Konflikter och mänskliga rättigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om mänskliga rättigheter
Advertisements

En lektion om de mänskliga rättigheterna
Liberalism Individer och stater är rationella.
Geografi Henrik Carlsson.
Demokrati & diktatur.
Världsreligioner – Ni ska känna till:
Amerikanska revolutionen
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Livets Söndag - en dag i glädje inför och i värnande om livet
Etnisk rensning ? Massaker ? Utrotning ?.
LAG & RÄTT.
BEFOLKNING Johannes Olsson, Annan, Övriga skolor –
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Att skriva en argumenterande text
Christofer Columbus
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Levnadsvillkor och resursfördelning
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
Mänskliga rättigheter
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER & BARNENS RÄTTIGHETER
Alla kan påverka!.
Operation dagsverke 2013 Jag är här för att vår skola har valt att engagera sig i Operation dagsverke och jag kommer att pratat om det här: UNICEF Om UNICEF.
■ Kvinnokommissionen ■ Kvinnokommittén ■ UN Women –sammanslagning av fyra jämställdhetsorganisationer inom FN, from 1 jan 2011 FN:S HÖGKVARTER I NEW YORK.
Vad innebär ett barnperspektiv
Hunger. Något att bita i? är Kyrkans Utlandshjälp nya tvååriga temakampanj ( ). Temat för kampanjen är matsäkerhet. Hunger. Något att bita i?
LAG & RÄTT.
Unicef. 1 Hjälpa barn att överleva och växa Vaccin mot dödliga sjukdomar, hälsovård, rent vatten, toaletter, mm. Redan i mammas mage finns de på plats.
Mänskliga rättigheter VT-14
Demokrati och hur Sverige styrs
Amnesty International En människorättsorganisation.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Mål:  Börja arbeta med grundkursen i demokrati.  Avsluta arbetet med I Stormens öga (9.00). Metod:  Enskilt arbete med frågor om demokrati.  Diskutera.
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Atlantdeklarationen -till följd av axelmakternas brott
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Tredje världskrig Hur kan ett tredje världskrig uppstå och vart kommer Sverige stå? Ellen, Julia, Leo och John.
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kyrkornas internationella ansvarsvecka Ekumeniska ansvarsveckan.
Mänskliga rättigheter
VÅLD I NÄRA RELATIONER En föreläsning av Medina Becirovic Emkic.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Krigsoffer eller fredsaktör - vem spelar rollen och spelar det någon roll? FN resolution 1325 om kvinnor, fred och säkerhet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kambodja Folkmord? Inte enligt FN Vad tror vi?
ANDRA VÄRLDSKRIGET JAPAN Om Japans krigsframgångar MARSCHERAR.
Barnets rättighet är den vuxnas plikt
De fattiga och de rika.
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER I HISTORIEN. ORIENTALISKA RÖTTER f kr Mesopotamien (runt Eufrat och Tigris ”Om en bra åsna föds åt någon av kungens undersåtar.
Tema: Folkmord Du kommer att få skriva en uppsats om ett specifikt folkmord Arbetet med folkmord kommer att pågå både under samhällskunskapen och Historieundervisningen.
UTJÄMNINGEN 2013 Kvinnors ekonomiska rättigheter i Sydostasien.
Barnkonventionen i förskolan
Mänskliga rättigheter
Integritet läroplansanalys.
Kvinnors och barns rättigheter
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Geografi / samhällskunskap
Barnkonventionen.
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Presentationens avskrift:

Konflikter och mänskliga rättigheter

Kap 24. Konflikter och mänskliga rättigheter Orsaker till konflikter Etniska grupper och självständighet ETA, Tamilska tigrar, Religiösa spänningar Sunni – shia, Katoliker – protestanter på Irland, Judar och palestinier Droghandel eller kamp om dyrbara råvaror Terrorism Terrorism är våld som riktar sig mot vanliga människor som inte är delaktiga i problematiken. Att använda sig av våld för att skrämma och tvinga fram politiska beslut. Det finns även också regimer som använder sig av liknande metoder mot oppositionen

Konsekvenser av krig och terrorism Offren: de civila Modern krigföring sker på långt avstånd – man ser inte vem man dödar Konsekvenser av krig och terrorism Ekonomiska problem (turism, industri..) Jordbruket försvåras Vardagen blir otrygg Generationer förlorar sin trygghet Läs mera om orsaker till konflikter och de länder där de förekommer på websidan nedan Global.finland ger information om bland annat världens konflikter http://global.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=15827 Se amnestys rapport om kriser i världen och om brott mot mänskliga rättigheter http://thereport.amnesty.org/

