Seminarium 6 Lösningsförslag 2I-1100 Informationssystem och databasteknik KUNDKONTO TRANS AKTION INSÄTT NING ÖVER FÖRING SPÄRRUTTAG BANKO MAT Datum Sträng.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Handledning för innehavare och kontaktpersoner i JPBS.
… som skulle arrangera en löptävling.
Talföljder formler och summor
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Kapitel 13, Likviditet.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
EnergiMarknadens InformationsväXel ”Elbranschen tar sig i kragen” Svenska Kraftnäts Ediel- och avräkningskonferens 2008.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Aktier och aktiesparande
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Betaltjänster E-legitimation Juni 2013.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Videokonsultation med medborgare
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Cybernetiska och Effektiva system
- Konsten att ge feed-back
Penning-överföringar mellan banker
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
Förintelsen.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Grundläggande programmering
Få ut mer av ditt sparande
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Tillståndsöverföring - vad bör man tänka på?
Debattera.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster. PUWE Övrigt (t ex utanför.se) MOBI.
Aktier och aktiesparande
Handelsbankens Internet- och Mobiltjänster
Negativa tal – några exempel
Flyttal ● Alla tal kan skrivas tal = ± m. 2 exp ● ± lagras separat (1 bit), resten är absolutbelopp ● m kallas mantissa och anger siffrorna i talet ● exp.
Angrepp mot informationssystem Ds 2005:5 Göteborgs Universitet Kristina Ullgren
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Positiva och negativa tal 2+5 = = = (-5) = 7 (-2)-(-5) = 3.
Information om tävlingsdatabas tdb.ridsport.se. Ett centralt anmälningssystem för arrangörer och deltagare – Alla officiella tävlingar måste anmälas via.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
|UTBILDNING.
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
Trygghet med skälig avkastning
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen
CAN/CKF Möte Västerås
För dig – skattedeklaration på nätet
Implementering import av SIE-fil Procountor
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Användarguide - chefer
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Seminarium 6 Lösningsförslag 2I-1100 Informationssystem och databasteknik KUNDKONTO TRANS AKTION INSÄTT NING ÖVER FÖRING SPÄRRUTTAG BANKO MAT Datum Sträng till ISA utförs vid transtid för från till ägare nr pnr Alla ickelexikala attribut har avbildningsregler (1,m,t,p) Datum öppnas stängs ÖVNING 17 a Heltal belopp

Seminarium 6 Lösningsförslag 2I-1100 Informationssystem och databasteknik IN AKTIV Blir kund slutar Öppnar konto Stänger konto Utför transaktion Livscykel för KUND AV SLUTAT SPÄR RAT ÖPP NAT OÖPP NAT öppnas spärras öppnas stängs transaktion Livscykel för KONTO ÖVNING 17b

Seminarium 6 Lösningsförslag 2I-1100 Informationssystem och databasteknik ÖVNING 17c Mata in kort Ge lösenord Sätt in Tag ut Över- för Av- sluta Ange tillkonto Ange belopp Kolla giltigt Kolla spärrat Kolla lösenord Felmeddelande Kolla borttappat Felmeddelande Mata ut kort Kolla konto * Utför trans Skriv kvitto * [ogiltigt] [giltigt] [spärrat] [ospärrat] [rätt lösen] [fel lösen] [tillräckligt] [otillr] Felmeddelande [ej tappat]

Seminarium 6 Lösningsförslag 2I-1100 Informationssystem och databasteknik ÖVNING 17d-e d) När det gäller att kontrollera giltighet av ett bankkort samt att det finns tillräckligt med pengar på kontot för att en viss transaktions ska kunna genomföras är det i första hand 1:a ordningens feedback som används. Är det för litet saldo på ett konto meddelas kontohavaren detta och förväntas då effektuera en insättning på sagda konto. Detta är ett sätt att återföra systemet till ett önskvärt tillstånd (tillräckliga medel på kontot) via negativ feedback. Ingen egentlig mål-ändring är aktuell i detta fall även om man skulle kunna tänka sig ett sådant scenario (t ex att vissa kunder har obegränsad kredit och får fortsätta att ta ut pengar de inte har, saldot blir i detta fall mer och mer negativt, divergerar bort från det primära målet att kontot ska vara i balans via bankens positiva feedback = i detta fall helt enkelt att banken tillåter de otäckta uttagen). e) I detta fall använder sig banken av så kallad feed-forward, vilket ingår i 3:e ordningens feedbacksystem. Banken skickar ut en påminnelse _innan_ mättillfället (dvs den dag då banken mäter saldot genom att försöka minska det med t ex summan av en ränteinbetalning). Här försöker banken alltså förebygga att den ska behöva effektuera korrigerande åtgärder (vanligen negativ feedback) om saldot avviker från målet (dvs tillräckliga medel för att täcka räkningen). f) Kontrollobjekt = saldot på kontot Detektor (scanner, avkännare) = bankens datasystem Komparator (jämförare) = bankens datasystem Effektor (verkställare) = bankens datasystem eller en människa som gör en bedömning och skickar ut någon typ av feedback (postiv eller negativ, se ovan) till den kund vars konto saldot gäller.

Seminarium 6 Lösningsförslag 2I-1100 Informationssystem och databasteknik g) Olika typer av rutiner som lagrar diverse uppgifter om kundernas status och beteende behövs. T ex lagring av vilka typer av transaktioner kunder använder sig av. Vilka resurser kunderna förfogar över (pengar, värdepapper, fastigheter etc). Vilka risker kunden utgör för banken (höga lån vs vad kunden har för säkerhet för desamma, etc.). För att kunna hälla in kunderna i rätt fack (pluskund eller ej) kan man tänka sig att banken använder sig av olika typer av feedback. Scenario första ordningen: Kund uppfyller inte kraven för att få bli pluskund. Banken talar om detta samt informerar om vad kunden behöver korrigera för att kvala in i rätt fålla. En feedback-mekanism som automatiskt ändrar målet (t ex kraven för att få bli pluskund) kallas 2:a ordningens. Här skulle man kunna tänka sig att man hade vissa fördefinierade möjligheter att rucka på vissa av de vanliga kraven för att få bli pluskund, t ex kanske banken väljer att bortse från vissa krav därför att kunden har någon annan egenskap banken vill premiera. Slutligen kan även tredje ordningens feedback-mekanismer komma att användas. Här handlar det om att ha möjlighet att skapa helt _nya_ (icke-fördefinierade) mål. Genom att kombinera ihop kundens egenskaper fritt skulle t ex en människa kunna förfina bankens algoritmer för pluskundsutväljande. Och uppfinna helt nya kriterier för vem/vad som ska kunna kvala in som pluskund. Slutord: Notera att även om de två först skissade fallen egentligen är helt automatiserade så är det sist och slutligen en människa som effektuerar pluskundtilldelningen. Ett exempel på att att icke-tekniska kontroller _också_ påverkar valet av plus/icke_plus (såväl som andra tjänster) är t ex det intryck den presumptiva kunden gör på banktjänstemannen. Utfallet _kan_ bli olika beroende på om man kommer in klädd i slips och kostym och argumenterar väl för sin sak, jämfört med att komma slafsigt klädd och inte vara insatt i vilka regler som gäller. ÖVNING 17 g