Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
This book is a banquet for readers who are open to a broader menu of ideas and insights into the nature of entrepreneurship, how it occurs, and the circumstances.
Advertisements

Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Ålands Näringsliv ATTITUDE Jag studerar på.
Vs..
Vad är det egentligen som gör ett team effektivt?
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
UNDERLAG FÖR BEDÖMNING AV APU ETT FÖRSTA FÖRSLAG.
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Frederic Bill Entreprenörskapsprofilen, Växjö Universitet
Summering av brainstorm 2
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
ENTREPRENÖRSKAP I ETABLERADE FÖRETAG EN NÖDVÄNDIGHET FÖR ÖVERLEVNAD
TEAMARBETE Ref. Boken om Team LF 2004.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lösningsfokuserat arbetssätt
Kap. 9 Robbins m.m. Terese Stenfors-Hayes
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Projektarbete Fritidsintresse UF-företag Ensam eller i grupp.
Definition av C 2 In general terms, C 2 is everything an executive uses in making decisions and seeing that they are carried out; it includes the authority.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
Agenda 1.Begreppet socialt entreprenörskap  Om olika perspektiv på vad socialt entreprenörskap är 2.Sociala entreprenörer som hybrider  Om sociala entreprenörer.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Karin Mattsson Weijber Föreläsningsbilder Stora ledardagen 2009.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Att vara en entreprenör! En livsstil, ett livsval! Att vara det goda exemplet!
Entreprenörskap och turismföretagande
PRODUKTINNOVATION Civilingenjör 180 p
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 4 – discrete series and their solutions Lektion4 – diskreta serier och deras lösningar.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Produktarkitektur Viktor Jakobsson, Fredrik Petterson, Jenny Widmark.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Micke & Martin Mikael Thunblom Martin Larsson.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Att vara eller att icke vara… Instruktör
Lära för livet!.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Ledarskap för framgång
DET-Uppgifter.
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
IAEG-SDG Arbetsgrupp för geodata
Vad betyder Social Kompetens
Presentationens avskrift:

Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes and dispositions not only become Entrepreneurs but successful Entrepreneurs.” (Wickham, 2004:77)

Entreprenöriellt beteende Övertyga andra Agera självständigt På eget initiativ Arbetar aktivt med att möta mål Möter och uppskattar utmaningar flexibelt Klarar av och uppskattar osäkerhet Vågar ta risker under osäkra förhållanden Löser problem/konflikter kreativt Vill få saker gjorda Söker möjligheter

Entreprenöriellt beteende Övertyga andra Agera självständigt På eget initiativ Arbetar aktivt med att möta mål Möter och uppskattar utmaningar flexibelt Klarar av och uppskattar osäkerhet Vågar ta risker under osäkra förhållanden Löser problem/konflikter kreativt Vill få saker gjorda Söker möjligheter Förmågor Problemlösning Kreativitet Övertyga Planering Förhandling Beslutsfattande Egenskaper Självsäkerhet Självgående Prestationsorienterad Mångsidig Dynamisk Fyndighet/Rådighet

Entreprenöriellt beteende Övertyga andra Agera självständigt På eget initiativ Arbetar aktivt med att möta mål Möter och uppskattar utmaningar flexibelt Klarar av och uppskattar osäkerhet Vågar ta risker under osäkra förhållanden Löser problem/konflikter kreativt Vill få saker gjorda Söker möjligheter Förmågor Problemlösning Kreativitet Övertyga Planering Förhandling Beslutsfattande Egenskaper Självsäkerhet Självgående Prestationsorienterad Mångsidig Dynamisk Fyndighet/Rådighet

Entreprenöriellt beteende Övertyga andra Agera självständigt På eget initiativ Arbetar aktivt med att möta mål Möter och uppskattar utmaningar flexibelt Klarar av och uppskattar osäkerhet Vågar ta risker under osäkra förhållanden Löser problem/konflikter kreativt Vill få saker gjorda Söker möjligheter Förmågor Problemlösning Kreativitet Övertyga Planering Förhandling Beslutsfattande Egenskaper Självsäkerhet Självgående Prestationsorienterad Mångsidig Dynamisk Fyndighet/Rådighet Traditionell Utbildning

Entreprenöriellt beteende Övertyga andra Agera självständigt På eget initiativ Arbetar aktivt med att möta mål Möter och uppskattar utmaningar flexibelt Klarar av och uppskattar osäkerhet Vågar ta risker under osäkra förhållanden Löser problem/konflikter kreativt Vill få saker gjorda Söker möjligheter Förmågor Problemlösning Kreativitet Övertyga Planering Förhandling Beslutsfattande Egenskaper Självsäkerhet Självgående Prestationsorienterad Mångsidig Dynamisk Fyndighet/Rådighet Entreprenöriell utbildning

Vad skrämmer svensken mest?

Svar: Muntlig presentation!

Entreprenörers lärande Problemlösning Lära genom att göra Fånga möjligheter Stress och påtryckningar Personliga möten Interaktion med andra företagare Hitta på nytt Misstag Feedback från kunder Låna idéer Lärande

Samarbetsnivåer •Samordning •Samarbete •Samverkan

Plats •Location – Fysisk plats •Sense of place – De känslor man har för en viss plats •Locale - sammanhang Publikt Entreprenörskap

Frågor ?