Barns rättigheter

Barnens rättigheter Vilka är Barnkonventionens fyra huvudprinciper? Barn får inte diskrimineras "oavsett barnets, dess föräldrars eller målsmans ras, färg, kön, språk, religion, politiska eller andra åsikter, nationella, etniska eller sociala ursprung, handikapp, egendom eller sociala ställning". (Artikel 2) Barn har rätt till överlevnad och utveckling i alla livets aspekter, däribland fysiska, känslomässiga, psykosociala, kognitiva, sociala och kulturella. (Artikel 6 och 27) Barnets bästa måste vara främsta prioritet i alla beslut eller åtgärder som påverkar barnet eller barn som grupp. Detta gäller både beslut som tas av regeringar, administrativa eller juridiska myndigheter, och sådana som tas av familjerna själva. (Artikel 3) Barn har rätt till ett fridfullt umgänge, att deltaga aktivt i allt som berör deras liv, att fritt få uttrycka sina åsikter och få sina röster hörda och bli tagna på allvar. (Artikel 15) Barn är enligt konventionen alla personer som ännu inte fyllt 18 år Se även Hbl. 22.11.09. då man firar att barnkonventionen fyller 20 år Hela texten finns här: http://boes.org/un/sweun-b.html

Områden där det finns barnsoldater http://www. un Mer om barnsoldater: http://www.child-soldiers.org/home

Kvinnors rättigheter

U-land: jämlikhet

Hbl 10.3.09

Machokultur

Könsstympning

Allmänna mänskliga rättigheter

Allmänna mänskliga rättigheter FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna http://sv.wikipedia.org/wiki/FN:s_universella_deklaration_om_de_m%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheterna Ursprungsberfolkningen i många länder har svårt att försvara sig och sina landområden mot majoritetsbefolkningens krav och behov Aboriginer i Australien, Indianer i Nord och Sydamerika m.fl. Fattiga människor som inte har kunskap om hur man försvarar sig kan bli bortkörda från sina hem utan ersättningar när stora projekt startas Människor i slumområden saknar bevis på att de äger sitt hus, de har ofta inte tillgång till vatten, avlopp m.m. Deras hus kan förstöras av myndigheterna utan varning m.m.

Människohandel, slaveri Problemet med slavhandel/människohandel är växande. Oftast startar kedjan på landet genon en lokal person som antingen direkt köper eller erbjuder “arbete” skolning” åt fattiga familjers kvinnor och barn, Afrika rövas barn bort för att bli soldater och säljs sedan vidare I Kina är bristen på kvinnor stor på landsbygden, ensamma bönder utgör en stor marknad I Kambodja är problemet speciellt stort av historiska skäl, kvinnor säljs t ex. till Kina. Kvinnorna måste underkasta sig enligt traditionen Sexslavar i sydostasien från fattiga familjer i Nepal Till Europa kommer slavar,främst sexslavar från de forna öststaterna, även i Finland förekommer handel med sexslavar Barn används som slavarbetare framföralltt i sydostasien, de är lättare att hantera än vuxna, behöver mindre mat och är svagre. Jordbruksarbete, byggen, gatutiggare En del av handeln är reservdelshandel, alla kategorier duger som handelsvara. Människorna blir tvingade att avstå från en njure eller i i värsta fall organ som lever och hjärta.

Amnestys årsrapport 2005 http://thereport.amnesty.org/ Ett utdrag ur rapporten från 2005 - i 42 länder hölls människor fängslade utan rättegång - i 28 länder begick väpnade grupper människorättskränkningar - i 15 länder tog väpnade grupper gisslan - i 26 länder verkställdes avrättningar - i 59 länder dömdes människor till döden - i 79 länder förekom inskränkningar av mötes-, förenings-, yttrande-och pressfriheten - i 11 länder förekom "försvinnanden" - i 104 länder förekom tortyr eller misshandel - i 35 länder hölls bekräftade eller troliga samvetsfångar fängslade http://thereport.amnesty.org/

Den stora dammen i Kina “Three Gorges Dam”

Slum runt guldgruva i Johannesburg

Mänskliga rättigheter i krig och kris

Agent orange användes i Vietnam under kriget 1959–1975 men förorsakar fortfarande fosterskador. Ämnet innehöll dioxin

Landminor Minorna drabbar främst barn Mer om landminor finns på adressen http://www.icbl.org/index.php Flera miljoner nya minor sprids varje år

Karta över områden med minor, adress: http://lm. icbl

Krigs-teknologin är en stor miljöbov Kemiska och biologiska vapen...