Bakgrund Det brinner i mer än ett hem om dagen i Västerbotten, och det vill vi ändra på! Vi ville ändra västerbottningarnas inställning till brand från.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SVT: Vad händer om webben får pengarna....? En workshop om alternativa scenarier Stockholm 4 september 2009.
Advertisements

Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
… som skulle arrangera en löptävling.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Om samarbetet Syfte LRF och ICA arbetar tillsammans för att möta konsumenternas efterfrågan på mat producerad av svenska råvaror samt tydliggöra de mervärden.
Kyrkornas globala vecka Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. Kol 3:2.
- att överföra budskap, påverka, mm
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Täckningsgrad kollektivavtal – alla arbetsplatser
Vad vet du om världen? Källa ”Blir världen bättre?”, Staffan Landin.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Projekt Respekt Strategisk plan: Öka andelen under- representerat kön på utbildningarna Bakgrund: 85 % kvinnor, 15 % män Dekanus gav projektgrupp uppdrag.
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Latinamerikagruppernas julkampanj Vad är det vi stödjer?
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Bakgrund Startade 1907 i Kungsbacka av Beda Hallberg med huvudsyftet att hjälpa tuberkulosdrabbade barn.
Vetenskaplig poster Introduktion Slutsatsen först Målet med postern
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Syftet med en personlig handlingsplan
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Projekt ”Inget Extra Liv” Motorförarnas Helnykterhetsförbund Regissör: Fredrik Davidsson Motorförarnas Helnykterhetsförbund ”Inget Extra Liv” En kampanjfilm.
Hur kan vi påverka dem som styr?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Alumnienkät, Bakgrund Lärarkonventets initiativ Gjort en gång tidigare 25 lärosäten deltog denna gång Frågorna något justerade till denna.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Kommunikationsplanens delar
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
V AD ÄR DET FÖR SAKER SOM VÅRA POLITIKER BEHÖVER BRY SIG OM …
Har du koll på buddhism?. Har du koll på buddhism?
Upplevelser och Uppfattningar om äldres läkemedelsanvändning - Att ha full koll eller bara gapa och svälja Sofia Björkdahl Handledare: Rebecka Arman,
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Kap 10: Kampanjplanering
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Marknadskommunikation och mediaval
NEA Seminarium 7 december 2004
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Marknadsföring av Projekt X
Rabattavtal TV4 Sverige/Avfall Sverige/Bright Media Kampanj: Farligt Avfall, Energiutvinning och Materialåtervinning Period: Aug 2010 – Dec 2011.
En säker e-tjänst till vården
Från fruktad till folkkär Springtimes arbete med att flytta världens snabbaste växande sport från debatt- till sportsidorna.
STUDENTREKRYTERINGSTEAMET KOMMUNIKATIONS- OCH MARKNADSAVDELNINGEN STUDENTREKRYTERING.
Malala Yousafzai.
Men vad är ’fri vilja’ för något?
Välkommen! ALS Ice Bucket Challenge Gunilla Steinwall, Generalsekreterare Anna Hemlin, Verksamhetschef Fredrik Pallin, Expert sociala medier.
Delprov 3 Delmoment a Av: Rebecca Hansén VT15. Innehåll  Utmaning 1 – Prototyper i designprocessen - Prototyper i designprocessen - Prototyper i designdialog.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
MSB:s syn på stödet till den enskilde Skånsk brandskyddsdag 9 september 2010 Svante Werger Kommunikationsdirektör.
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Kommunikation.
Förstudie Friluftslivets år 2020
Klarar du en kris?.
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Bakgrund Det brinner i mer än ett hem om dagen i Västerbotten, och det vill vi ändra på! Vi ville ändra västerbottningarnas inställning till brand från ”brand är läskigt, men händer inte mig” till ”jag kan faktiskt se till att det inte börjar brinna hos mig”. Länsförsäkringar Västerbotten har anlitat Punkt PR för att i ett ”Brand Team” tillsammans med John Doe Worldwide, Heja! och Racer (numera Plakat) genomföra en integrerad kampanj och för att sätta brandsäkerhet på agendan.

Strategi Kommunikation som handlar om brandrisk kan vara obehaglig att ta till sig. För att få människor att vilja ta till sig budskapet var det därför viktigt att inte komma med skrämseltaktik och pekpinnar. Så hur skapar vi engagemang kring brandvarnaren? Hur får vi folk att bry sig?

Strategi… fortsättning Lösning: Vi placerar brandvarnaren i ett oväntat sammanhang! Genom detta gör vi brandvarnaren till ett samtalsämne kring frukost, fika och middagsbordet hos vår målgrupp.

Kampanjen Idéarbetet fokuserades på att hitta ett nytt sätt att ge den lilla – men viktiga – livräddaren, brandvarnaren, den uppmärksamhet den förtjänar. Under en av Brand Team-sessionerna knäcktes idén att göra något vackert av det oljud som man förknippar brandvarnare med, och tillsammans med NorrlandsOperan och tonsättaren Anders Lind skapades världens första brandvarnarkonsert! Vi placerade helt enkelt brandvarnaren i en kontext där den väckte intresse.

Kampanjen… fortsättning Punkt PR hade ansvar för att synliggöra konserten i förtjänade kanaler och gav rekommendationer för hur konserten skulle kommuniceras i NorrlandsOperans egna kanaler. Särskilt pressmaterial har tagits fram – förutom pressbilder har bl a en teaserfilm producerats. Filmen användes flitigt i pressbearbetningen inför konserten, i kombination med pressbilderna.teaserfilm Detta gav spridning i både lokala och nationella medier (bl.a. Sveriges Radio, SVT, TV4, Metro mm.).

Resultat Vårt mål för PR-arbetet var att nå en räckvidd på människor (I Västerbotten bor totalt människor). Målet överträffades med råge och totalt nåddes fler än 7,8 miljoner människor, utan att räkna in etermedia och sociala media.

Resultat… fortsättning Utfall kampanjen (mål inom parentes) Stärka kännedom (först nämnd) inom brandsäkerhet, från 26 till 45% (40%). Stärka preferens (först nämnd) inom brandsäkerhet, från 32 till 44% (40%) Öka andelen som anger att det är mycket troligt att de skulle anlita Länsförsäkringar Västerbotten, från 29 till 35% (32%) Utöver detta ökade även medvetenheten om brandsäkerhet och brandskydd märkbart under perioden, från 36 till 53% (väl informerade/mkt väl informerade).