CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Estrad 18 februari 2013 Ägarskifte och familjeföretag - en översikt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Marxism ”Historien om alla hittillsvarande samhällen är en historia om klasskamp.” Det kommunistiska manifestet Ekonomi, materialism. Människan.
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
1. Varför finns det pengar?
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
Vs..
Samhällsekonomi 2.
Strategiska nätverk/Partnerskap
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Lönsamhet i produktionsförbättringar
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Organisationskultur, makt och konflikt
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
arbetskooperativ Luleå
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Vad krävs för att klara en kommersialisering?
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
FÖRETAGSKULTUR KONKURRENSKRAFT.
Gränslös vård och omsorg Morgonrock, Norrbottens Läns Landsting, 18 april Jörgen.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Företagsekonomi 1 Starta företag.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Marknadskrafter.
Hva vil eiere? Erfaringer fra Sverige Marcus Wallenberg Ordförande SEB Närings- och handelsdepartementets Eierskapskonferanse 2007 den 24 maj i Oslo.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Punkt 17 VLT AB:s Årsstämma 23 maj 2007 Förslag till deltagande i strukturaffär.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Projektet Bli företagare – Ett exempel på samverkan med det lokala näringslivet för att bidra till generationsskiften i småföretag HSS Karlstad
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
PLIKTBARN LUSTBARN.
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Tydliga spelregler ger framgångsrikt ägarskifte
National Assessment Sweden: Region Södra Sverige Prepared by: Barrett Values Centre May 9, 2014.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Halva risken. Dubbelt riskkapital! VI HAR 100 MILJONER ATT INVESTERA. SATSAR DU, SATSAR VI. Winnet Härnösand
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Team 4 Trust AB. Team 4 Trust - Varför? Fyra seniora industrialister som tillsammans har bred kunskap, samt erfarenhet av långa internationella karriärer.
Hur du bidrar till ett lyckat generationsskifte i ditt eget företag Annika Hall Skapa förutsättningar för den framtida utveckling du önskar.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Lift 3 oktober 2011 Annika Hall
Enig ledning som skickar samma signaler
MEDARBETARKOPERATIV EN NATURLIG DEL AV EN IDÉBUREN
National Assessment Sweden: Region Södra Sverige- Community Perspective March 8, 2017 BARRETT VALUES CENTRE, IRS, IROS and CULTURAL ENTROPY are registered.
Företagsformer och mer om företag
Ägar- och generationsskiften
Ägarskiften i familjeföretag
Company name Your name(s).
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Company name Your name(s).
Presentationens avskrift:

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Estrad 18 februari 2013 Ägarskifte och familjeföretag - en översikt Leif Melin Centre for Family Enterprise and Ownership - CeFEO Jönköping International Business School

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Ägarskiften – en högst aktuell fråga 50-60% av de svenska privatägda företagen skiftar ägare under en tioårsperiod I Tyskland och Frankrike beräknas vardera över företag skifta ägare inom 5 år Olika skäl till stora volymen ägarskiften, t ex: (Huvud)ägaren uppnår pensionsålder Ägaren vill förbättra företagets utvecklingsmöjligheter Ägaren vill trygga företagets framtid Ägaren vill göra något annat för det i företaget inlåsta kapitaler (serieentreprenör; pensionsförsäkring; etc.)

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Många utfall av ägarskiften Ägarskifte från nuvarande ägare - oftast familjeägt Tiill svenskt företag Till utländskt företag Till enskild(a) person(er) Familjemedlem - nästa generation (etc) Företags- ledningen AnställdaAnnan ägarfamiljAndra alt.

