Presentation av Ladok3s Tema 0

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Ladok3 NUAK
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Ladok Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter CSN SCB NyA Etc. Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter.
Stöd för olika utbildningsformer i Ladok3
LPL-möte Umeå
Utbildningsdatabasen
Studieplan NUAK Catherine Zetterqvist och Annette Larsson.
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Resultathantering i Ladok3
Ladok3 .
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Studentgränssnittet i Ladok3
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Målseminarium stöd för utbildning på forskarnivå i nya Ladok Wallingatan Annette Larsson, Catherine Zetterqvist, Matz-Ola Cajdert.
Projekt och Arkitektur
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Nya och Ladok3 NUAK 2014 Anders Mobjörk, UHR,
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Nya föreskrifter och allmänna råd
Målseminarium Uppföljning » Wallingatan 2 »Catherine Zetterqvist och Anna Åhnberg.
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
R ESULTAT A TTESTERA. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat Administratör.
LPL-TRÄFF Anette Eriksson & Anna Åhnberg Uppsala
R ESULTAT RAPPORTERA. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat Administratör.
R ESULTAT A LLMÄNT. 2 OM RESULTATHANTERING Resultathantering är en del av nya Ladok som kommer till lärosätena lite i förväg. När man arbetar med resultathantering.
S TUDIEDELTAGANDE I NYA L ADOK Anette Eriksson, Catherine Zetterqvist, Annette Larsson , NUAK Uppsala.
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
H UR RÄKNAR NYA L ADOK I ÅRSREDOVISNINGEN ? Johanna Belzacq, , Konstfack.
Erika Forsberg Så här arbetar vi med krav.
U PPFÖLJNINGSLEVERANSEN NUAK den 21 september 2015 Katja Taavo, Catherine Zetterqvist.
Uppföljning – Ladok3 Öppen frågestund
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
GUI. Dålig visning av kurser vid sök på student När man söker.
L AODOK 3 R ESULTATHANTERING – LEVERANS PÅ NUVARANDE L ADOK Gunnar Råhlén, Produktansvarig Resultat Ladok förvaltning NUAK, Uppsala
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
INFORMATIONSDAG R ESULTATLEVERANSEN Anette Eriksson och Gunnar Råhlén Karolinska Institutet 4 juni 2015.
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Ärendestöd i nya Ladok NUAK den 20 september 2016
MIT-miljön Ladok3 informationsdag Arlandia.
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Hantering av kravönskemål
Forskarnivån i nya Ladok
Inför årsredovisningen (HST, HPR och övriga återrapporteringskrav)
Lathund-Ladok-97-Bevis och tillgodoräknande
Lathund-Ladok-97-Rapporter i Uppföljning
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
Forskarnivån i nya Ladok
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Lathund-Ladok Kurstillfällesbyte
Anders Vestin Klara Nordström
Mer information om Ladok
Sammanställning av anteckningar i Ladok
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Mer information om Ladok
Lathund-Ladok Ändringsbarhet och registervård
Lars Brohlén Studerandeavdelningen Linnéuniversitetet
Attestera resultat på aktivitetstillfälle
Rapportera resultat med titel
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Ny betavy: hantera resultat för enskild student
Presentationens avskrift:

Presentation av Ladok3s Tema 0 2012-09-24, NUAK, Stockholm Bo Sehlberg, lösningsansvarig Daniel Erlandsson, områdesproduktägare Anders Stenebo, användargränssnitt

Agenda över passet Bakgrund till Tema 0 Kravarbetet Arbetsgången Vad vi gjort under temat Våra erfarenheter från arbetet Den kommande arbetsgången Presentation av lösningen Visning av användargränssnittet

Bakgrunden till Tema 0 Lägga grunden för arkitekturen som vi ska bygga vidare på Genom att: Bygga en liten del verksamhetsfunktionalitet för flera studieadministrativa processer som Ladok3 ska stödja Arbeta fram grundläggande domänmodeller Arbeta fram grunden för användargränssnittet För att: Säkerställa att den tilltänkta arkitekturen fungerar Dessutom: Prova arbetssättet – dra lärdomar inför framtiden

Kravarbetet Grunden till kraven på Ladok3 har tagits fram i processbeskrivningar gjorda av verksamhetsrepresentanter Processbeskrivningarna bearbetas till Epics och User Stories En Epic är en övergripande beskrivning av vad en användare vill uppnå i ett system En User Story är en mer detaljrik beskrivning av vad en användare vill uppnå i ett system Beskrivningarna dokumenteras i en kravförteckning (Product Backlog) User Stories prioriteras av produktägaren Eventuella oklarheter i kravförteckningen lämnas för utredning före utvecklingen (Sprinten) startar User Stories detaljeras (förutsättningar, regler, testfall)

