Semantik & Pragmatik VT09 Pragmatik I

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Pragmatik Funktionellt perspektiv - studiet av språket i kontexten
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Företagsskolan nIbland genomgår vårt företag förändringar. 3 lektioner nHär följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva.
Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Sagan om Piffy.
Ett fel på kvinnor.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
BILD
Pronomen.
Tips för dig som söker en partner. Om du vill ha en partner som äter all mat du lagar utan att klaga på att det inte smakar som mammas mat.... Skaffa.
Den globala & trygga företagsskolan n Ibland genomgår vårt företag förändringar n Här följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva…
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Det va en gång en katt och hund del 1
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
Lösningsfokuserat arbetssätt
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Satsdelar.
Beskriver vilken funktion orden har i en sats.
En vacker tjej bjuder hem en ung man för lite “mys”
Diskurssemantik Pragmatik
Kap. 9 Robbins m.m. Terese Stenfors-Hayes
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Presupposition gemensam kunskap som inte behöver påstås eller förklaras förutsatt information - bakgrundsantaganden konventionaliserade bärare av implicit.
Talsituationen Talare - sändare Lyssnare - mottagare Tidpunkt Plats
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Reportern Frågor på raderna Frågor mellan raderna
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Pragmatik II: Talhandlingar Jordan Zlatev
Av: Johan, Adam och Caroline =)
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Logisk (denotationell) semantik Sanning, satsrelationer, predikat
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Semantik – introduktion
Introduktion till språkteknologi Introduktion. Språkteknologi Vi studerar vad som krävs för att få datorer att utföra nyttiga och intressanta uppgifter.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
De eller dem, det är frågan?
Kap 11 Språk Kap 11
Värderingsövning/ fyra hörn
Kommunikation OL108A.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Moria: Tidig feminism.
Hjälper huvudverbet att ange tid eller modalitet
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Det va en gång en katt och hund del 1
Semantik och pragmatik 1. Introduktion
1 Semantik – introduktion Semantik = läran om mening Tvärvetenskapligt filosofi lingvistik psykologi AI Lingvistik motsägelser mångtydighet metaforer Filosofi.
Vackert om kvinnor Luta dig tillbaka och sätt på ljudet. Bildspelet sköter sig utan att du behöver klicka.
Krinstendomen.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Ordföljd.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Artificiell intelligens och robotar
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Practice and challenges in involving fathers
Possessiva pronomen.
Presentationens avskrift:

Semantik & Pragmatik VT09 Pragmatik I Kontext och inferenser Jordan Zlatev

A: Vad ska vi äta? B: Det finns väl nåt i kylskåpet…

Tre olika frågor om betydelse Vad betyder Bs ord/sats? ”det är möjligt att det existerar något objekt i något annat som tillhör kategorin kylskåp” xy INSIDE (Objekt x, Kylskåp y)

Tre olika frågor om betydelse 2. Vad menar B? Att det finns mat i kylskåpet. Att kylskåpet är den som finns i deras kök (och inte något av 5.000.000.000 andra) Att A och B kan äta denna mat till middag. Att B har haft en jobbig dag. Att A kanske borde förbereda middagen… …

Tre olika frågor om betydelse 3. Hur tolkar A Bs mening? Att B menar i all fall några av propositionerna under (2). Att B är på dåligt humör. Att B inte älskar honom (henne) längre … Fråga 1 är en snävt semantisk fråga. Frågor 2 och 3 är pragmatiska frågor. Varför?

Semantik och pragmatik Betydelse oberoende av kontext Motsvarande kategori Betydelse beroende av kontext Semantik (i snäv betydelse) Semantics <-> Pragmatik (Pragmatics) (Grund)betydelse, innehåll Sentence meaning, meaning Mening, avsikt Speaker meaning, content Tolkning Hearer meaning, interpretation Sats, Proposition Sentence Yttrande, Talhandling Utterance, Speech act Kod Code Inferenser Inferences

Typer av kontext 1. Fysisk kontext, talsituation Deixis: uttryck som ”pekar” på egenskaper i situationen. Beroende på var och när det yttras, ändrar de sin specifika betydelse Olika kategorier: Rum: Tid: Person: Status: Exempel?

Deixis Olika språk har olika deiktiska system, e.g. spanskans 3-delning av rummet, hausa – 4-delning, daga: nära-borta/högre-lägre-samma nivå (2 olika dimensioner) se Saeed, s.184-185   Allmäna tendenser: kulturer som saknar skriftspråk har mer utvecklade deiktiska system. Mer ”egalitära” kulturer har enklare systems för persondeixis och särskilt status Varför kan det vara så?

Typer av kontext 2. Språklig kontext, diskurs, ko-text Anaforer Mannen och kvinnan blev trötta. Han satte sig ner men hon stod kvar. (Fast hon stod kvar när han satte sig ner) Yttranden som är ”ofullständiga” satser A: Vem åt kakan? B: Nina! (åt kakan)

Typer av kontext 2. Språklig kontext, diskurs, ko-text Ämne (”discourse topic”) Säsongen hade precis startat. Laget såg fram emot att ge sig ut, särskilt Johan som var nytillkommen. Johan signalerade om ett byte. Johan tog målet i sikte och sköt. Skottet Johan sköt träffade olyckligtvis i magen. Vem är Johan? (projektarbete för grupp 5, lingvistik för kognitionsvetenskap, HT2004

Typer av kontext 3. Bakgrundskunskap (”common sense knowledge”) Bakgrundskunskap är gemensam för talare i en gemenskap. (”mutual knowledge”) T ex. P = I kylskåp brukar det finnas mat… 1. Jag vet att P 2. Jag vet att du vet att P 3. Jag vet att du vet att jag vet att P. Det brukar räcka med dessa 3 nivåer, så det finns ingen risk för oändlig regress… Du: Jag är hungrig. Jag: Titta i kylskåpet!

