Sektionen för Ekonomi och Teknik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Att välja - Hur gör man?.
Nulägesanalys genom frågor
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Att skriva en krönika Hur och vad.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Begreppsschema – Krönikor
Högtidstal Retorik.
Bedömning av professionell kompetens
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Datoranvändningen i lag 3 - integrering i olika ämnen Ewa Ögren 2008.
- Konsten att ge feed-back
Syftet med en personlig handlingsplan
Riktlinjer för presentationer
Underordnade konjunktioner
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Insändare Struktur och respons.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Elva tips inför en intervjusituation
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Vad är du för typ av person?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Att övertyga ! Disposition och mall.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Vem är du?.
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
U F COACHING Carl Brummer utvecklingspolen. V ETA OCH GÖRA Vilka få mest betalt kunskapfärdighet arbete.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Bygg ett argumenterande tal
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Argumenterande text.
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
En guide för arbeten i SO
Att argumentera.
Idrottspsykologi.
Undvik intervjumissarna
God Jul Du behöver inte vänta till Jul…
0 1 Anställningsintervju Ett möte mellan den arbetssökande och arbetsgivaren!
Formellt, skarpt och snyggt
Gör ditt projekt rättvisa
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Olika texter du behöver känna till
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Problemformulering En introduktion på kursen
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Presentationens avskrift:

Sektionen för Ekonomi och Teknik Smått och Gott… Ek.Dr. Pia Ulvenblad Sektionen för Ekonomi och Teknik Högskolan i Halmstad

”Failing to plan is planning to fail?”

Att leda sig själv Att tänka på… Konsten att ge och att ta emot feed-back Uppsatsens olika delar

1. Att leda sig själv Självobservation Signalstrategier Sätta upp mål för sig själv Belöna sig själv Bestraffa sig själv Övning

2a. Att tänka på… Gratis kunskap Stanna i det svåra (detaljer vs helhet)

2b. Att tänka på… Skriv i sand inte i runskrift Skriv stycken med kärnmeningar Skriv med utgångspunkt i tema inte i författare Beskriv vad du gör – argumentera för varför Bygg ihop uppsatsens olika delar – virka inga grytlappar

3a. Konsten att ge feedback att ge feedback är alltid att hjälpa att tala med jag-budskap sakfrågor, skeenden positiv, negativ och/eller konstruktiv

3b. Konsten att ta emot feedback - feedbacktrappan Förändra Förstå Förkasta Förklara Försvara Förgöra Mattsson & Örtenblad (2008). Utvecklad efter handledarmaterial från Försvarshögskolans kurs Utvecklande Ledarskap (UL) (Johansson et al., 2006). Se även Tullberg (1988, s 41-46).

4a. Uppsatsens olika delar Början Mitt Slut

4b. Uppsatsens olika delar

Smått och gott i uppsatsprocessen… satsa tidigt på att skapa en mall (i Word) för ditt skrivarbete gör det tydligt för dig själv vart resan skall gå, gärna med en arbetstitel (vart?) gör det tydligt för dig själv att det är Du som är författare – inte din handledare (vem?) underbygg dina argument utifrån stöd i tidigare forskning (varför?) hoppa inte av tåget när det börjar bli svårt – stanna i det svåra – det är då du lär dig något (var?) skapa en studie utifrån vetenskapligt tänkande och vetenskaplig metod (hur?) gör upp en plan för ditt arbete – och följ den (när?)

Tack för visat intresse! Lycka till med Din uppsats!!! Pia Ulvenblad