kommunikation kommer av latinets communicatio

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vardagsrummet är stort, så här finns det plats för mycket saker
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
Förhandling MBL Och Samverkan.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Les meilleures photos de
- att överföra budskap, påverka, mm
Riktlinjer och rekommendationer för e-post hantering • E-post är ett snabbt och effektivt sätt att kommunicera. • En nackdel är dock den stora mängden.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
Mål och betygskriterier
Massmedia och reklam.
Vänsterskolan Medieskolan.
Massmedia och reklam.
Mobiltelefonins utveckling
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
SET Social Emotionell Träning
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Samma fast olika eller olika fast samma?
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Så styrs Sverige.
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Kommunikationsplanens delar
Konferens och evenemang
Demokrati och hur Sverige styrs
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Källkritik.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Kommunikation OL108A.
Media och reklam.
Vardagsrummet är stort, så här finns det plats för mycket saker.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Propaganda.
Propaganda.
Kärnan i all kommunikation
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Propaganda Vad är propaganda?.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
PlayMe Kommunikation för den invigde. playMe Kommunikation för den invigde Ny form av kommunikation Meddela dig med musik Påminn din vän om sommarens.
Kommunikation.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Presentationsteknik och Interkulturell kommunikation, ÅYH 2002
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Mobiltelefonins utveckling
Välkommen till svenska 1
Kommunikation.
Företags kommunikation med kunderna
Kommunikation.
Kommunikation.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Kroppsspråk, röst och artikulation
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Kommunikation.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Reklam eller redaktionellt budskap?
Hjärnan Hjärnan som är skyddad av kraniet och av hjärnhinnor, omges av vätska som hjälper till att dämpa eventuella stötar mot huvudet. Hjärnan är aktiv.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Information & kommunikation
Presentationens avskrift:

kommunikation kommer av latinets communicatio Med information menas tankar, budskap, fakta, känslor, åsikter, värderingar, osv.

Kommunikationsteori Claude Shannon Warren Weaver

Kommunikation Kommunikationsmedel Använder vi för att förflytta oss själva från en plats till en annan. Kommunikationssätten: Använde vi för att föra över information mellan varandra.

Personkommunikation kallas ibland också för personkommunikation. Exempel på sådan är då du pratar i mobilen, skickar e-post, chattar eller skriver ett sms.

Masskommunikation innebär att en person eller ett företag skickar ut information till många människor samtidigt.

TEST!

Envägskommunikation Avsändaren (ibland bara kallad sändaren) skickar iväg information till en mottagare. Informationen innehåller ofta ett budskap. Detta är grunden i masskommunikation. Under envägskommunikation vet inte avsändaren om mottagaren: * Är upptagen eller inte lyssnar. * Inte förstår informationen och därmed inte förstår budskapet. * Förstår budskapet men struntar i det.

Masskommunikation Här skickar avsändaren ut ett budskap till många mottagare. Det kan vara ett nyhetsbrev via e-post, en tidning eller annons i en tidning, olika sorters reklam, osv.

Feedback För att avsändaren skall veta om det finns någon mottagare och om budskapet gått fram behöver han eller hon få respons från mottagaren. Sådan kallas ofta för feedback.

Kanaler Informationen från avsändaren överförs inte bara via olika medier, som mobiltelefoner, tidningar eller TV. Man använder också olika kanaler. En kanal är t.ex rösten, en annan meddelanden i textform för våra ögon. Kanalerna motsvarar alltså våra sinnen. Vi kan därför komplettera vårt schema enligt följande:

Signaler och brus När vi kommunicerar försöker vi använda oss av signaler, som mottagaren kan uppfatta. Meddelandet som överförs via en kanal, t.ex rösten, kommer dock att utsättas för brus. Bruset är sådant som gör meddelandet (signalen) mindre tydlig.