Barnets rättigheter i vårdnadstvister

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Hur vet vi att detta är ett bra familjehem för just detta barnet?
Pedagogisk verksamhetsidé
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister”
Samverkan socialtjänst, skola och förskola
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Exempel utifrån ett antal målområden
Vad kan du lämna ut till vem?
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Planering.
Barnens behov i centrum
Vårdnad, boende och umgänge Stockholm den 22 maj 2012 Malmö den 29 maj 2012 Göteborg den 11 juni 2012 Gunilla Cederström.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Kulturanalys i praktiken
SAM Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom KBT Samordnare vid Arbetsmarknadsenheten.
Johan Sundqvist, Miljöchef
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Barnets rättigheter i vårdnadstvister
Frånvarorutin i förskolan
Familjehemsenheten Angered
Askersunds kommun
Uppsökande och förebyggande arbete
Samverkansinsats Trampolinen
Barn som far illa Region Skåne
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Familjerätten och barnet i vårdnadstvister
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
BBIC: Öppenvård planering och uppföljning
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
1 EVENTUELL VINJETT Södertäljes Lotsfunktion.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Barnklinikansluten Hemsjukvård i Kristianstad. Inför starten Tvärprofessionell grupp bildades juni 2006 Hur jobbar andra? Hur vill vi jobba? Riskanalys.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
AME/EMS Samverkansuppdraget Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Processbeskrivning internationella adoptioner
Barnets rättigheter i vårdnadstvister Örebro den 12 april 2012 Gunilla Cederström.
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
pedagogisk dokumentation
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 13 oktober 2015
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 6 F ÖRÄ Ld RAR OCH b ARN KAPITEL 6 F ÖRÄ Ld RAR OCH b ARN.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
UTVECKLINGS- OCH FÖRÄNDRINGSARBETE för att utveckla nya arbetssätt i handläggningen av vårdnadstvister och våld i nära relationer Annika Rejmer.
Barnrätt Docent Anna Singer Uppsala universitet. Doc. Anna Singer, Juridiska fakulteten, Uppsala universitet, socionomutbildningen, mars 2011 Barnrätt.
Barnrätt Professor Anna Singer Uppsala universitet.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 19 oktober 2016
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Arbetssättet Mobila Estherteam
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP
Vad behöver vi sluta med? Vad behöver vi börja göra?
Presentationens avskrift:

Barnets rättigheter i vårdnadstvister Degerfors 2012-04-12

Degerfors Invånarantal: 9551 (SCB 2011-12-31) 2011 Antal barn inom barnavårdsutr: 35 2011 Antal barn inom vårdnadsutr: 5 2011 Antal barn inom samarb.samtal: 27 Antal handläggare inom IFO: 15 7 av dessa handläggare arbetar inom barn- och ungdomsgruppen. 4 av dessa 7 arbetar också med familjerätt. Gemensamma möten avseende ärendegenomgångar osv. Samordningen mellan barnavårdsutredningar och vårdnadsutredningar fungerar. ”Driva projekt” utan extra medel är en svårighet. Mycket händer avseende myndighetsutövningen.

Ibland ihop med handl. Från annan kommun sid 2(3) Ibland ihop med handl. Från annan kommun Huvudhandl. utses med ansvar för dokumentation Kan ske under processen * Informations-möte med föräldrarna var och en för sig Begäran om upplysningar 6 kap 19:3 FB För kort tid - begäran om förlängning hos Tingsrätten Handläggare utses på ärendegrupp Brukarmed-verkan. Klientträff Begäran om yttrande 6 kap 20§ 2 st FB Handläggar-möte, bokar mötestider, gör upp planering mellan handl. Sänder brev till föräldrarna med tider för hela processen Sänder brev till föräldrarna med tider för hela processen Direkt till Fr Gemensamt informations-möte för föräldrarna av båda handläggarna Begäran om utredning = remiss * Ett barn Ett enskilt samtal med barnet Inhämta reg uppgifter från soc och polis Misstanke o bel reg (barn/ungd. grp) Brukarmed-verkan. Klientträff Två enskilda samtal per förälder Flera barn Gemensamt samtal med barnen och mot slutet enskilt samtal anpassat efter barnets önskan Kommunicerar barnets utsaga på plats efter samtal Information till barnen om hur en vårdn. utr. Går till Brukarmed-verkan. Klientträff Ett hembesök hos vardera förälder då barnet är med Utifrån samtal med föräldrar bestäms hur barnsamtal går till…

Skola/förskola för att inhämta information då föräldrar inbjuds sid 3(3) Träff för ref. samtal Skola/förskola för att inhämta information då föräldrar inbjuds Analys och bedömning skrivs av bägge handläggarna Kommunicerar ref uppgifterna då vi fört in dom i dokumentet Kommunicerar föräldrarnas utsago då vi fört in dom i dokument Inhämta reg uppgifter från soc och polis Misstanke o bel reg (arbetsgrp) Kommunicerar ref uppgifter då handläggare sammanställt samtalet Analys och bedömning görs gemensamt av handläggare Brukarmed-verkan. Klientträff Telefonkontakt med ref för att inhämta information Kommunicera förälderns utsago innan vi fört in dom i dokumentet Dokumentet sänds till föräldrarna. Delgivning Under utredningstid Risk&skyddsbedömning görs hela processen Begövs anmälan till BU-gruppen göras. (Barnavårdsutredning) Den bedömningen kan göras under hela processen. * Utvecklingsområde - Samarbete med Tingsrätt - Broschyr (vårdnad, boende, Umgänge), SOSFS - Barnsamtal Dokumentet sänds till Tingsrätten

Handläggare utses Kallelse till föräldrarna Begäran om utredning jml 6 kap 19§ 3 st Föräldrabalken Planering av utredningens genomförande Hembesök hos vardera förälder + barn Informationsmöte med föräldrarna Enskilda samtal med föräldrarna Inhämtande av registerutdrag från social- och polisregister Referentsamtal med förskola/ skola Barnsamtal Kommunicering Analys och bedömning Delgivning Utredning till Tingsrätten

Tack för oss Förändringsarbete kräver uthållighet… Förändringsarbete skapar stundtals kaos och större förvirring… …men ack så roligt, lärorikt och utmanande...