User Stories Som administratör vill jag utifrån en kurs skapa en resultatlista för att kunna rapportera resultat Givet (regler): Att en ny resultatlista med tillståndet "Skapad" ska skapas utifrån registreringar på den kurs som avses. Listan ska innehålla alla studenter som är registrerade på kursen Och att om ytterligare studenter tillkommer som registrerade på kursen efter att resultatlistan upprättas ska de inte automatiskt läggas till den befintliga listan. För att resultatrapportera på dessa studenter ska en ny lista upprättas Och att användaren har rollen administratör eller examinator för kursen Och att man ska kunna spara en lista i tillståndet "Skapad" utan begränsningar Och att endast betygsgrader ingående i kursens betygsskala kan anges Och att när man klarmarkerar en resultatlista så tas alla studenter som man inte betygssatt bort från listan och listan hamnar i tillståndet "Klarmarkerad" Och att en student inte ska kunna finnas på två olika resultatlistor för samma kurs med samma examinationsdatum Och att en student inte ska kunna ingå i en resultatlista (status "Skapad") om denne har ett (godkänt/fastställt) resultat på den kursen Och att examinationsdatum inte får ligga innan datumet för senast godkända modul Och att examinationsdatum måste vara tidigare än beslutsdatum Och att resultat kopplas till kurs. Eventuell relation även till kurstillfälle måste utredas

Arbetsgång Förberedande domänanalys (övergripande) Domänanalys (mer detaljerad) Sprintarbetet (återkommande utvecklingsperiod omfattande tre veckor) Sprintplanering (planering av sprintens innehåll) Daily-scrum + VS-scrum (dagligen) Wiki-arbete (detaljera User Stories) Teknikmöten (designprinciper och lösningar) Sprint review (demo av vad som gjorts) Sprint retrospective (utvärdering av arbetet)

Vad har vi gjort? Tema 0 - enkelt flöde genom hela systemet Sprint 1 – Student registrerar (FFG) sig på kurstillfälle Sprint 2 – Skapa grund för en kurs och ett kurstillfälle Sprint 3 – Hantera status för kurs och kurstillfälle Sprint 4 – Rapportera betyg på hel kurs Sprint 5 – Dokumentera utfärdad examen Sprint 6 – Underlag för beräkning helårsprestationer (uppföljning – årsredovisning) Sprint 7 – Erhålla antagningsbeslut, utan villkor, för en student på ett kurstillfälle (förbereda för registrering)

Erfarenheter från arbetet En fungerande teknisk arkitektur på plats Bättre framförhållning i detaljering av krav Bättre framförhållning i utredningar Upprätta bra och snabb kommunikation inom projektteamet Hantera decentraliserade arbetsplatser Hantera begränsad arbetstid inom produktägarorganisationen (deltidskontrakt)

Kommande arbetsgång Riktlinjer Grundstruktur Arbetsflöden Layout

Kommande arbetsgång Bearbeta Epics/US Prioritering Initiera utredningar

Kommande arbetsgång Utreda eventuella oklarheter

Kommande arbetsgång Skapa nya US baserat på Epics

Kommande arbetsgång Utveckla lösningen

Kommande arbetsgång Utveckla Informations- konverteraren

Lösningspresentation

Vad vi gjort i tema 0 Utveckling av grundarkitektur: Sex autonoma tjänster Integrationstjänst Tjänstegränssnitt – REST Meddelandehantering – Atom feeds Automatiska tester Enhetstester Verksamhetstester Enkelt temporärt användargränssnitt Påbörjat informationskonvertering Hantering av bygg-, test- och demomiljöer Automatisering

En tjänst i Ladok3 Hanterar ett verksamhetsområde i studiedokumentationsprocessen Autonom Tjänstegränssnitt Meddelanden Verksamhetslogik Lagring Användargränssnitt

Vad vi utvecklat i tjänsterna i Tema 0 Verksamhetsnytta Infrastruktur

Tema 0 - tjänster Studentinformation Utbildningsinformation Skapa student Hämta ID för pnr Utbildningsinformation Skapa grund för och godkänn kurs Skapa grund för och dokumentera kurstillfälle Hämta id för kurstillfälle Studiedeltagande Ta emot antagning Registrera på kurstillfälle Resultat Skapa kursrapporteringslista Dokumentera och klarmarkera resultat på kurs Signera kursrapporteringslista Definitiv inläggning av kursrapporteringslista Examen Dokumentera vilken examen/kurs ett bevis blivit utfärdat för Uppföljning Underlag för redovisning för föregående period/år Etablera Import av antagningsfil från NyA, skapa student och studiedeltagande

Temporärt GUI – ska ersättas

Just nu – september/oktober Utvärdera, utmana och verifiera arkitekturen Skapa test- och analysfunktioner Definiera testfall (prestanda, kapacitet, stabilitet) Ev. justera utifrån erfarenheter och resultat Utveckla det riktiga användargränssnittet enligt prototyp Huvuddragen Ersätt temporärt mot funktionalitet utvecklad i Tema 0

Detaljeringsarbetet för GUI

Vad innebär detaljeringen Skisser Specifikation

Hur arbetar vi med detaljeringen Dialog-skisser Proto-typ Ta fram grundstruktur Detaljera dialoger Godkänna dialoger GUI riktlinjer Dialog-spec.

Att skapa en kurs

Att registrera en student