För företagsamhetsfostran Tjänster som stöder företagsamhetsfostran lätt och snabbt. Just Do It!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Frågor som vi brottats med
Material för projektarbetet
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Skola och arbetsliv i samverkan
Nulägesanalys genom frågor
Med dig! Vi delar våra kunders engagemang för samhällsutveckling
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Barnanpassad utredning
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Matematik med föräldrar
Skapa ideala kundprofiler
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) STS–undervisning Science-Technology-Society Education SSI.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Att skriva projektrapport
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
En berättelse i 6 kapitel
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Projekt regnbågen En dag i september när vi skulle gå till skogen, såg vi regnbågen. - Titta regnbågen ropade barnen.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Björknässkolan Nacka kommun
Att övertyga ! Disposition och mall.
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Att rita en instruktion
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Läroplansträff Välkomna!.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Anställningsintervjun
Att lära sig att analysera
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Yoghurtförpackning!.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Jobb & arbetsliv: Egenskaper, karaktär
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Presentationens avskrift:

för företagsamhetsfostran Tjänster som stöder företagsamhetsfostran lätt och snabbt. Just Do It!

2 BAKGRUND Företagsamhetsfostran Obligatorisk temahelhet 4. Deltagande, demokrati och entreprenörskap i läroplanern Temaområdena är sådana centrala områden inom skolans fostran och undervisning, vars mål och innehåll skall ingå i många läroämnen. De kan beskrivas som teman som integrerar fostran och undervisning. Genom dem svarar skolan på de utmaningar som möter eleven i dagens samhälle. OBS! Dessutom borde NI klara er i en framtida värld som hela tiden förändras och som vi inte kan utspå

Skapa en grund för entreprenörmässiga handlingssätt. Skolans lärmiljö och verksamhetsformer skall stödja elevens utveckling till en självständig, företagsam, Pigg på målmedveten, äventyr? samarbetskunnig och aktiv medborgare och stödja eleven i att bilda sig en realistisk bild av sina möjligheter att påverka

MÅLEN är att eleven skall lära sig... bilda sig en egen uppfattning i olika frågor genom att utnyttja olika slags expertis delta i samhällsverksamhet på ett ändamålsenligt sätt och att ta ansvar för skötseln av gemensamma angelägenheter i sin skola och i närsamhället möta och hantera förändringar, osäkerhet och konflikter och att verka på ett företagsamt och initiativrikt sätt lära sig att handla innovativt och på lång sikt för att nå ett mål och att bedöma den egna verksamheten och dess påverkan om arbetsliv och företagsverksamhet och inse deras betydelse för individen och samhället.

CENTRALA SAMARBETSPARTER UF erbjuder funktionella och inspirerande utbildningsmodeller för alla skolstadier Programmen som är praktiskt betonade utmanar till att genom egen verksamhet lära sig teamarbete, problemlösning, att prova och förverkliga sina egna idéer samt att ta ansvar för det egna arbetet Programmen ger information om företagande och uppmuntrar till aktivt, initiativrikt arbetsgrepp genom livet UF erbjuder ett färdigt utbildnings- material för alla utbildningsprogram och hjälp och stöd i ibruktagandet av materialen Den Ekonomiska Informationsbyrån finansieras av näringslivet och har som sin centrala uppgift att utveckla samarbetet mellan skolor och företag samt företagande TAT stöder företagsamhetsfostran genom att producera material om samarbetet mellan skolor och företag. Dessa material fås via YES-centren. Skolcoacharna från TAT jobbar med företagsamhetsfostran regionalt tillsammans med projektcheferna i YES-landskapen

Östra Nylands för företagsamhetsfostran Projektchef Tom Nyman GSM E-post:

Mission Impossible *Skriv en dikt *Gör en sång *Ät en frukt *Samla 5 stenar *Gör en människopyramid (alla gruppmedlemmar måste vara med) *Knyt ihop skosnörena *Hämta en mugg vatten *Gör ett flygplan *Blås upp en ballong *Gör 10 armpressar *Tänd belysningen *Rita en fågel * Spring runt skolan *Hämta en tidning *Slå två kullerbyttor *Skaka hand med 10 personer (inte från den egna gruppen) * Skriv alla gruppmedlemmars namn *Gör en gruppkram (alla måste vara med) *Dansa på bordet *Ligg på golvet och säg högt ”vi är gräs” *Hämta 3 bitar WC-papper *Rita en skattkarta *Plantera ett träd *Sök fram något ljusrött *Gör en ny frisyr åt någon *Spring upp och nedför trappan *Knyt en slipsknut *Ropa något dumt (inte fult/elakt!) *Sväng din skjorta avig *Rita en katt *Släck belysningen *Dansa som en robot *Tänk dig hur ditt drömhus ser ut *Skaffa frimärken *Hoppa över eget ben *Sök reda på en grön penna *Vifta på öronen