KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Bedömning och betygsättning av studenters läranderesultat
Utifrån entreprenöriellt lärande
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Välkommen till Vikenskolan
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Klagshamns rektorsområde
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Teoretiska perspektiv på bedömning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Bedömning av professionell kompetens
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
- Konsten att ge feed-back
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
The big 5 1.
Nytt betygssystem.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Att synliggöra lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Den individuella utvecklingsplanen
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klagshamns rektorsområde
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Planering och genomförande av undervisningen
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.
Förskoleklassen Torpshammar
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vilka är vi och vem är jag?
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Betyg årskurs 6.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Bedömning i formativ mening
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL Skapad av: Magdalena Misiurkiewicz Centrum för tvåspråkighet, Västerås

All bedömning av inlärningsprocesser bygger på en kunskapssyn – medveten eller omedveten Magdalena Misiurkiewicz

Hur vi ser på kunskap och lärande påverkar: • Hur vi ser på bedömning av lärandet • Vad vi bedömer • Vilka underlag som samlas in • Vilka underlag vi använder Magdalena Misiurkiewicz

En kunskapsdefinition: Kunskap är en kombination av olika kvaliteter: Fakta Färdighet Förståelse Förtrogenhet Magdalena Misiurkiewicz

Hur vet jag att någon annan: kan fakta? har en färdighet? är förtrogen med något? förstår något? Magdalena Misiurkiewicz

Bedömning… Modersmålslärarens bedömning ska utgå ifrån kvalifikation – ej selektion. Skolan ska garantera att de kunskapskrav som formuleras i styrdokumenten är uppnådda. Kommunikationen med föräldrarna fokuserar på elevens prestationer i förhållande till mål och kriterier. Magdalena Misiurkiewicz

Bedömningens syfte: Formativa bedömningar – skall påverka elevernas beteende i linje med de uppsatta målen Summativa bedömningar är kopplade till någon form av betygsättning av elevernas prestationer Magdalena Misiurkiewicz

Dokumentera bedömnings resultat Formativa syften kräver utförligt konstruktiv och kvalitativ feed back (längre förklaringar och tips på språk- och kunskapsutveckling i modersmål) Det är kontinuerligt bedömningsprocess, där elever får förståelse för vad som ska läras. Detta bedömning enligt forskning ökar elevernas lärandet. Summativa bedömningar kan ges i form av poäng (prov resultat eller betyg) Magdalena Misiurkiewicz

Bedömningens syften Diagnostiskt (elevens aktuella kunskapsnivå) Formativ (stöd i lärandet) Summativ (betygsättning) Evaluerande (undervisningens resultat) Magdalena Misiurkiewicz

Exempel på provformer: Objektiva svarsformat – elever ska få möjlighet att uttrycka sina åsikter och visa sin kunskap genom att använda egna tolkningar och ord Uppsatsfrågor – där eleverna kan reproducera kunskap, tillämpa kunskap, läsa problem eller visa sin kreativitet med stöd av böcker, Internet och egna upplevelser och iakktagelser Portfölj Presentationer (muntliga, Power Point) Magdalena Misiurkiewicz

Viktigt med varierande bedömningsmetoder Eleven ska ges möjlighet att bedömas så att han/hon kan utveckla sina kunskaper i modersmålet samt att denne bygger upp fler ”starka sidor” Vi modersmålslärare måste tydliggöra målen och få eleverna att dela skolans intensioner och kriterier på framgång Magdalena Misiurkiewicz

Läraren är viktig för eleven Vi måste skapa effektiva klassrumssamtal, frågor, aktiviteter och uppgifter som gör att de ser sin kunskapsutveckling Ge feedback ! Aktivera eleverna som resurs för varandra - grupparbete Magdalena Misiurkiewicz

Hur är ett bra prov? Prov ska uppfylla sina syften Det bidrar till bredd och allsidighet i bedömningsunderlaget Det fungerar som ett lärt tillfälle Magdalena Misiurkiewicz

Bra provfrågor? De undviker att begränsa eleverna eller svaren De ska ge utrymme för berättande, förklaring, tillämpning Hellre få och breda frågor än många med fakta svar Ska spegla kursplanens (i modersmål) kunskapssyn Magdalena Misiurkiewicz

Exempel på frågetyper: 1. Reproducerande frågor ”Under vilken period pågick andra världskriget?” 2. Problemlösningsfrågor ” Vilka konsekvenser fick andra världskriget?” 3. Kreativa uppgifter ” Året är 1939.Du är Anne Frank för en dag. Beskriv ett händelseförlopp och dess betydelse för Anne Franks livssituation” Magdalena Misiurkiewicz

VARFÖR BETYG? URVALSFUNKTION INFORMATIONSFUNKTION KONTROLLFUNKTION MOTIVATIONSFUNKTION DISCIPLINERINGSFUNKTION Magdalena Misiurkiewicz

Vad ska betygsättas och vad gäller för betygssättning? Endast det som anges i kunskapskraven Ska vara rättvis och likvärdig Är myndighetsutövning Ska gälla kunskaper i modersmålet Magdalena Misiurkiewicz

Betygsskalan Betyg sätts efter en nationell betygsskala med sex steg. A - 20p B - 17,5 p C - 15 p D - 12,5 p E - 10 p F - 0 p Betyg sätts efter en nationell betygsskala med sex steg. Betygsstegen ges beteckningarna A, B, C, D, E och F där A-E står för godkända resultat och F står för ej godkänd resultat. Magdalena Misiurkiewicz

Läraren ska inför betygssättningen göra en allsidig bedömning av elevernas kunskaper i förhållande till kunskapskraven. Det är de kunskaper eleven har vid betygstillfället som ska betygssättas. Eleven kan dock inte visa alla sina kunskaper precis då och läraren bör därför kontinuerligt dokumentera elevens kunskaper. Magdalena Misiurkiewicz

Det finns en risk för att skriftliga prov överbetonas. Eleverna ska veta när de blir bedömda En elev kan visa sitt kunnande på många sätt. Förutom genom tal och skrift kan det ske med hjälp av tecknade bilder, datoranimationer, bildspel, videoinspelningar, dramatiseringar, praktiska arbeten eller andra redovisningsformer. Magdalena Misiurkiewicz

Elevens uppförande ska inte påverka betyget Läraren ska kunna kommunicera med sina elever om elevernas bedömningar så att eleverna förstår vad de får betyg på Magdalena Misiurkiewicz

Viktig! 18 § Om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett ämne på grund av elevens frånvaro, ska betyg inte sättas i ämnet Lag (2010:2022). Magdalena Misiurkiewicz

Hur ser vi på bedömningar som lärare? • Är det möjligt att elever får betyget A? • Ser jag förmåga eller oförmåga då jag bedömer? • Hur ser mina frågor ut? Är de kontrollerande eller utvecklande? • Tar jag fasta på att kvalitén på frågorna avgör kvalitén på svaren? • Ser sig eleverna som kompetenta hos mig? Kunnande stärker självförtroendet! • Hur tänker jag runt elever som säger ”Jag kan inte” ”Jag vill inte”? Magdalena Misiurkiewicz

Källor: Nilsson: Elevforskning i grundskolan ( 2004) Samuelsson & Nordgren (red): Betyg i teori och praktik (2008) Kursplan för ämnet modersmål LGR11 Skolverket: Kunskapsbedömning i skolan (2011) Magdalena Misiurkiewicz