Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Användarguide - chefer

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Användarguide - chefer"— Presentationens avskrift:

1 Användarguide - chefer
Mars 2019

2 Vy instrumentpanel Bilden nedan visar den första sidan du ser när du har loggat in på webbplatsen. På instrumentpanelen visas resultatet utifrån varje område. Antalet längst ner på sidan visar det aktuella antalet medarbetare som svarat på undersökningen. När du använt ett filter uppdateras antalet utifrån den filtrering du aktiverat t ex ålder.

3 Navigeringsfält När du har loggat in på rapporteringssidan kommer du till sidans instrumentpanel. Navigeringsfältet till vänster på sidan hjälper dig att hålla reda på vilken vy eller rapport du ser. Vilka underkategorier du kan se beror på vilken tillgång du fått till systemet.

4 Filterfunktionen Genom att filtrera kan du ta fram mer specifik data utifrån t ex kön, ålder. I navigeringsfältet klickar du på Filtrera data (Filter Data) och sedan på Nytt filter (New Filter). Vyn Nytt filter (New Filter) öppnas och du kan välja att söka information beroende på vilken information du vill se. Om du vill förfina din sökning använder du knappen Filtrera ytterligare (Further Refine Filter). När du valt filter klickar du på Skicka filter (Submit Filter). Filterinformationen visas längst ner på sidan.

5 Filterfunktionen – fortsättning
Du kan spara alla filter som du skapat i systemet genom att klicka på knappen Spara filter (Save Filter) i navigeringsfältet. Sparade filter kan hämtas senare med knappen Hämta sparade filter (Retrieve Saved Filter). När du är klar med ett visst filter klickar du på Rensa filter (Clear Filter) för att komma tillbaka till det övergripande resultatet. Dina sparade filter är kvar så att du lätt kan hitta information utifrån en filtrering . OBS! Så länge du har en filtrering aktiverad så kommer du se den filtrerade datan oavsett var i systemet du är. Längst ned på sidan ser du den filtrering du har aktiverad.

6 Instrumentpanelen Andel slutförda
Med vyn Andel slutförda (Completion Rate) på instrumentpanelen kan du snabbt se den totala andelen medarbetare som har slutfört undersökningen och tryckt på slutförd. Du ser även antal medarbetare som var inbjudna och den genomsnittliga tiden för att slutföra undersökningen. OBS! Delvis slutförda undersökningar ingår i alla rapporter. Om en medarbetare inte klickade på knappen Slutför i slutet av undersökningen ingår deras information i svarandesiffran bredvid ”antal” längst ner på sidan för svarsfrekvens. Klicka på Visa mer längst ner till vänster på sidan för ”Andel slutförda” om du vill söka mer information.

7 Resultatrapport I resultatrapporten kan du se resultatet dels utifrån varje fråga separat (i fliken Frågor - Questions) och dels utifrån kategori (i fliken Kategorier - Categories). % andel positiva : Andelen svarande som valde ett positivt svar (instämmer eller instämmer helt). % andel neutrala : Andelen svarande som valde ett neutralt svar (varken eller). % andel negativa: Andelen svarande som valde ett negativt svar (instämmer inte eller instämmer inte alls). Klicka på symbolerna längst upp i varje kolumn i rapporten om du vill sortera uppgifterna i stigande eller fallande ordning.

8 Resultatrapport – Aktivitetsplanering
Med pennikonen Aktivitetsplanering (Action Planning) ( ) kan du välja vilken fråga som helst i resultatrapporten och skapa en aktivitetsplan för den. När du har klickat på pennikonen öppnas verktyget aktivitetsplanering och du kan skapa en aktivitetsplan. Tillsammans med teamet identifierar du de aktiviteter (max 2 per fråga) som är kopplat till en specifik fråga samt tre datum då dessa ska följas upp. Om du klickar på knappen Användbara Tips (Actionable Insights) kommer du till en sida med tips, stödfrågor samt förslag på aktiviteter du kan göra för att utvecklas/förbättras en specifika frågan.

9 Resultatrapport – skiftnyckelsikonen
Skiftnyckelikonen ( ) bredvid varje fråga i resultatrapporten visar viktiga positiva och negativa faktorer som är kopplade till undersökningens frågor. Du kan slå på eller av denna funktion genom att klicka på ögonikonen( ). En gyllene skiftnyckel anger att frågan är en faktor för engagemang. Gröna skiftnyckelikonsiffror anger antalet positiva attribut som hör ihop med en fråga. Röda siffror anger antalet negativa attribut. Om du håller muspekaren över skiftnyckelsikonen öppnas en dialogruta som beskriver faktorerna som hör ihop med varje fråga.

10 Trendrapport Trendrapporten visar resultat för varje fråga och kategori för den aktuella undersökningen jämfört med tidigare undersökningsresultat. Vi i Sverige har i år ingen data att jämföra med, så denna kommer att vara tom för oss. Den procentuella förändringen (ökning eller minskning) jämfört med föregående undersökning visas inom parentes bredvid andelen positiva svar. Standardfärgkoden anger om ökningen eller minskningen sedan föregående år är statistiskt signifikant. Om du vill ange avvikande värden eller återspegla relativa eller absoluta jämförelser ändrar du genom att välja alternativ från rullistan.

11 Målgruppstabell Med Målgruppstabellen (Demographic Crosstab) kan visa resultaten utifrån olika målgrupper och jämföra resultaten för målgruppen sida vid sida. Målgrupper kan väljas genom att plocka från rullistan för urval av målgrupp längst upp till vänster på sidan. Typ: Standardtyp är utvärdering i % positiva Färgkodning: Standard är Relativa färger (röd, orange, gul, grön, färgnyckel ovanför figuren för referens Kolumnordning: Möjlighet att ändra ordningen på kolumner Urval av kategorier: Markera alla eller vissa kategorier av frågor som du vill ska visas i målgruppstabellen.

12 Visa aktivitetsplan I verktyget Visa aktivitetsplan (View Action Plan) visas en övergripande bild över de aktivitetsplaner som är skapade. Granska dina aktivitetsplaner: I den här vyn kan du granska planerna och göra ändringar om det behövs. Du kan även ta bort aktiviteter här. Slutföra aktivitetsplan: För att ange en aktivitet som slutförd klickar du först på redigera, du kommer då in på den vy där du kan redigera dina aktiviteter. Markera din aktivitet som slutförd genom att kryssa i rutan Slutförd (Completed).


Ladda ner ppt "Användarguide - chefer"

Liknande presentationer


Google-annonser