Utvärdering, varför då? hur då?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Årsuppföljning LSO.
Fornuddens skola Föräldrar år 2 - Våren svar, 65%
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Inspira/Silverbäckens förskola
Den nationella ungdomspolitiken
Arbetsplan för skolbiblioteket
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Patientsäkerhetskulturenkät
Musik- och kulturskola
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Får kommunens invånare veta det de vill veta? Granskning av kommunernas hemsidor 2006 Stefan Fölster Monica Renstig.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Mot nya höjder! Kvalitetsredovisning för förskola och skola 2010.
Fakta om undersökningen
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- Exempel från Folkhälsoenhetens utvärderingar
Får kommunens invånare veta vad de vill veta? Stefan Fölster, Anders Morin, Monica Renstig, Karin Westlin.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Finns det möjlighet att påverka mellan valen? SCB:s Medborgarundersökning – ett alternativ? Johan Wilén Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Landstingets kansli Resultat säkerhetskulturenkät 2009.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet i Täby rullande schema omfattande 17 månader REDOVISNINGSÅR 2010 Redovisnings-underlag för kvalitetsredo-visningen.
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Uppföljning och utvärdering
Kamratutvärdering Lerum
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Solna stad Skolundersökning 2015 December Om undersökningen Bakgrund Solna stad genomför regelbundet en brukarundersökning i förskola, och grundskola.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Solna stad Skolundersökning 2015
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Utvärdera för utveckling
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Arbetsmiljön FB-kvalitet våren 2018 Tage Johansson
Arbetsmiljön FB-kvalitet våren 2018 Tage Johansson
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Ängsblomman Föräldrar Förskola svar, 100%
Futura International Pree-school Skarpäng
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Utvärdering, varför då? hur då? Resultat självvärdering Till nästa gång

Syfte med utvärdering följa upp mål (kontroll) utveckla verksamheten 2017-04-03 Syfte med utvärdering följa upp mål (kontroll) utveckla verksamheten (främja) ge kunskaper information till medborgare/ föräldrar/elever sSom kontrollverktyg För att uppmuntra lärande I upplysningssyfte Taktiskt/strategiskt Symbolisk användning (t.ex. för att visa att man följer gängse normer och att man vågar vara självkritisk) Konstitutiva effekter (när utvärdering påverkar och skapar ny praxis) (Hanne Krogstrup)

Uppföljning Utvärdering Samlad översiktlig bild Regelbunden insamling Ofta kvantitativ metod Totalt eller representativa urval Saklig och värderingsfri Djupare analys och förståelse Engångskaraktär Ofta både kvantitativ och kvalitativ metod Utvalda delar Utmynnar i värdering Utvärdering används ofta som vidare begrepp som omfattar både uppföljning och utvärdering

Kvantitativ vs kvalitativ metod T ex statistik, enkät med fasta svarsalternativ Beskrivning och förklaring Standardiserat - generaliserbart Genomsnittligt Lite information om många T ex djupintervju, observation Beskrivning och förståelse Följsamhet mot det som studeras Unika, säregna Djup information om få

Kvantitativ vs kvalitativ metod Hur stor andel av Nacka- borna har besökt bibliotek de senaste tre månaderna? Hur stor andel av eleverna i musikskolan tycker att de får vara med och bestämma? Vad är viktigt för folk när de besöker bibliotek? Vad kan locka folk att besöka oftare? Hur arbetar musikskolorna med elevers delaktighet?

Utvärderingens roll i kvalitetsarbetet 2017-04-03 Utvärderingens roll i kvalitetsarbetet Samlad analys Ökad kvalitet Utvärdering som del i ett lärande och kvalitetsutveckling Deemings cirkel i många olika varianter – plan do study/check act Deeming amerikansk statistiker som inspirerad av japanska metoder utvecklade hjulet, Visar på ständiga förbättringar Kund- och attitydundersökningar, statistik, observationer, andra undersökningar

Barn och ungdomskultur - utvärdering Metod Musikskola, kulturkurser för unga Kulturpeng Observationer 3-4 enheter per år Kundundersökning Årlig Undersökning om ungdomars fritid Ca vart tredje år Förskolors och skolors kvalitetsredovisningar, enkät till familjedaghem

Självvärdering Just nu på modet som en del av processinriktade arbetssätt Temperaturtagning på den egna verksamheten. Den egna organisationen ”äger” processen. 13 enheter i Nacka har deltagit. 73 procents svarsfrekvens.

Tips i arbetet med självvärderingen Vilka styrkor har vi – var finns våra förbättringsområden? Hur stämmer värderingen med den verksamhet vi vill vara? Jämför med värderingen i observation och kundundersökning. Upprepa för jämförelsepunkter och se resultat av åtgärder.

Självvärdering, Nacka totalt

Självvärdering, Nacka totalt

Självvärdering, Nacka totalt

Självvärdering, Nacka totalt

Kundundersökning Snart klar! Till nästa gång Lämplig tidpunkt nästa gång? Enhetliga listor… Skicka synpunkter på frågor till Carina

Observation – och sen då? Information till tjänstemän och politiker. I kvalitetsredovisning, dialoger om verksamheten, underlag för utvecklingsinsatser/ kompetensuveckling, publicering på hemsida. Stöd till chefer och verksamhet. ”väckarklocka”, stöd för förändringsarbete, bra att ”få svart på vitt”, tydligt för olika intressenter vad man behöver ta tag i. synliggör det faktiska arbetet på skolan och ger föräldrarna information om vad som sker i verksamheten. i varierande grad nyheter, resultaten pekar som regel åt samma håll som annan utvärdering. arbete pågår i hög grad med förbättringsområdena efter ett år