VÄSTROMS UNDERGÅNG ÅR 476 ÖSTROMS (=BYSANS) UNDERGÅNG ÅR 1453 KIEVRIKETS KRISTNANDE ÅR 988
RYSSLAND OCH ARVET FRÅN BYSANS
MYSTIK
Ksenia från Petersburg
DÅRAR I KRISTUS DET ICKE-RATIONALISTISKA DRAGET
Pavel Lungins film ”Ön”
Dåren Andreas
Mariafromhet Maria nästan lika viktig som Kristus
RITUAL
IKONER I RYSSLAND ISTÄLLET FÖR SKRIVEN TEOLOGI IKONEN TECKEN PÅ INKARNATIONEN DET OMVÄNDA PERSPEKTIVET STATYNS ROLL
KONSERVATISM DET FRUSNA ROMERSKA RIKET GUDSTJÄNSTENS EVIGA NU EVIGA VÄRDEN: DET EVIGA RYSSLAND KAMPEN OM DEN GAMLA TRON PÅ 1600-TALET
Rysk kyrkokalender 5 ноября (23 октября ст.ст.) Апостола Иакова, брата Господня по плоти. Прп. Иакова Боровичского, Новгородского чудотворца. Сщмчч. Николая, Владимира, Александра, Николая, Емилиана и Созонта пресвитеров. Прмц. Евфросинии. Свт. Игнатия, патриарха Константинопольского. Прп. Никифора Харсианского. Прп. Елисея Лавришевского. Мч. Максима. Мчч. 2 отроков, огнем сожженных. 6 ноября (24 октября ст.ст.) мч. Арефы и с ним 4299-ти мучеников. Прп. Зосимы. Прпп. Арефы, сисоя и феофила, затворников Печерских. Блж. Елезвоя, царя Ефиопского. Мц. Синклитикии и двух дщерей её. Свт. Афанасия, патриарха Цареградского. 7 ноября (25 октября ст.ст.) Мчч. Маркиана и Мартирия. Прпп. Мартирия диакона и Мартирия затворника, Печерских. Мч. Анастасия. Прав. Тавифы. 8 ноября (26 октября ст.ст.)
GUDSMODERN
FILIOQUE GRÄNSEN
Den nicaenska trosbekännelsen Nicaenum på grekiska 1] Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är; 2] och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern 3] före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, 4] på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den Helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; 5] som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, 6] och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände; 7] och på den Helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern och Sonen, på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras, och som har talat genom profeterna; 8] och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka. 9] Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse 10] och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen.
KYRKOSLAVISKA ISOLERING FRÅN VÄST ISOLERING FRÅN GREKLAND GEMENSKAP MED DEN SLAVISKT-ORTODOXA VÄRLDEN DET UPPHÖJDA I SPRÅKET
AVSAKNAD AV ANTIKT ARV INGEN FILOSOFI INGEN TEOLOGI ”DEN INTELLEKTUELLA TYSTNADEN”
INGEN RENÄSSANS NYA TIDEN KOMMER MED PETER DEN STORE
SYMFONIN I FÖRHÅLLANDET MELLAN KYRKA OCH STAT JUSTINIANUS FORMEL DEN ABSOLUTA UNDERKASTELSEN FÖRSÖKET ATT FÖRINTA KYRKAN
IMPERIETANKEN TREDJE-ROM-TANKEN OIKOUMENE