ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Vetenskaplig Metod.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Att skriva projektrapport
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Formellt, skarpt och snyggt
Att analysera samhällsfrågor
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Eller formativt lärande…
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Att formulera vetenskapliga problemställningar
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Skrivprocessen Hur gick det i går? Är det frågor? Mejla eller ring fredag Intersubjektivitet Vad är målet med texten? Hur disponeras en text?
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Att formulera och besvara en idéhistorisk fråga
Att skriva essä.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Bli säker på utredande PM
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Presentationens avskrift:

ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING jonas ramsten & ingemar grandin P4 1 oktober 2009

metod och undersökning vad är metod varför metod metod och undersökning undersökningsarbetet ”rapporteras” i en uppsats hur använder man verktygen att hitta forskningsproblem Presentation av kursmoment och av vår föreläsning Starta med metodseminarier. Här Zooma ut - metod en nyckel i undersökningsarbete Förstå metod måste man förstå vad metod ingår i för något. Varifrån kommer verktygslådan, varifrån kommer upplägget? ... men göra en liten utvikning först. Varför ska vi överhuvudtaget hålla på med det här?

varför uppsats? ”anställbarhet” utbildningens mål

vad är en uppsats? nej! snarare är den uppsatsen: en realistisk produkt? nej! snarare är den en realistisk arbetsform som ger långsiktigt hållbar generalistkompetens

forskning och forskningsprojekt uppsatsen är ett undersökningsarbete jämför med vetenskaplig forskning projektplanering

vetenskaplig forskning som projekt att producera vetenskaplig forskning forskningsprocessens olika led att ringa in och utveckla forskningsproblemet projektansökan innehållspunkter i projektbeskrivningen

projektbeskrivningen Vad som ska göras Hur forskningen ska utföras Vad som har gjorts tidigare Vad som är viktigt med den planerade forskningen (Vetenskapsrådet) vetenskaplig forskning... ett arbetssätt och ett tänk som ni arbetar med...

vad är en uppsats? nej! snarare är den uppsatsen: en produkt? en arbetsform för kvalificerat kunskapsarbete ett kunskaps, undersöknings, redovisningsprojekt med checkpunkter

en arbetsform med checkpunkter vad vill vi veta? vet vi inte detta redan? varför är det intressant? hur tar vi reda på det? procedur? tillförlitlighet? hur kan vi förstå det vi undersöker och tar fram? vad har vi kommit fram till? vad säger det om ... ?

en arbetsform med checkpunkter för varje checkpunkt, varje steg i processen genomtänkta val och klara alternativ förankring motivering reflexion

vad är en uppsats? nej! snarare är den uppsatsen: något man skriver? en textgenre? nej! snarare är den en arbetsform text produceras som en följd av arbetet men arbetet utgår inte från uppgiften att producera text!

uppsatsen som text till uppsatsarbetet hör att lära sig skriva en prosa som är framställande tydlig genomskinlig reflekterande inom ramen för en genomskriven text

undersökningens arbetssteg avstamp problemformulering syfte teoretisk ram och tidigare forskning metoder resultat, analys, diskussion etiska överväganden

avstamp ringa in problemområdet common sense och andra fördomar gärna med typiskt/belysande fall som vinjett något om vilken förståelse / kunskap vi har om området bädda för att frågorna och syftet faller sig naturligt

problem, frågor, syfte detta är kärnan i vad man vill göra! vetenskapligt formulerat och avgränsat tydlig frågeställning / problemställning gärna med underfrågor varför ska undersökningen göras?

att producera ett problem Man skriver en uppsats om ett ämne. Uppgiften är att producera ett problem, att hitta frågor! I P4: att hitta problem, att formulera frågor som relaterar till kursens tema. Man måste alltså komma förbi temat i kursen, förbi ”ämnen” som man vill skriva om! nej! Sortera bort ännu en missuppfattning om uppgiftens art

problemformulering avgränsade problem tydliga undersökningsfrågor förankras i (för-)research (vetenskaplig litteratur m m)

att ringa in och utveckla problemet hermeneutisk spiral läs! sök relevant litteratur!

syfte vad ska undersökas? varför ska detta undersökas? vilken glädje/nytta e d får man av undersökningen? varför är studien viktig?

teori och tidigare forskning tänkbara teoretiska perspektiv, begreppsliga verktyg &c tydlig beskrivning och motivering av det huvudperspektiv som valts tidigare studier o a förkunskaper kring det studerade området parallellfall och på andra sätt jämförbara studier

vad är ”relevant” litteratur? avgränsade problem tydlig behandlar samma slags fenomen behandlar ett liknande fenomen (parallellfall) har intressant teoretiskt perspektiv visar på bra sätt att arbeta metodiskt det finns alltid relevant litteratur!

teoretiska perspektiv en teori? (en gubbe?) perspektiv begreppsliga verktyg hjälp att ställa frågor hjälp att göra analyser hjälp att få något ut av undersökningen

forskningsfältet ringa in forskningsfältet med förankring i litteraturen! fältet bidrar man själv till att skapa kan handla om flera olika fält! vilket är huvudfältet? forskningsöversikt

material och metod vilket material ska samlas in? hur ska det samlas in? hur ska det bearbetas och analyseras? varför just detta material och denna metod? hur gör materialet det möjligt att besvara frågeställningen?

metoder vilka metoder används? varför? hur samlas materialet in? urval? bearbetning? analyssätt? varför är detta material och denna metod lämpliga och relevanta? vilka metodalternativ finns? ska förankras i litteraturen - metodböcker eller jämförbara undersökningar

resultat, analys, diskussion progression från deskription till analys till övergripande diskussion! resultaten ska presenteras och beskrivas! de ska relateras till tidigare forskning! de ska analyseras med hjälp av de perspektiv och verktyg man använder! de ska diskuteras på en mer övergripande nivå! viktigt att knyta tillbaka till problemformulering och undersökningsfrågor!

uppsatsen - undersökningen som text övertänkt form och disposition väl genomskriven text, med omsorg om den språkliga gestaltningen tydlig röd tråd mellan olika avsnitt reflekterande, analyserande och diskuterande framställning driva egen linje och förhålla sig självständigt till texter och material samtidigt en dialog med dessa texter och detta material