Välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Analys av måluppfyllelse i verksamheten som helhet Kollaskolan
Björkö-Arholma förskola
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Den svenska förskolan.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Revidering av indikatorn Bakgrund  Indikator  Självvärdering  Uppskattat – behov av förtydligande och förändring  Möjlighet och ansvar.
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
Föräldraråd Östermalm 29/11
Pedagogiskt ledarskap
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Vad styr skolan, förskolan och fritidshemmet
Förskolan Ekot´s modell för
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Gymnasie & Vuxenutbildning
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Riksdagen Skollagen Kommunfullmäktige Inriktningsmål Barn- och utbildningsnämnd Förväntade resultat Skolverket Läroplaner Barn- och utbildningssförvaltning.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Förskolan Ekot´s modell för
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Läroplansträff Välkomna.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Öppen mottagning Karina o Monica.
Trygghet, trivsel och glädje
Begreppet undervisning
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Välkomna!

Särö/Kullaviks pedagogiska enhet Kyviksängs förskola 5 avd Sandlyckans förskola 4 avd Spårhaga förskola 4 avd. Dagbarnvårdargruppen 6 st Kullaviksskolan 750 elever Totalt ca 1000 barn/elever Särödelen ca 450 elever 10 förskoleavd.

Kullaviksdelen av enheten

Lek och Lär-organisationen omfattar barn som är 6 och 7 år gamla Lek och Lär-organisationen omfattar barn som är 6 och 7 år gamla. Om man är 6 år så sägs det i skollagen att man går i förskoleklass och om man är sju år så går man i skolan. I Kungsbacka använder vi oss av en Lek och Lär-organisation som omfattar alla 6 och 7 åringar. Lek och lärande integreras med varandra utifrån barnens behov. Man tar också vara på barnens intressen i den form barnet är moget för. Arbetslagen som arbetar i Lek och Lär består av pedagoger med olika kompetenser, förskollärare grundskollärare och fritidspedagog.

Kullavik bygger för livet Positiv förebild Trygg lärandemiljö Kritiskt tänkande När vi sedan har fått in alla anmälningar, så kommer barnen att fördelas utifrån följande faktorer: Gruppstorlek, Könsfördelning= Så jämn fördelning av de pojkar och flickor f.-99, som finns. Viktigt för gruppens sammansättning. . Innevarande år, nu, är Lek och Lärgrupperna olika stora. Antal barn i grupperna varierar. Samverkan med Förskolan kan också påverka gruppsammansättningen. Pedagogerna i förskolan, och då menar jag även de förskolor som inte är kommunala, känner barnen och har kunskap om barnens olika behov och förutsättningar.

Uppdrag

Uppdrag Styrdokument

Uppdrag

Statligt uppdrag Ny skollag 1 juli 2011 Förskolan egen skolform Reviderad läroplan Förskolechef Systematiskt kvalitetsarbete Förskollärare/arbetslag Föräldrainflytande Klagomål www.skolverket.se

Läroplan för förskolan

Läroplanens rubriker Normer och värden Utveckling och lärande Barns inflytande Förskola och hem Samverkan med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet Uppföljning, utvärdering och utveckling Förskolechefens ansvar

Upplägg Övergripande mål Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar. Riktlinjer -förskollärare ansvarar för/arbetslaget ansvarar för

Förändringar och förtydliganden inom vissa områden. Barns språkliga och kommunikativa utveckling Barns matematiska utveckling Naturvetenskap och teknik

Uppdrag

Kullavik bygger för livet Uppdrag Styrdokument

Barn och elevhälsan Förebyggande hälsofrämjande arbete Olika kompetenser SPC Team: Rektor eller förskolechef specialpedagog sköterska, psykolog, kurator, logoped

Nyheter Digitala verktyg UNIKUM Verksamhetsplan Dokumentation som visar barnens lärande OBS! ej bedömning av enskilda barn Verksamheten skall utvecklas och sträva efter att barnens lärande ökar IT-pedagog Kenneth Nylander Fronter är webbaserat. Det är informationssystem. Det är också en arbetsyta .Varje barn och förälder har tillgång till 3 rum. 1. Ett informationsrum för enbart klassen där man har läsrättigheter. Där ges information riktad direkt till klassens barn och föräldrar. 2.Ett rum där barnen har skrivrättigheter. Där kan man lämna in arbetsuppgifter, gemensamma dokument m.m .Rum 1 och 2 administreras av den pedagog som har ansvaret för klassen. 3. Det tredje rummet är en stor gemensam anslagstavla där info från oss i skolledningen läggs ut. Där har barn/föräldrar läsrätt. Varje barn och förälder har ett login till fronter där användarnamn och lösen följer samma standard . Vårdnadshavare använder samma lösen som sitt barn. .Ni kommer att få detta av vår it pedagog till hösten när era barn börjar Lek och Lär