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Mest sannolika framtida ägare Troligaste framtida ägare är ett annat rörelsedrivande bolag Ca 50% Den näst troligaste framtida ägaren är familjemedlem(mar) Drygt 30% Därefter följer –kompanjon –nuvarande ledning/anställda –annan privatperson/entreprenör –investment/private equity-bolag Totalt, 10-15% En del företag kommer sannolikt att läggas ner i stället för ett ägarskifte 5-10%

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Företagarnas förväntningar vid överlåtelse till annat företag Positiva konsekvenser Kompetenstillskott i lednings/ägargrupperingen Konkurrensförmågan kan förstärkas Tillväxtsmöjligheter kan realiseras Negativa konsekvenser: Nuvarande kultur/identitet riskerar gå förlorad Strategiska funktioner kan försvinna från företaget (Delar av) företaget riskerar att flyttas från orten Hela företaget riskerar att avvecklas på sikt

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Externa ägare kan bli aktuella… … när det saknas familjemedlemmar, kompanjoner eller ledning/anställda med kompetens, intresse och kapital … när nuvarande ägare vill få loss kapitalet (’casha hem’) … när ägaren ser expansionsmöjligheter som kräver externt kapital för att kunna förverkligas Men borttagandet av förmögenhets-, arvs- och gåvo- skatterna har underlättat ägarskiften inom familjen  Externa ägarskiften har en långsiktig positiv effekt på försäljningstillväxt och lönsamhet, medan … … risken för nedläggning är mindre för företag som skiftas inom familjen

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Ägarskifteslösningar, 25 svenska fall Lösningar Antal Fick andel i gåva och delar ägandet med andra familjemedlemmar 9 Fick andel av företaget i gåva, samtidigt såldes annan andel till extern part 3 Fick en andel av företaget i gåva och löste ut syskon 2 Fick gåva och arv 1 Fick företaget som arv 1 Köpte hela företaget av föräldern 5 Köpte en andel av företaget av föräldern 1 Köpte en andel av företaget och fick en andel som gåva 2 Sålde hela företaget externt 1

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Familjeföretag = ägandet i fokus Familjeägda bolag är den överlägset vanligaste företagsformen i flertalet länder –står för 50-90% av allt företagande Familjeföretagen är annorlunda genom en familjs ägarengagemang (och ofta också ledarskap) Familjeföretagen är dock inbördes olika… Olika ägarstrukturer, olika generationer, olika storlek, olika branscher, olika grad av ledarengagemang, mm. …samtidigt som familjeföretag har ett antal gemensamma kännetecken

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Olika, men gemensam familjeägarlogik Aktivt och synligt ägande Stabilitet i ägande och makt (inkl stark företagskultur) Långsiktighet (i affärsinriktning, investeringar, mm) Kombination av olika ägarmål (ekonomiska och mer sociala) Skeptisism och/eller begränsad tillgång till gentemot kapitalmarknader Flexibel (outvecklad) ägarstyrning Identifiering med och känslomässig bindning till företaget

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Typiska ägarstrukturer i familjeföretag En stark ägare -Ofta grundaren, -Möjlig struktur också i senare generationer Syskonpartnerskap –Syskonallians, relativt få ägare Kusinkonsortium –Kusingruppering (ibland dynastier) –Många ägare

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Vad säger forskningen om ägarskiften? Inte mycket! Ledarskiften är en av de mest beforskade frågorna i familjeföretagsforskningen … …medan forskningen kring ägarskiften är sällsynt Forskningen om ledarskiften? –Handlar till stor del om problem som förhindrar ledarskiften att bli framgångsrika

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Ägarskiften och ledarskiften Ägarskiften och ledarskiften hänger ihop, men är två olika processer Lösningen på det ena skiftet ger inte automatiskt lösningen på det andra Ledarskiftet sker ofta innan ägarskiftet är fullt genomfört

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Ledarskiftesforskningen: Low ability and/or lack of motivation of potential successor(s) Failing to train potential successor(s) Conflicts/rivalries in parent-child or sibling relationships Lack of trust in the potential successor(s) Conflicts between family and nonfamily members, eg. non-acceptance of potential family successor …problem som också kan gälla vid ägarskiften

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Vad vi vet: ägarskiften är… … unika –Finns inget ”bästa sätt” och inga generella lösningar –Varje ägarfamilj måste hitta den lösning som passar just dem och deras företag … tidskrävande –Ägarskiften sträcker sig oftast långt före och lång efter det formella överlämnandet … mångfacetterade –En mängd olika aspekter som hör ihop och påverkar varandra: Skattemässiga, juridiska, finansiella, organisatoriska, affärsstrategiska, psykosociala (individers identiteter, interaktioner, känslor), värderingar

