Cykelturism och effekter på lokal, regional och nationell nivå

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Urskogs-studien Samhällsekonomiska intäkter och kostnader av att spara vissa urskogar Värderade 11 primära rekreationsområden Enkätundersökning 1100 svenskar.
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Utan cykeln stannar Sverige Lotta Finstorp 4 mars Kristianstad.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
Markör Marknad och Kommunikation AB
Strandgården vår gemensamma angelägenhet!. Strandgården Strandgården drivs av Stiftelsen Fritidsgårdar i samverkan med församlingarna inom Equmeniakyrkan.
TURISM I NORDEN TURISM I NORDEN
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Inferens om en ändlig population Sid
732G22 Grunder i statistisk metodik
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
Årsbokslut för svensk turism 2013
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Sammanfattning av marknadsundersökning Siffrorna är angivna i procent (%) och baserade på den undersökning som gjordes på 100 slumpmässigt utvalda personer.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Enkel turismkunskap.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Anslutningspris för fiber till villa
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Undersökningen utfördes sommaren/hösten 2008 vid två stormarknader, den ena i Eskilstuna och den andra i Nacka utanför Stockholm. 100.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Cykelturism och effekter på lokal, regional och nationell nivå Turismcykelleder, Kristianstad 2014-03-04 Tobias Heldt och Viktoria Liss, VTI Borlänge

Bakomliggande frågor till denna undersökning: Hur bör cykelturism hanteras i planeringssammanhang? Ingen CBA på sådana investeringsprojekt i dagsläget. Första försök att undersöka detta i en svensk kontext. Vad menas med en cykelturistisk effekt? Hur stor kan en sådan vara? Kan det finnas andra faktorer än cykelinfrastrukturen att ta hänsyn till för att förstå vad som driver efterfrågan? Övernattningsmöjligheter Restaurangutbud

Syften med uppsatsen Uppskatta en cykelturistisk effekt och relatera denna till en samhällsekonomisk analys Exemplifiera uppskattandet av en cykelturistisk effekt med data insamlat från två typiska turistorter, Varberg och Gotland Genomföra en SP-undersökning med särskilt fokus på några faktorer som kan vara relevanta för en samhällsekonomisk analys av cykelturism

Att mäta turisteffekter (generellt) Traditionellt starkt fokus på BNP-effekter Turismsatellitberäkningar Mätning görs enklast från konsumtionssidan Begrepp: ”Turistkronan” Turistkonsumtionen= logi+restaurang+shopping+livsmedelsinköp+aktiviteter Grundförutsättningar för att kunna mäta detta: När är man turist? Mäta turistens utgifter/konsumtion

Definition av cykelturism (Lamont 2009): Huvudsakliga platsen för turistens aktivitet ska vara utanför hemmaregionen Tidsperioden för turistens aktivitet ska vara från en till flera dagar Turistens aktivitet ska ej vara professionell tävling Cykel ska vara den huvudsakliga aktiviteten Turisten ska aktivt syssla med cykling Rekreation och fritid ska vara det huvudsakliga syftet med turistens resa

Samhällsekonomisk analys av cykelturism Cykling i allmänhet: Restidsvärden Komfort Driftskostnader m.m. Cykelturism: Svårare att använda tidsvärden… Komfort och driftskostnader är relevanta även här Andra värden: Naturupplevelser, längden på nätverk för cykelleder

Nationalräkenskapsperspektiv och Välfärdsekonomiskt/CBA-perspektiv på cykelturism Nationalräkenskaper: Nationell effekt av ”cykelinvestering” endast via en ”bytesbalanseffekt” Regional effekt av ”cykelinvestering” kan vara betydligt större än den nationella men då handlar det om omflyttning av turism från Gotland t.ex. till Varberg. Ungefär: Nollsummespel ur ett nationellt perspektiv Välfärdsekonomiskt: Förbättringar av kollektiva nyttigheter (cykelled t.ex.) kan påverka konsumentöverskott både för befintliga och tillkommande cyklister och är därför relevant att mäta

Beräkning av total daglig ekonomisk konsumtionseffekt av cykelturism per person Reseanledning central Cykling/Sol och bad/Klättring etc. Man kan vara lite av varje… Heterogenitet kräver segmentering utifrån olika karaktäristika

Beräkning av total ekonomisk konsumtionseffekt av cykelturism Antalet cykelturister under hela säsongen för respektive segment. Vistelselängd för varje typ av cykelturist Uppskattandet av reseanledning, till 100 procent cykel Korrigering av turistkonsumtion så att inte dubbelräkning görs, ex. en turist med 40 procent cykel som reseanledning – turistens konsumtion multiplicerar med 0,4. reseanledning cykel

