Syftet med en personlig handlingsplan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten
Advertisements

ÅsaMia Alteryd EQverkstan
Nulägesanalys genom frågor
Motivation och förändring
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Om ett ögonblick kommer du att inträda i en magisk värld...
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Bedömning av professionell kompetens
Praktisk arbetslivsorientering
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
- Konsten att ge feed-back
Arbetsplan för skolbiblioteket
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Mötesstruktur.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Patientsäkerhetsronder
Eller formativt lärande…
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Musik: Nightengale Serenade
Workshop inför Projektet
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Ibland finns det gånger då man nog önskar att man inte blev fotograferad… ☻
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Att rita en instruktion
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Läroplansträff fritidshem
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur gör man en debattartikel?
Lönesamtalet.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Samhällsvetenskapliga metoder
Läroplansträff Välkomna!.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Debattartikel.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Retoriska arbetsprocessen
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Elev loggbok.
Att jobba språkutvecklande
Lektionsupplägg Elevkommentarer Länkar och namn. Lektionens arbetsgång Uppvärmning Säger tal-eleven lägger och skriver Se talgestalter- eleven lägger,
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Utvärdering av workshop - Future Living Vilken grupp tillhörde du? NamnAntal% Byggteknik & Affärsmodeller för framtida bostäder 637,5 Energi och flödeseffektivitet.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Presentationens avskrift:

Syftet med en personlig handlingsplan Formativ undervisning Personlig handlingsplan Syftet med en personlig handlingsplan Gör idéerna konkreta Ger dig något att hålla dig till mellan mötena Skapar tillförlitlighet i utvecklingen Hjälper dig att fokusera på några områden Påminnelse om att släppa andra saker

Kvaliteter i en bra handlingsplan Formativ undervisning Personlig handlingsplan Kvaliteter i en bra handlingsplan Visar tydligt hur du skall anpassa din lärarpraxis i förhållande till formativ undervisning Anknyter till en eller flera av strategierna i formativ undervisning Ger dig möjlighet att se elevers tänkande och möjlighet att agera utifrån detta Är möjlig att uppnå inom en rimlig tidsram Identifierar något som du inte längre kommer att göra eller göra mindre av för att nå ditt formativa mål Försöker inte ändra allt på en gång

Vad skall man ta upp i sin handlingsplan? Formativ undervisning Personlig handlingsplan Vad skall man ta upp i sin handlingsplan? Ange en aspekt som du tycker är lätt att införa i din undervisning. Vilken förändring tänker du dig att detta skall ge? Lärare K: Väntetid/Betänketid. Det kommer att leda till att mina elever måste tänka och hitta fram till sina egna uppfattningar. Lärare L: Använda rött, gult och grönt – stoppljus. ABCDE-kort som svar på öppna frågor och vändkorsfrågor. Jag förväntar mig att det skall visa mig mer om elevernas förståelse.

Vad skall man ta upp i sin handlingsplan? Formativ undervisning Personlig handlingsplan Vad skall man ta upp i sin handlingsplan? Ange en aspekt som du skulle vilja införa men som du kan behöva mer stöd för att genomföra. Varför vill du införa detta? Vilket stöd kan du behöva? Lärare M: Att bara bedöma med kommentarer. Jag skulle verkligen vilja satsa på detta för jag tror att eleverna skulle utvecklas mycket. Jag skulle behöva hjälp av en kollega för att komma fram till hur man skriver verkligt formativa kommentarer i mitt ämne. Lärare N: Jag skulle vilja använda bedömningsmatriser. Jag skulle behöva hjälp med att utarbeta dem, från kollegor och kanske med elevernas synpunkter.

Vad skall man ta upp i sin handlingsplan? Formativ undervisning Personlig handlingsplan Vad skall man ta upp i sin handlingsplan? Ange vad mer du skulle vilja införa under året. Vilken hjälp kan du tänkas behöva? Lärare O: Jag skulle vilja börja med kamratbedömning. Det har jag aldrig prövat. Jag vill försöka men jag tror att jag kommer att behöva någons stöd. Lärare P: Jag vill planera formativa insatser tillsammans med en kollega. Nu hittar jag ingen som har tid samtidigt som jag. För att få igång detta behöver jag kunna samarbeta med en kollega.

Vad skall man ta upp i sin handlingsplan? Formativ undervisning Personlig handlingsplan Vad skall man ta upp i sin handlingsplan? Ange vad du skall göra mindre av, göra annorlunda eller helt sluta att göra i din undervisning. Lärare Q: Jag vill att mina elever skall ta ett mycket större ansvar för kvaliteten i sina arbeten. Jag skall bedöma mindre och de mycket mer. För att åstadkomma detta skall jag dela klassen i små grupper som gör kamratbedömningar av exempel på arbeten av olika kvalitet. Jag kommer att behöva minska på antalet inlämningar men det kommer förhoppningsvis att vara värt det! Lärare R: Jag ska rätta arbeten på ett annat sätt. Jag ska försöka rätta så att eleverna måste hitta sina misstag och rätta till dem. Antagligen kommer detta att ta mindre tid än då jag rättar allt åt dem.

Formativ undervisning Personlig handlingsplan Handlingsplan - summering Ange en aspekt som du tycker är lätt att införa i din undervisning. Vilken förändring tänker du dig att detta skall ge? Ange en aspekt som du skulle vilja införa men som du kan behöva mer stöd för att genomföra. Varför vill du införa detta? Vilket stöd kan du behöva? Ange vad mer du skulle vilja införa under året. Vilken hjälp kan du tänkas behöva? Ange vad du skall göra mindre av, göra annorlunda eller helt sluta att göra i din undervisning.