Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hantering av kravönskemål

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hantering av kravönskemål"— Presentationens avskrift:

1 Hantering av kravönskemål

2 Agenda Statistik från Jira Dagens process Upplevda problem
Förslag till förbättringar

3 Statistik

4 Tid för att stänga kravönskemål

5 Antal inkomna resp. stängda kravönskemål

6 Antal ärenden per status

7 Antal öppna ärenden per typ (”Component”)

8 Nuvarande hantering (i teorin)

9 Målsättning Den som rapporterar ett ärende ska kunna
följa ärendet tills det avslås eller är implementerat i systemet förstå hur ärendet hanteras av projektet förstå varför projektet beslutat som vi gjort

10 Ett kravönskemål kommer in i Jira…
Rapportören rapporterar ärendet i Jira samt väljer vilken domän ärendet handlar om … ärendet tilldelas områdesproduktägaren, som får avisering via e-post

11 Gör ett första ställningstagande
Ligger önskemålet inte inom projektets ramar? Är det en dubblett av annat kravönskemål? Stäng (Closed) – med åtgärd Avslås/Dubblett Kan önskemålet vara något vi vill föra in i backloggen? Till utvärdering (Review) Går det inte att hantera frågan ännu? Senarelägg (Pending)

12 Stänga ärenden Önskemål utanför projektets ramar…
- Motivering måste ges! Dubblett - Referera alltid till originalärendet!

13 Till utvärdering Önskemål som eventuellt ska in i backloggen
Bör hanteras inom 1 månad Ja, vi lägger in detta i backloggen. Referera till ärendet i backloggen (LTRE) Stäng kravönskemålet (L3SUPPORT) med åtgärd Till backlogg Nej, vi lägger inte in detta i backloggen. Stäng kravönskemålet med åtgärd Avslås Motivera varför!

14 Senarelägg Vi behöver vänta in någon händelse innan vi kan utvärdera önskemålet - Ange alltid vilken händelse som inväntas samt när vi förväntar oss att den inträffar Exempel: Utveckling har inte påbörjats ännu (ex. integrationer) Avvaktar strategiskt beslut (ex. aliashantering)

15 Upplevda problem med dagens hantering

16 Från projektet Svårt att hantera detaljsynpunkter då användargränssnitt inte är bearbetat Svårt att föra dialog via Jira Många frågor rör sådant som vi ännu inte kravställt Flera övergripande, komplexa frågor som inte kan besvaras enkelt

17 Från lärosätena Berätta!

18 Ny hantering

19 Andra former för dialog?
Idé – gå igenom inkomna kravönskemål på möte av typ öppen frågestund? Andra idéer?

20 Användargränssnitt Kommer ikapp utveckling av funktionalitet
Styra om ärenden till andra resurser i projektet


Ladda ner ppt "Hantering av kravönskemål"

Liknande presentationer


Google-annonser