPPGIFT 

¿Cómo es? C3BM ¿ Es alta o baja? = Är den lång eller kort? ¿ Es rubia o morena? Pelo largo o corto? = Är den blond eller mörk? Långt hårt eller kort? ¿ Cuántos años tiene? Qué día, qué mes, qué año?= Hur gammal är den? Vilken dag, vilken månad, vilket år? ¿ Es guapa o fea? = Är den snygg eller ful? ¿ Es divertida o aburrida? = Är den rolig eller tråkig? ¿ Simpática o antipática? = Är den trevlig eller otrevlig? ¿ Gorda o delgada? = Är den tjock eller smal? ¿ Inteligente o tonta? = Är den intelligent eller dum? ¿ Qué ropa lleva? = Vilka kläder har den på sig? C3BM

La familia ¿ Dónde vive? ¿ En el campo, en la playa, en la ciudad? = Var bor den? På landet, på stranden, på stan? ¿ Cuántos hermanos tiene? = Hur många syskon har den? ¿ Cuántos tíos y tías? = Hur många fastrar, mostrar, morbröder, farbröder? ¿ Con quién vive? = Med vem bor den? ¿ Qué animales tiene? = Vilka djur har den? C3BM

Qué le gusta hacer en su tiempo libre? ¿ Le gusta tocar algún instrumento? = Gilla den att spela något instrument? ¿ Le gusta jugar al fútbol, al baloncesto, al tenis…? = Gillar den att spela fotboll, basket, tennis…? ¿ Le gusta leer libros? = Gillar den att läsa böcker? ¿ Le gusta ir al cine? = Gillar den att gå på bio? ¿ Le gusta cantar? = Gillar den att sjunga? ¿ Le gusta ir en bicicleta? = Gillar den att cykla? ¿ Le gusta ir al teatro? = Gillar den att gå på teatern? (du kan också hitta på andra fritidsintressen) C3BM

Inlämning ¡SUERTE!  Skicka din power point till Sary.algotsson@edu.sigtuna.se senast v. 7 Redovisas i klassrummet v. 7-v. 8 ¡SUERTE! 