Kunskaper och förmågor FEK1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Samhällsekonomi 2.
Kapitel 13, Likviditet.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Kapitel 21 Periodisering.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Kapitel 11 Prissättning.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
Block 4: Att driva företag
Block 4: Att driva företag
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Internationell Ekonomi
Affärsidé - företagets vägvisare
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kapitel 20 Personal och löner.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Reseproduktion och försäljning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens yrkesroll
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Marknadskommunikation och mediaval
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring och försäljning
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Massmedia.
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Segmentering och one-to-one-marketing
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
KAPITEL 9 Pris och moms.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Presentationens avskrift:

Kunskaper och förmågor FEK1 Kunskaper om olika typer av företag samt deras villkor i form av lagar och andra bestämmelser och andra förutsättningar som påverkar företagens verksamhet. Kunskaper om hur man startar och driver företag och hur olika funktioner inom företagen samverkar för att förverkliga en affärsidé. Kunskaper om företagsekonomiska begrepp, metoder, teorier och modeller samt förmåga att använda dessa. Förmåga att använda relevant teknik som ett redskap för kommunikation, beräkning, informationssökning, presentation och dokumentation i företagsekonomiska sammanhang.

Block 4: Att driva företag Kapitel 14, Marknadsföring (i kursboken: sid 142-153)

Företagsekonomi 1 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller. Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring.

Marknadsföring – vad är det? Vad tänker du på? ”Marknadsföring är allt ett företag gör för att skapa och behålla kunder.”

Vad gör den som marknadsför? 1. ”See a need” Lyssna till kunderna, ta reda på deras behov 2. ”Fill a need” Tala till kunderna, ta fram deras behov Företaget behöver föra en dialog med kunderna, dvs. ha en bra relation till marknaden.

Vad är en marknad? Företagets tänkbara kunder (och deras efterfrågan) Producentmarknad (b2b) Kunderna är företag och myndigheter Konsumentmarknad (b2c) Kunderna är konsumenter Marknadsföringen skiljer sig åt på dessa marknader!

Hela marknader består av delmarknader: T ex totalmarknaden för musik kan delas in i delmarknaderna live-musik och inspelad musik Inspelad musik ger i sin tur fyra delmarknader: vinyl, CD, DVD, nerladdad musik Totalmarknaden för musik kan också delas in i delmarknaderna efter typ av musik, t ex pop, rock, soul, hip-hop, klassiskt m fl. Indelningen av delmarknad innebär en skillnad i marknadsföring!

Målgrupp De flesta företag vänder sig till en delmarknad när de marknadsför, dvs. en målgrupp. Målgruppen är alltså de som företaget riktar sig till, som de vill ska köpa företagets produkter.

Marknadsstrategi Vilken konkurrensstrategi vill företaget använda sig av i sin marknadsföring – dvs. hur ska företaget konkurrera? Med pris? Med kvalitet? Nischstrategi Differentiering Kostnadsöverlägsenhet

Nischstrategi Vänder sig till en smal målgrupp (delmarknad) Företaget hittar en egen nisch på marknaden, säljer något som skarpt skiljer sig från konkurrenterna T ex Porsche, Gucci

Differentiering Riktar in sig på en bred målgrupp Erbjuder produkter som tydligt skiljer sig T ex Apple (form och funktion), Volvo (hög säkerhet)

Kostnadsöverlägsenhet Riktar in sig på en bred målgrupp Konkurrerar med priset, kräver låga kostnader för att lyckas T ex Willys, IKEA, H&M

Omvärldsfaktorer Företagen på verkas av det som sker i omvärlden. Har du några exempel? Ekonomiska faktorer: Lågkonjunktur, räntor, skatter mm Politik och lagar: Marknadsföringslagen måste följas. Finns enkla regler för näringslivet?

Omvärldsfaktorer forts Tekniska utvecklingen Behöver hänga med i den snabba utvecklingen av internet. Sociala och kulturella faktorer Trender och värderingar Inom t ex mode, vilka färger gäller i vår? Inom t ex mat, vad är inne? Ute?

Omvärldsfaktorer forts Befolkningen (demografi) Allt fler blir gamla Hur många barn föds? Miljö (fysisk omgivning) Ishotellet i Jukkasjärvi fungerar inte i Spanien Sälja solresor till Sverige fungerar inte

Företaget behöver alltså LYSSNA, bl. a genom Marknadsundersökningar Omvärldsbevakning Konkurrentanalys

Marketing mix När företaget har lyssnat, är det dags att TALA till den valda målgruppen. En modell som visar de konkurrensmedel som företaget kan använda sig av när det ska sälja sina produkter är: Marketing mix-modellen Eller 4P-modellen

Marketing mix De fyra P:na: Produkt Pris Plats Påverkan

Rätt PRODUKT - utgångspunkten Vara eller tjänst Kvalitet, design, förpackning, varumärke, miljövänlig etc. Olika sortiment, t ex ”Löplabbet”

Rätt PRIS – för att få sälja Prisnivå Rabatter (vid introduktion och mängd) Betalningsvillkor

Rätt PLATS – vara tillgänglig för kunden Var säljs produkten Hur kommer produkten till kunden/leveranssätt Leveranstider

Rätt PÅVERKAN – tala till kunden Reklam i alla former (TV, tidningar, radio, internet, direkt etc.) Events Sales Promotion (säljstöd till butiker) Public Relations (till allmänheten) Personlig försäljning

Ibland pratar man dessutom om det femte P:t: Rätt PERSONAL – ger service Kompetens (teknisk och social) Utbildning Erfarenhet

Marketing mix Varje företag väljer sin egen marknadsmix, dvs. ett eget sätt att kombinera de fem konkurrensmedlen som gör att de bäst når fram till målgruppen. Konkurrensmedlen behöver samverka för att få så stor effekt som möjligt! För ett företag är t ex platsen viktigast, för ett annat företag är priset viktigast.

Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2013 ht