Energibranschens ryktesstrategi Milka Kortet, Finsk Energiindustri rf.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensplattform Västra Götaland Westum
Advertisements

Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Nationell Strategi Vattenbruk • Varför en strategi • Målsättning • Hur vi tänkt göra.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Välkommen till Bevola Bevola har marknadens bredaste produktplattform för påbyggnad av lastbilar, släp och trailers. Våra lösningar skapas genom egna produkter,
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
LRF Kött Mål och strategier med sikte på 2020
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Göteborgs universitet förnyas
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Aktuella frågor på EU-nivå
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Certifieringssystem för kvalitetsregister
Processer som används för att skaffa och behålla lojalare kunder!
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
i kommuner, landsting/regioner
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1.
Trender inom statsförvaltningen
Gränslös vård och omsorg Morgonrock, Norrbottens Läns Landsting, 18 april Jörgen.
”Vägen mot e-samhället”
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Uppstartsmöte Testbädd eID 2.0
MODIGT MEDARBETARSKAP
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Reseproduktion och försäljning
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Rådet för Byggkvalitet BQR Ett samverkansforum för kvalitetsutveckling Öppet för alla aktörer inom Samhällsbyggnads- sektorn.
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
National Assessment Sweden: Age Organisations Prepared by: Barrett Values Centre March 14, 2014.
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Skatteförvaltningen. Innehåll Insamling och utdelning av skatter Vår strategiska riktning Organisation och personal.
Introduktion till The Rational IT Model
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Förändring i organisationer
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Huvudföreningens uppgift är att
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
ArtDatabanken Till styrmodell .
Verktyget Utmärkelsen….
Introduktion till processen för balanserad styrning
Park- och naturförvaltningen
Förbättra klubbkvalitet
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Energibranschens ryktesstrategi Milka Kortet, Finsk Energiindustri rf

Positiva resultat i nulägesanalysen av branschens rykte •Energibranschen anses viktig och tekniskt välfungerande •Man litar på branschens tekniska kompetens •Leveranssäkerheten är på hög nivå •Branschen har nått offentlighet bättre än förut

Negativa resultat i nulägesanalysen •Motsträvig •Konservativ, girig •Blockbildning •Dålig trovärdighet •Misstankar om dåligt fungerande konkurrens

Slutsatser av nulägesanalysen •Energibranschen har blivit synlig i media. Offentlighetsstrategin bör förändras i en mera proaktiv och diskuterande riktning. •Konflikten mellan energiindustrin och samhället har förstärkts. Dialogen mellan kunderna och övriga intressenter bör utvecklas. •Branschens dåliga rykte kan inte putsas upp enbart genom kommunikation. Förtroendet måste ökas genom praktiska åtgärder.

Strategiska mål för branschens rykte Energiindustriföretagen är • föregångare inom hållbar utveckling • utmärkta kundbetjänare • trovärdiga energieffektivitetsaktörer För att det här ska förverkligas krävs operativa förändringar och ett nytt slags kommunikation

–2015 Förankring av visionen Förbättrad dialog med intressenter Gemensam kommunikations- strategi för branschen Roadshow bland folket Föregångare inom hållbar utveckling Fortlöpande kommunikation som fokuserar på hållbar utveckling Dialog med intressenter på basis av visionen Djärva pilotobjekt för tillämpning av innovationer Förnybara alternativ lyfts fram vid bolagens marknadsföring Round table -dialogserie Trendanalys för hållbar utveckling Spridning av god praxis Utveckling av en effektiv process för insamling och spridning av information i hela branschen Belöning av pionjärföretag – årets klimatgärning July 2, 2014 POHJOISRANTA©2009 I Confidential

–2015 Begriplig prissättning Yrkeskunnig och trevlig betjäning Utredning av nya e-tjänster Förbättrad kunddialog Konsumentenkät om prissättningen och testning av fakturornas begriplighet Enkelt att byta bolag Förnyande av kundundersökningar Utbildning för montörer: Ta kontroll över möten på fältet Anvisningar om utnyttjande av kundpaneler Utmärkt kundbetjänare Ny standard för nätinnehavarnas felservice Uppföljning av kundernas byte av bolag Initiativ till myndigheterna July 2, 2014 POHJOISRANTA©2009 I Confidential

–2015 Hela branschen går in för energieffektivitet och satsar gemensamt på forskning och utveckling kring temat Trovärdig energieffektivitets- aktör Energieffektivitet spetsen i rådgivningen ET:s miljö-/elforskningspool börjar producera forskningsdata som underlag för utbildning och rådgivning Pilotprojekt om produktion av rådgivningstjänster tillsammans med kommunen och tjänsteleverantörerna Utbildning av energirådgivare Energieffektivitet ett centralt tema inom kundkommunikationen Gemensamt utvecklings- projekt: Från mätar- information till tjänst Energieffektivitets- avtal July 2, 2014 POHJOISRANTA©2009 I Confidential

ET:s och medlemsföretagens roller 1/2 •ET erbjuder genom ryktesprojektet en referensram för rykteshanteringen i hela branschen –erbjuder inom de olika delprojekten forum/hjälpmedel/verktyg som stöd för uppnåendet av målen beträffande ryktet och för utveckling av nuvarande praxis –utvärderar hur branschens rykte utvecklats –stödjer uppfyllelsen av målen beträffande ryktet genom kommunikation som rör hela branschen och genom samarbete med intressenter

ET:s och medlemsföretagens roller 2/2 •Medlemsföretagens roll är att –ansluta sig till de gemensamma målen beträffande ryktet och länka dem till t.ex. strategier, verksamhetsplaner, belöningssystem och utveckling av verksamheten –delta aktivt, lyfta fram god praxis och ge respons på ryktesprojektet. –utse kontaktpersoner för ryktet