NUVA Medlemmar i NUVA hösten 2010 Gunnar Forsman Berit Mannberg Susanne Torstensson Johnny Molton Anna Granberg Alevtina Kuzub Stefan EdqvistHelen Ekholm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Höstens vägledning i åk 9
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
KICK_OFF samordning och strategier för fler enskilda konstnärer i skolan / skapande skola.
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Så här har vi haft det under våren En presentation av vad klass 3 på Krika Bygdeskola har gjort under vårterminen 2001.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Den estetiska inriktningen
Täckningsgrad kollektivavtal – alla arbetsplatser
Att argumentera.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
DISCO!!!!!!!!!!! Fredagen den 20/5 i Folkets Hus
Utveckla din Praktiska IT
10 STUDIEHANDLEDNINGAR.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogiskt ledarskap
Kommunikation.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Dopgåvor så mycket lägger vi på presenterna
Resultat Tolkcentralens brukarenkäten 2011 Under hösten 2011 genomförde vi på Tolkcentralen en brukarenkät. Enkäten skickades ut till registrerade brukare.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Söderbymalmsskolan Fotbollsprofil.
Kompetensutveckling Med PIM
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Musik- och kulturskola
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Bra skolor kännetecknas av:
SKAPANDE SKOLA NORRLAND Kompetensutveckling för konstnärer som vill arbeta i grundskolan - ett samarbete mellan Konstkonsulenterna och AF Kultur i de 4.
Prao Vecka 40 (29 sep - 3 oktober)
BO OCH LEVA INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Föräldramöte Team Agenda Viggan Vårcup 11/3 (Oskar) Anmälan på andra cuper under våren (Johan) Träningsplan för Team 03 (Fredrik) Aktiviteter.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Bo och leva INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Energikartläggningscheckar - var hittar jag effektiviseringsmöjligheter?
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Att tala lön med sin chef
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
För- och grundskolans utvecklingsavdelning För- och grundskolans utvecklingsavdelning Naturskolan Naturskolan i Umeå Utomhuspedagogik Temaklasser UMBRA.
PROJEKTUPPGIFT Godkänd projektuppgift är tillåtet hjälpmedel på tentamen och ingår, tillsammans med tentamen, i kraven för godkänd kurs. Uppgiften består.
En kurs för att hitta din affärsidé
Skoluniform – en punkares mardröm? Jon Franzén Umeå Universitet VT 2006.
Powered by Aktuarieföreningens medlemsundersökning Juni 2014.
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Möte om betygsrätt mm. Program Utgångspunkt -Krav i auktorisationsvillkor att alla anordnare har betygsrätt -Anordnarna utfärdar betyg (utdrag.
- kunskap om och färdigheter i uttryck och ”material” man kan inte göra ”hur som helst” och det blir ”bra ändå”… - det lustfyllda lärandet allt lärande.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Team 08 Agenda Ledare och roller i laget Träningar Matcher
FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR VÄRVNING.
FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR VÄRVNING.
Förslagsprocessen 1. Information går ut till alla medlemmar under vecka 3 om att de har möjlighet att skicka in max tre förslag, förslagen skall inlämnas.
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

NUVA Medlemmar i NUVA hösten 2010 Gunnar Forsman Berit Mannberg Susanne Torstensson Johnny Molton Anna Granberg Alevtina Kuzub Stefan EdqvistHelen Ekholm Joanna Thede

Frågor till NUVA - sammanställning Fråga 1 - Vad tycker du att en pedagogisk certifiering bör innehålla? 100% - Estetiska lärprocesser 100 % - Projektbeskrivning – hur man formulerar en idé och ett upplägg till en kurs 86 % - Marknadsföring – hur jag säljer in mig själv och mina idéer 100 % - Didaktik – hur jag ”översätter” en konstnärlig idé och arbetsprocess till ett pedagogiskt upplägg 86 % - Skolans organisation och uppdrag - läroplan och mål, samt bedömning 100 % - Pedagogiska förhållningssätt till elever i en lärandesituation Annat förslag Praktiska övningar, lära av varandras erfarenheter, workshops, praktiska ”lekar” och övningar (likt MU-avtalen/workshopen) NUVA

Frågor till NUVA - sammanställning Fråga 2 - Hur mycket av din tid är du beredd att lägga på den pedagogiska utbildningen? Det som behövs: en kväll i veckan. En kväll per vecka under ett halvår, annars heltid från två dagar till två veckor. Det beror på hur högt värderat detta certifikat skulle bli. NUVA

Frågor till NUVA - sammanställning Fråga 4 - Hur mycket får den pedagogiska utbildningen kosta? 43 % - Ca 250 kr per tillfälle och hel dag, 2 dagar = 500 kronor osv. (I likhet med KRO:s MU-workshop - där ingår en lunch och två fikor.) 57 % - Kvällskurs, ca kr för 10 kortare tillfällen à 2 timmar. (I likhet med teoretisk kurs på Medborgarskolan.) Annat förslag En mer ingående kurs kan få kosta kronor, exempelvis 10 kvällar fördelat på 10 veckor. NUVA

Frågor till NUVA - sammanställning Fråga 5 - Hur anser du att ett pedagogiskt certifieringsbevis bör utformas och hur ska certifieringen göras tillgänglig för allmänheten? 100 % - Skriftligt bevis utfärdas av utbildningsinstitution 100 % - Hemsida – certifierad namnlista läggs upp på Internet av Sveriges konstkonsulenter 100 % - Certifierad namnlista skickas ut som trycksak till skolorna Inget annat förslag angavs NUVA

• Samarbetar gärna. • Medverkar i utbudskataloger i länet och kommunen. • Anordnar pedagogiska seminarium för konstnärer. • Får förmedlat direktkontakter. • Deltar i förstudien.