Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Att träna Läsförståelse
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Läroplansträff Välkomna!.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
Att hålla en presentation
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Eller formativt lärande…
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lärares planeringsarbete!
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Vem är du?.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
HEJ!.
KÄLLKRITIK.
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Diskussionstillfälle 4
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Vilka är vi och vem är jag?
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Offensiv kvalitetsutveckling
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.

Bedömning i formativ mening
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Att synliggöra det synliga lärandet
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Formativt lärande.
Svenska – skriva berättelser
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Workshop Arbetsplatslärande.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Det är insidan som räknas!
Presentationens avskrift:

Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen. Skriv ditt namn på en flirtkula och lägg den i lådan.

Teknik och tekniker för lärande undervisning Återkoppling till, och försök till praktisk tillämpning av, föreläsning ”Lärande undervisning”av Pernilla Holmstedt

Mål: diskutera och reflektera prova att använda strategierna/teknikerna applicera på faktainnehåll

elev pedagog

Återkoppling föreläsning

Enkla maskiner

Reflektera

Påverkansfaktorer (Hattie) återkoppling metakognitiva strategier formativ bedömning lärarens trovärdighet relation lärare – elev

5 Nyckelstrategier: metakognitiva strategier återkoppling klargöra, delge och skapa förståelse för lärandemål och kriterier åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter som visar att lärande har skett aktivera eleverna till att bli läranderesurser för varandra ge feedback som för lärande framåt aktivera eleverna att äga sitt eget lärande metakognitiva strategier återkoppling formativ bedömning

”Expertlärare” lärarens trovärdighet relation lärare – elev stor kunskap och förståelse för ämnet kan skapa ett optimalt klassrum för lärande följer upp och ger återkoppling tror på eleverna relation lärare – elev

Enkla maskiner

Klarar du uppgiften? Vi tycker att det är svårt Vi är på gång Vi klarar detta bra

Enkla maskiner

Händer upp bara för att fråga slumpvis flirtkula, glasspinne, kort datorprogram etc fråga –paus- nedslag- studs ett, två, tre, vem ska jag frågan ge vad tycker du om det svaret men om du visste kommer tillbaka

Enkla maskiner

förbered dig på att berätta Enkla maskiner hävstången det lutande planet hjulet och axeln skruven och kilen taljan och blocket läs och fundera förbered dig på att berätta

Förstår du?

förbered dig på att berätta Enkla maskiner hävstången det lutande planet hjulet och axeln skruven och kilen taljan och blocket läs och fundera förbered dig på att berätta

Händer upp bara för att fråga slumpvis flirtkula, glasspinne, kort datorprogram etc fråga –paus- nedslag- studs ett, två, tre, vem ska jag frågan ge vad tycker du om det svaret men om du visste kommer tillbaka

Reflektera fundera diskutera skriv

Att ställa rätt frågor

Blooms taxonomi

Film Enkla maskiner

Svar från hela klassen tummen upp/ner ABCD-kort fyra hörn post it lappar whiteboard

A B C D

A B C D

Enkla maskiner?

Reflektera fundera skriv diskutera

tekniker återkoppling elevrapportör checklista Vad har vi lärt oss idag? brainstorm

Vad har vi lärt oss idag? Att aktivera eleverna att äga sitt lärande

Reflektera

Vad vill jag fokusera på? bli tydligare med mål och kriterier ställa rätt frågor använda en teknik för återkoppling använda en teknik för svar från hela gruppen låta eleverna reflektera låta eleverna bli resurser för varandra

Reflektera

Vad var svårt idag?

Christoffer Polhem http://www.tekniskamuseet.se/1/1890.html

Utvärdering bra inte bra frågor tips

Tack!