Datainsamling Enkätundersökning Varberg (ligger i hjärtat av planerade Kattegattleden) och Gotland (mycket cykelturism) Sommaren 2012 Fyrdelad enkät: 1. Frågor om vistelse på orten, fritidsintressen, cyklingserfarenheter 2. Semesterekonomi och konsumtion under semestern 3. Individens socioekonomisk villkor 4. SP-spel

Datainsamling (forts) Urval vid cykelleder, utvalda utflyktsmål och boendeanläggningar Ifyllning av enkät på plats Totalt 483 insamlade enkäter: 207 på Gotland och 276 i Varberg Ung. 50% kvinnor Fler låg- och högutbildade än i populationen Ca. 26 500 kr i medelinkomst

Resultat dygnskonsumtion Summan av turisternas konsumtion under ett dygn (kr), exkl. boende   Medelvärde Varberg Gotland Dygnskonsumtion 578,2 457,9 685,8

Utgifter fördelade kategori per ort och boendesegment Restaurang Livsmedel Shopping Cykel Entréer Resor Totalt #obs Varberg 245 137,5 156,6 125,2 29,3 10,4 26,9 704 196 Gotland 179 282,6 111,1 91,0 101,5 64,7 34,8 865 170 Camping och ställplats 123 197,5 160,8 144,7 38,1 46,3 26,1 736,5 203 Vandrarhem 276 169,9 88,3 40,1 87,3 16,8 62,1 740,5 60 Släkt och vänner 99 148,3 79,9 102,3 19,3 0,9 466,5 22 Hotell och Bed&Breakfast 555 325,0 117,3 91,8 91,6 29,1 23,2 1233 48 Stuga eller lägenhet 223 161,8 128,6 39,9 182,4 32,4 0,0 768,1 24

SP-spel - faktorer av vikt för cykelturistens val av cykeldestination Två val Tre attribut: längd på cykelled. Nivåer: 200, 300 eller 450 km boendepris per natt. Nivåer: 250, 400, 500 eller 750 kr samt aktiviteter eller restaurangutbud. Nivåer: ”Inga”, ”några få” eller ”flera” Exempel på enkät kommande sidor

Enkät inledning Tänk dig nu att du står inför ett val mellan två områden i Sverige för din cykelsemester. De båda områdena erbjuder olika typer av cykling. Det enda som skiljer de båda alternativen åt är egenskaperna Längd, Aktiviteter, Information och skyltning samt kvalité på serviceutbudet:

Enkät forts. på inledning Längd: Anger den totala sträckningen för cykelleden i km Aktiviter längs cykelleden: Anger utbudet av aktiviteter att göra efter dagens cykling Prisnivå för boendemöjligheter per natt: Anger prisnivå för boende per vuxen person och natt Variation på restaurangutbudet: Anger variation på matställen både vad avser typ och pris utplacerade med lämpliga avstånd längs leden.

Enkät forts inledning Nedan följer två situationer med två olika Cykelleder. Ange i varje situation vilken cykelled du skulle välja? Alternativet att avstå från att cykelsemestra på någon av de båda lederna finns också.

Enkät forts Situation 1 Cykelled A Cykelled B Längd 200 km 300 km Aktiviter längs leden Några få Flera Prisnivå för boendet 250 kr/natt 750 kr/natt Jag skulle välja: Cykelled A Cykelled B Jag skulle avstå cykelsemester

Efterfrågan på cykelled, tre specifikationer   Enbart aktiviteter Enbart Restaurang Poolade Pris på boende -0,003** (6,54) -0,001** (4,56) -0,002** (8,09) Aktiviteter längs cykelleden 0,842** (11,02)    0,833** (14,60) Variation på restaurang-utbudet 0,523** (7,67) 0,728** (13,78) Längd på cykelleden 0,002** (3,94) 0,001 (1,52) 0,001** (3,31) Obs. 1395 1401 2862

Betalningsvilja i kr för förändringar i attributnivåer, (konf Betalningsvilja i kr för förändringar i attributnivåer, (konf.intervall med +)   Modell: “Enbart aktiviteter” Modell: ”Enbart Restaurang” Modell: “Poolade” Aktiviteter längs cykelleden kr/nivå 310 + 68 399 + 85 Variation på restaurang-utbudet kr/nivå 368 + 175 348 + 81 Längd på cykelleden kr/km 0,79 + 0,31 0,67 + 0,78 0,64 + 0,34

Slutsatser Ur ett NR perspektiv: svensk (inhemsk) cykelturism ger i huvudsak regionalekonomiska effekter, nya utländska turister ger nationella effekter Varje gästnatt (konsumtion per person och dygn) genererar mellan 466 och 1233 kr beroende på typ av cykelturist Det är alltså viktigt att veta vilken turist det handlar om när man gör en beräkning för ett specifikt objekt SP-spelet visar: WTP för längre cykelled ca. 50 öre/ytterligare km Dock viktigt med aktiviteter och restaurangutbud omkring leden för att förstå vad som driver efterfrågan