Föreläsning 10 Kurvanpassning som en del av problemlösning med datorer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Talföljder formler och summor
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Numeriska beräkningar i Naturvetenskap och Teknik
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2011 Föreläsning 12
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Föreläsning 15 Matlab överkurs KTH, CSC, Vahid Mosavat.
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2009 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Fakta om undersökningen
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Det handlar om multiplikation
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2010 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Introduktion till Matlab Föreläsning 2
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Praktisk epidemiologi för allmänläkare
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2007 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
Kapitel 2 Förändringshastighet och derivator manada.se.
Presentationens avskrift:

Föreläsning 10 Kurvanpassning som en del av problemlösning med datorer Linjär anpassning Interpolation

Kurvanpassning läsanvisning Material finns i Grimvall 10.1-3 samt i MATLAB boken 8.1-3 Kommer att följa en del av MATLAB- bokens exempel som även finns som ’inbyggda exempel’

Frågor från förra gången ?

Matlab bokens lärandemål Ni ska kunna ’perform linear and cubic spline interpolation’ ’calculate the best-fit straight line and polynomial to a set of data points’ ’use the basic fitting tool’

Motsvarande mål i Grimvall Kunna analysera enkla ’potensfunktioner’ med hjälp av linjär anpassning Förstå matematiken bakom detta På samma sätt kunna analysera exponentialfunktionen, relevant för en av labuppgifterna!

Analysera enkla potensfunktioner Vad menas med detta? Lite matte: 𝑄= 𝑎𝑞 𝑟 𝑄= 𝑄 𝑟 𝑞 𝑞 0 𝑟 𝑙𝑜𝑔𝑄=𝑙𝑜𝑔 𝑄 𝑟 −𝑟𝑙𝑜𝑔 𝑞 0 +𝑟𝑙𝑜𝑔𝑞

Analysera enkla potensfunktioner Med hjälp av bokens figurer/exempel ser vi bla: 𝑀∝ 𝐿 𝑟

Analysera enkla potensfunktioner Med hjälp av bokens figurer/exempel ser vi bla:

Analysera enkla potensfunktioner Med hjälp av bokens figurer/exempel ser vi bla: Fråga, hur kan vi hitta den linje som passar bra/bäst?

Analysera enkla potensfunktioner Fortsätter med er mer komplicerat exempel innan vi svara på frågan

Analysera enkla potensfunktioner Från det här exemplet kan vi också se att vi kanske vill göra anpassning till ett andra-grads-polynom Stämmer bra med lärandemålet för matlab:’calculate the best-fit straight line and polynomial to a set of data points’

Hur kan detta hanteras i matlab Börja med att interpolera 6 datapunkter (x-,y-värden)

Hur kan detta hanteras i matlab Börja med att interpolera 6 datapunkter (x-,y-värden)

Definitioner En interpolation innehåller de ursprungliga datapunkterna plus nya beräknade värden för mellanliggande punkter En kurvanpassning med linjär- eller polynom regression innehåller inte säkert alla datapunkter ens för den bästa anpassningen

Definitioner Illustrera påstående ”2” genom att för hand gissa och lägga in en linje i figuren med (x-,y-värden)

Mått på en bra linje Inför något som vi kallar kvadratsumman för avvikelserna >> tab=[x' y' y2' y'-y2' (y'-y2').^2] tab = 0 0 0 0 0 1 20 20 0 0 2 60 40 20 400 3 68 60 8 64 4 77 80 -3 9 5 110 100 10 100 >> sum(tab(:,5)) ans = 573

Mått på en bra linje Varför kvadratsumman? Kan vi göra detta värde mindre? För att man inte ska summera ihop positiva och negativa värden till något som är nära eller lika med 0 Ja, med något som heter minsta kvadratmetoden, fungerar genom att derivera och söka nollställen till derivatan

Mått på en bra linje Måste vi göra denna krångliga uträkning med derivator? För många vanliga fall kan vi hitta färdiga formler, fungerar även på miniräknare när man lägger in (x-,y- värden) Titta på matlabs polyfit och polyval funktioner Dessa har principen om minsta kvadratsumman inbyggd

Lite matlabkod för detta >> plot(x,linje(1)*x+linje(2),'m--') >> y3=linje(1)*x+linje(2) y3 = 3.7619 24.5905 45.4190 66.2476 87.0762 107.9048 >> tab=[x' y' y3' y'-y3' (y'-y3').^2] tab = 0 0 3.7619 -3.7619 14.1519 1.0000 20.0000 24.5905 -4.5905 21.0725 2.0000 60.0000 45.4190 14.5810 212.6042 3.0000 68.0000 66.2476 1.7524 3.0708 4.0000 77.0000 87.0762 -10.0762 101.5296 5.0000 110.0000 107.9048 2.0952 4.3900 >> sum(tab(:,5)) ans = 356.8190

Fungerar polynom bättre än linje? Prova detta manuellt och sedan går vi till de inbyggda kurvanpassningsverktygen ’Tools/Basic Fitting’ respektive cftool

Matlabkod polynom grad 2-5 >> y2=polyval(polyfit(x,y,2),new_x); >> y3=polyval(polyfit(x,y,2),new_x); >> y4=polyval(polyfit(x,y,2),new_x); >> y5=polyval(polyfit(x,y,5),new_x); >> y4=polyval(polyfit(x,y,4),new_x); >> y3=polyval(polyfit(x,y,3),new_x); >> subplot(2,2,1) >> plot(x,y,'o',new_x,y2) >> subplot(2,2,2) >> plot(x,y,'o',new_x,y3) >> subplot(2,2,3) >> subplot(2,2,4) >> plot(x,y,'o',new_x,y5) >> plot(x,y,'o',new_x,y4)

Resultatet polynom grad 2-5

Inbyggda anpassningsverktyg Går igenom två exempel för att illustrera hur man gör jämförelser samt väljer typ av anpassning Matlabs ’ Interactive Curve Fitting Example’ ger en mer fullständig beskrivning av exempel 2, tas i mån av tid

Exempel 1 Samma polynom-anpassningar grad 1-5

Exempel 2 Liknande anpassningar - men på befolkningsdata Här kan man ställa frågan om extrapolation istället för interpolation som vi jobbat med hittills, blir det någon skillnad i resonemanget då?!

Exempel 1

Exempel 2

Sammanfattning Ni ska nu kunna: ’perform linear and cubic spline interpolation’ ’calculate the best-fit straight line and polynomial to a set of data points’ ’use the basic fitting tool’ Kunna analysera enkla ’potensfunktioner’ med hjälp av linjär anpassning Förstå matematiken bakom detta På samma sätt kunna analysera exponentialfunktionen, relevant för en av labuppgifterna!

Nästa föreläsning 1 F11 Ons, 5 okt, 10:00-11:45 Forum Aulan Felanalys och noggrannhetsanalys Grimvall Kap 11.2 + material ur ETTER

Peer-instruction Beskriv…

Diskussionuppgift på KTH Social Efter