Typer av kontext Ambiguitet Strukturell: Jag såg mannen/hunden med ett teleskåp. Lexikal: Kungen/Pelle fick en krona.

Typer av kontext Diskursinferenser Man kan förmedla en idé på två skilda sätt: genom att ”koda – avkoda” den genom att ”implicera – inferera” den Sperber & Wilson (1995:13). An inferential process starts from a set of premises and results in a set of conclusions, which follow logically from, or are at least warranted by, the premises. A decoding process starts from a signal and results in the recovery of a message, which is associated to the signal by an underlying code.

Typer av kontext Grice (1957): ”Meaning” (= “Speaker meaning”) ”S meant something by x” is roughly equivalent to “S intended the utterance of x to produce some effect in an audience by means of the recognition of this intention” (58). Strawson (1969): To mean something by an utterance x, an individual S must intend: S’s utterance of x to produce a certain response r in a certain audience A; A to recognise S’s intention (a); A’s recognition of S’s intention (a) to function as at least part of A’s reason for A’s response r.

Typer av kontext Men hur kan A ”känna igen” S avsikt utan en kod? Grice (1975): ”Logic and conversation”: Samarbetsprincipen We might then formulate a rough general principle which participants will be expected to observe, namely: Make your conversational contribution such as is required, at the stage at which it occurs, by the accepted purpose or direction of the talk exchange in which you are engaged. (Grice 1975:45)

Typer av kontext Obs! Dessa maximer är bakgrundsantaganden (”assumptions”), inte regler eller påbud. Kan utnyttjas för att förmedla tankar genom inferenser = samtalsimplikaturer. A: Var är John? B: Jag hör ljud i badrummet. >>>>John är nog i badrummet (inferens typ: ”bridging”) A: George W. Bush är ett geni! >>>> Jag menar att George W. Bush är en idiot. (inferens typ ”flouting”) – gränsen kan vara svår att dra men vid ”flouting” (flagrant brott) förutsätts att ”brottet” märks av mottagaren

Typer av kontext Samtalsimplikaturer och andra typer av inferenser: avbokningsbarhet (”defeasibility” / ”cancelability”) Hon är kvinna. => Hon är människa. (*Fast hon är inte är människa) Semantisk implikation (”entailment”) Johns bror kommer till Umeå >> John har en bror. (??Fast John har ingen bror egentligen. Det är en son till hans plastpappa.). Presupposition

Typer av kontext Hon är snygg men smart. >>> Snygga kvinnor brukar inte vara smarta. (?Fast jag menar inte att snygga tjejer är dumma…) Konventionell implikatur A: George W. Bush är ett geni! >>>> Jag menar att George W. Bush är en idiot. (Jag faktiskt menar det – Göran Persson har sagt att han är mycket påläst!) Konversationell implikatur

Typer av kontext Negationstolerans Går att avboka Kontextberoende Semantisk implikation => - Presupposition >> + Konventionell implikatur >>> + (?) Konversationell implikatur >>>>

Typer av kontext Datorer och bakgrundskunskap ”Scripts”, ”frames” (Schank & Ableson, Minsky) The frame problem – att välja rätt ”script” kräver känslighet för situationen som förutsätter förståelse, inte en tillämpning av en mekanisk algoritm, t ex vid: A: Jag har köpt Madonnas nya CD till Lena! B: Hon har den redan, med hon kan alltid gå och byta den. (vilken CD-kopia?)

Informationsstruktur: Mellan kod (semantik) och inferens (pragmatik) Konventionella uttryck (”kod”) som hjälper lyssnaren att identifiera referenter och dra de rätta inferenserna Bestämdhet (gammal och ny information) Jag såg katten igår! >>> Du vet vilken katt jag menar! Jag såg en katt igår! >>> Det var inte våran katt… Intonation (fokus markering) Kalle älskar MARIA. >> Kalle älskar någon! KALLE älskar Maria. >> Någon älskar Kalle.

Informationsstruktur: Mellan kod (semantik) och inferens (pragmatik) Fokus (den mest nya informationen) somali baa Topik (”sentence topic”): ”Typically … the topic sets a spatial, temporal, or individual framework within which the main predication holds” (Chafe 1976: 50, i Saeed 2003: 201) japanska wa Flyttning till ”fundamentplats” i svenska: topik eller fokus? Jag träffade Maria igår. Maria träffade jag igår. Igår träffade jag Maria. …

Informationsstruktur: Mellan kod (semantik) och inferens (pragmatik) subjekt/objekt tilldelning av semantiska roller: större empati med subjekten (Kuno) Hunden bet demonstranten. >>>> Rätt åt honom… Demonstranten blev biten av hunden. >>>> Stackars demonstrant!