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Ägarskifte handlar om många frågor - som kan ses som fyra överlappande faser Fas I: Väcka frågan och sätta igång med förberedelserna Fas II: Skaffa kunskap och reflektera kring olika lösningar –Till vem, hur mycket, när… Fas III: Välja ägarskifteslösning –Öppen dialog! Rådgivare. Fas IV: Genomföra vald lösning inkl. hantera ”eftertiden” Fas IV Fas III Fas II Fas I

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Fas IV – Genomföra vald lösning Kritiska frågor Skall alla barn ta över ägandet? Hur klara rättviseambitionen? Krav på ändrade styr- och organisationsformer (speciellt om antal delägare ökar) –Aktivt ägande (familje/ägarråd, ägarpolicy) –Aktivt styrelsearbete Hur kan kunskap och kontakter/nätverk överföras Kunskaper om företaget, produkterna, produktionen, i huvudet företagaren Företagets viktigaste affärskontakter är ofta starkt knuta till företagaren som individ

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Hantering av juridiska och finansiella frågor Formella förhandlingar Ekonomiska transaktioner Affärsmässiga frågor …men också att… Värderingar prövas och omprövas Relationer förstärks eller försvagas Roller förändras och omformas Känslor förtrycks eller kommer upp till ytan Ägarskiftet innebär:

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Nära relationer i familjeföretag

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Konsekvenser av nära relationer Förväntningar Känslor (omsorg, avundsjuka, konkurrens…) Kommunikation underlättas –Gemensam historia, värderingar Kommunikation försvåras –Makt –Förutfattade meningar Konflikter (vanliga relaterat till makt, pengar)

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School När barn ska ta över “The relationship you have with your sibling(s) is typically the longest-lived bond you will share with anyone. The length and depth of shared sibling history can be a recipe for a powerful partnership, or the breeding ground for endless rivalry and hostilities.”

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Syskon ska ta över - konfliktrisk

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Roller - utmaningar vid skiften För den som lämnar över: Att separera ägar- och ledarrollerna Att lämna hela företagarrollen - ’min identitet’ Att lämna vd-rollen före ägarskiftet Att hitta en ny roll För den/de som tar över, andra rollförändringar…

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Kajsa och Christine kommer nu att gå djupare i olika aspekter av generationsskiften

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Ägarrollen - olika aspekter av ägande Juridiskt och finansiellt ägande Kontraktsmässigt ägande; rättslig status Finansiellt ägandet - kapitalackumulering Psykologiskt ägande Ägandet är emotionellt, känslomässig bindning Företaget som kär ägodel, släktklenod Socialt ägande Ägaren upplever sig, och upplevs, som ägare i det sociala umgänget, inom och utanför företaget

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Ägarrollen - olika ägarmål Ekonomiska ägarmål Tjäna bra med pengar; bygga egen förmögenhet Generera vinster för att utveckla företaget Funktionella ägarmål Drivkraften är (t ex) att utveckla nya produkter Sociala ägarmål Har företaget till låns; lämna vidare till nästa generation Ansvar för de anställda; utveckla lokalsamhället Företagare har ofta otydliga mål för sitt ägande! Olika delägare/familjemedlemmar har ofta olika ägarmål!

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Familjen (ägarna) Familje/ägarråd ÄgarnaStyrelsen Lednings- gruppen Ofta samma individer i flera cirklar! Ägarstyrningens arenor i familjeföretag

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Dokumentering av ägarnas mål, syfte mm Att utforma ett ägardokument - en ägarpolicy/ägarstrategi

CeFEO Center for Family Enterprise and Ownership Jönköping International Business School Grundläggande värderingar – typexempel, familjeföretag Vi har varit, vi är och ska förbli en familjeägd företagsgrupp. Vår ambition är att vara bland de främsta på marknaden och producera kvalitetsprodukter som är lokalproducerade Företaget skall drivas med ett långsiktigt tänk och utvecklas till kommande generationer. Vi ska sträva efter långsiktiga investeringar. Vi ska vara en högt värderad arbetsgivare och värna om bygden Glädje, öppenhet och kommunikation i ägargruppen och i drivandet av företagen