Chapter 25: Reconstructing and Using Phylogenies

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Nobelmuseet välkomnar er till Spelet om genetik och etik
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Evolution.
Att dra slutsatser från webbpanelundersökningar Frimis Jan Wretman 1.
Från genotyp till fenotyp
Djur Vilket djur ska bort?
Evolution -evolutionsläran förklarar hur livet uppstod och hur det levande hela tiden förändras.
Genkloning samt vektorsystem
KURS ht-11 Välkommen! Ann-Sofie, Anette, Curta, Håkan, Karin
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Människan och arvet.
Evolution 1859 Charles Darwin skrev boken ”om arternas uppkomst.
Evolutionslära Evolutionsteorin – naturvetenskapens modell för att förklara verkligheten Alla accepterar inte vetenskapens förklaring. Exempel på andra.
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Lophotrochozoa - Lophophorater
Några av antropologins karaktärsdrag
Genetik - ärftlighetslära
Development of an analysis tool for execution traces Anders JohnssonRoy Nilsson.
Hur arter uppstår, lever och försvinner
Livets former Djur.
Cellen är den minsta levande enheten
Taxonomi start.
Genetik Intro.
-läran om det biologiska arvet
Antal kromosomer Krabba 254 Hund, varg 78 Häst 64 Schimpans 48 Människa 46 Kanin,val 44 Katt,lejon 38 Gran 24 Bananfluga 8.
Kroppens celler Kroppens celler har olika uppgifter och ser ut på olika sätt, men de är uppbyggda på ungefär samma sätt. De består av många olika delar.
Ekologi Naturkunskap 1.
Ordning av livet.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Evolution och utvecklingslära
Evolution Sid
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Ekologi Läran om hur växter djur och andra levande varelser är beroende av varandra.
Evolutionens fader Charles Darwin
Evolution!.
Introduktion Vad tror du att biologi handlar om?
Evolutionen.
Biologi Livets former.
Kvävets kretslopp.
TEMA Hälsa /matte ht 13 parvis ska ni göra en PPP UPPGIFT: PPP : Där ni ska beskriva och göra jämförelser om HÄLSA med hjälp av potenser, liknande den.
Växter – liten fördjupning
Vad är det egentligen som kännetecknar liv?
Läran om livet Biologisk mångfald Kapitel 1 i Spektrum Biologi
BI p Vårterminen 2011 BIOLOGI-BREDDNING. Mål ha fördjupat eller breddat sina kunskaper inom valt ämnesområde samt ha fördjupat sin förståelse av.
Studiematerial till ”prov”-provet i biologi
Näringskedjor. För att kunna titta ordentligt på näringskedjor måste vi känna till vad de följande orden innebär. Producent är en växt som har fotosyntes.
Cellen.
Indelning av olika levande varelser
Organismernas olika roller
Biologi - Livets former.
Djurrikets indelning Upptäcker nya arter men…
Han delade på 1700-talet in alla levande varelser i olika grupper. Då utgick han från två huvudgrupper som han kallade RIKEN.  Växtriket  Djurriket.
Från Linne:  ”Gud skapade, Linné ordnade.” Från Darwin:  Livet har utvecklats under mycket lång tid.  Det kallas evolution.  Han kom på teorin om ”det.
Ekologi Vetenskapen om de levande varelsernas relation till sin omvärld.
Bildning eller bara utbildning? Ingrid Carlgren, Fram- eller baklängespedagogik ? Kunskap och kunskapssyn Målstyrningens Janus-ansikte.
Systematik. Vad är en art?  Talgoxen och blåmesen är rätt lika varandra i storlek och utseende.  Men varför parar sig talgoxar enbart med andra talgoxar.
Biologi! Av: Catherine Mortimer-Hawkins, Edsbergsskolan.
Livets utveckling.
Darwin och evolutionen
Evolutionens fader Charles Darwin
Att dela in livet Vi söker efter sätt att organisera vår värld.
Svampar Svampar är närmare släkt med djur än med växter
Evolutionens drivkraft
Evolution!.
Allt ärftligt material i en cell kallas för genom.
Evolutionen – Hur har det gått till?
Att dela in livet Vi söker efter sätt att organisera vår värld.
Evolution: Från Big Bang till nutid
Kärnan i våra celler DNA (deoxiribonukleinsyra). Cellen Alla organismer består av minst en cell. Två olika typer av celltyper (prokaryota & eukaryota)
Presentationens avskrift:

Chapter 25: Reconstructing and Using Phylogenies Figures\Chapter25\High-Res\life7e-fig-25-00-0.jpg

Figures\Chapter25\High-Res\life7e-fig-25-01-0.jpg

Figures\Chapter25\High-Res\life7e-fig-25-01-0.jpg

Begrepp Stamegenskap (ancestral trait): egenskap ärvd av förfader Homologa egenskaper: egenskaper som besläktade arter har ärvt av samma stamfader (t.ex. Människans naglar och kattens klor) ”Derived trait” (ung. avledd egenskap): egenskap som skiljer sig från stamfadern Om en egenskap är en stamegenskap eller en avledd egenskap är beroende av vilken stamfader man relaterar till, d.v.s. en avledd egenskap i en stor grupp kan vara en stamegenskap i en delgrupp.

Figure 25.2 The Bones Are Homologous, but the Wings Are Not Figures\Chapter25\High-Res\life7e-fig-25-02-0.jpg

Begrepp Konvergent evolution: liknande egenskaper har utvecklats flera gånger självständigt T.ex. Bläckfiskens och människans öga Evolutionary reversal (ung. Evolutionell tillbakagång): en egenskap som gått förlorad återutvecklas eller en egenskap som utvecklats går tillbaka De två ovanstående är exempel på homoplasi: egenskaper som liknar varandra har inte samma ursprung (homoplastiska egenskaper).

Begrepp ingrupp: den grupp arter man undersöker utgrupp: en besläktad grupp Man kan undersöka vilka av ”ingruppens” egenskaper som är avledda genom att jämföra ”ingrupp” med ”utgrupps”. Om egenskapen saknas i närbesläktade grupper är den antagligen avledd (m.a.o. har utvecklats efter att utvecklingslinjerna separerat).

Figures\Chapter25\High-Res\life7e-fig-25-01-0.jpg

Att rekonstruera ett fylogenetiskt träd Steg 1. Välj målet för undersökningen (ingrupp) och referensgrupp (utgrupp) Steg 2. Välj vilka egenskaper som ska analyseras Steg 3. Ta reda på vilka av egenskaperna som är stamegenskaper och vilka som är avledda. Steg 4. Konstruera utvecklingslinjer och använd dem för att särskilja homologa egenskaper från homoplastiska Upprepa steg 2-4 för flera olika egenskaper och jämför resultaten.

Hurdana egenskaper kan man studera? Anatomi/morfologi Individutveckling Fysiologi Beteende Molekylstruktur (protein-, DNA-sekvenser) Egenskaper som kan studeras också i fossil är att föredra.

Figures\Chapter25\High-Res\life7e-fig-25-04-0.jpg

Figure 25.5 A Probable Phylogeny of Eight Vertebrates Figures\Chapter25\High-Res\life7e-fig-25-05-0.jpg

Linnés hierarkiska system Rike - prokaryoter, protister, svampar, växter, djur Phylum Klass Ordning Familj Släkte Art bildar artnamnet (binär nomenklatur) T.ex. Canis lupus Taxon: grupp oberoende av rang

Begrepp Monofyletisk grupp: en grupp som består av alla organismer med gemensam stamfader Polyfyletisk grupp: en grupp som inte delar en gemensam stamfader Parafyletisk grupp: en grupp som består av en del, men inte alla organismer med gemensam stamfader

Figures\Chapter25\High-Res\life7e-fig-25-07-0.jpg