Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Advertisements

Varför vindkraft? – Målsättning regionalt? - Regional nytta?
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Användarupplevelsen och nyttan med e-legitimationen
Nya transportpolitiska mål 2009
Resvaneundersökning Syd 2007
Energieffektivisering i landsbygdsbutiker i Örebro län
Träning ger färdighet!.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
RUPEN IV -Miljö i balans Prioriterade områden i perspektivet regional utveckling Östersjö i balans (övergödning) Fossilbränslefri region Olje- och.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Fossilbränslefri region
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
1 Vi gillar amortering! Johan Hansing Nätverket Gilla din ekonomi 10 april 2014.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Infrastrukturplanerna
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Nollalternativ i en MKB
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Vice riksbankschef Karolina Ekholm Perspektiv på penningpolitiken och inflationsmålet Riksdagens finansutskott 18 september 2012.
Förslag 10/ LRF Skogsägarnas Agenda för skogen och klimatet.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Seminarium med företag Företagen:  VISA TILLVÄXTPOTENTIAL  KARTLÄGG FLÖDEN  LYFT BLICKEN Trafikverket: Mötet väckte en hel del tankar om hur.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
En dag med några CTS0projekt Borlänge nov ”Skapa en internationellt framstående forskningsmiljö inom transportforskningsområdet” Utveckla och bedriva.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Infrastrukturplanering
Vision 2020/Danssporten vill ”På väg mot framtiden”
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Utveckling och ekonomi
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Reflektioner från grupperna No hands up…
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Energi ur ett genusperspektiv Ulrika Lundberg. Det övergripande målet är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
BNP i fasta priser.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
Infrastruktur Marks kommun
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
1 1.
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Projektet Hållbara resor
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Nya hastighetsgränser
Presentationens avskrift:

Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys och Strategi, 3 sept 2009 Extern projektledare, arbetsgrupp samhällsekonomi

Underlagsrapport nationella planförslaget Strukturerad efter förslaget till nya mål 1.Utveckling av trafiken (utan planen) 2.Planens påverkan (främst på trafiken) 3.Övergripande måluppfyllelse - långsiktig hållbarhet - samhällsek effektivitet och fördelning av nyttor - tillväxt hela landet (allmänt och reg fördelning) 4.Funktionsmålet – tillgänglighet 5.Hänsynsmål – trafiksäkerhet, miljö, hälsa

Några effekter (av nat plan) Trafiken ökar, spår snabbast (för både person och gods) Investeringarna är lönsamma - nytillkomna objekt ca 1,0 - bundna ca 0, men mkt nyttor som inte fångas - åtgärdsområdena i snitt ung lika lönsamma som nyinvesteringarna - tillkommande i +15% ca 0,2 - inga nya objekt i -15% Ytterligare tillväxtnyttor (Samlok) 6 procent i två fall Tillgänglighetsvinster dominerar – på väg följt av TS, på jvg av emissioner

Några effekter (av nat plan), forts Störst nyttor kring storstäderna Regionförstoring stöds, för koll tydligast i södra Sverige, för bil i Sthlm/Mälardalen (minst) 50 färre dödade per år Minskade koldioxidutsläpp Koldioxid år 2020Milj ton EET-styrmedel-5-5 Investeringar-0,01 varav: ”väg” (pb och lätt lb)+0,1 ”jvg” (tung lb och sjöfart)-0,1 Åtgärdsområden-0,01 Sektor? Drift och underhåll-0,4

Kompletteringar behövs för att spegla alla planer Prognos och kalkyl (person och gods) där lp-objekten ingår Objektssummeringar – även med +15/25%-nivån (och den lägre) Utförligare beskrivning av påverkan tillväxt hela landet Utförligare beskrivning av åtgärdsområden och övriga ”potter” Utförligare om miljökonsekvenserna

Arbetsformerna framöver 1.Arbetsgruppen ”stora objekt” utökas 2.Möten med ”miljömyndigheter” och länsrepresentant(-er) 3.Avstämningar med regeringsuppdrag om konkretisering mål 4.Gärna inspel från län och andra - kex-möte? - underhandssynp u-rapp nat plan - tips på bra beskr i länsplaner - andra idéer?

Reservbild – Varför behövs effektbeskrivning? 1.Öka förståelsen för de som läser planen: - överskådlig och lättbegriplig samt visa nyttan som bättre transportmöjligheter ger 2.Visa statsmakterna vad pengarna ger för nytta: - visa effekter mot de transportpolitiska målen, s.e. kalkyler viktiga 3.Kunna följa upp samt jämföra mot tidigare och kommande planer: - dokumentera hur analyser gjorts