Samverkan – himmel eller helvete? Berth Danermark berth.danermark@oru.se
Tre delar Bakgrund, utgångspunkter och teoretiska aspekter Några forskningsresultat från samverkansprojekt Främjande faktorer
Bakgrund, utgångspunkter och teoretiska aspekter
Specialisering & fragmentarisering ”(T)ydligast märks /emellertid/ specialiseringstrenden inom barnavården och missbruksområdet, där åtta av tio klienter i dag kommer i kontakt med specialiserade enheter.” (Bergmark et al. 2008:45).
- Kunskapsområdet: Ett biopsykosocialt synsätt (tvärvetenskap) Motkrafter - Kunskapsområdet: Ett biopsykosocialt synsätt (tvärvetenskap) Administrativt/organisatoriskt: Interprofessionell och interorganisatorisk samverkan
Dagens Nyheter 17 november 2010 ”Missbruksutredningen presenterar sitt förslag i april. Men redan nu konstaterar utredarna att ett av de största problemen är att psykvården och socialtjänsten inte samarbetar”
Huvudbudskap Skapa strukturella betingelser för samverkan Skapa förståelse och respekt
Ideal vs verklighet? Brukarens bästa Konsensus Jämlikhet Delat ansvar Tillit Professionalism Utveckling Ökad effektivitet Organisationens intresse Personliga intressen Maktförhållanden Prestigehierarkier Motverkande belöningssystem Gruppmotsättningar
Samverkan: ett samspel mellan olika dimensioner Regelverk Organisation Synsätt
Skilda synsätt (olika diskurser) Människan är en helhet (ett bio-psyko-socialt synsätt) Olika kunskapsområden möts Oenighet om vad som är ”sanning” Skillnader i makt (vem definierar problemet?) Skillnader i språk
Sociala representationer
Socio-centrerad kunskap Piaget: Vår kunskap betingas av våra behov, begär och intressen Kunskapen är ändamålsenlig
Ändamålsenligheten Förvanskning Tillägg Utelämning
Dagens Nyheter 17 november 2010 Vårdideologiska skillnader föreligger enligt huvudutredaren Hans Wiklund. ”Psykvården ansåg att missbrukande Niklas, 18 år, behövde tvångsvård. Men socialtjänsten tror att Niklas skall bli drogfri med frivillig behandling.” ”Läkaren skriver att Niklas först måste bli drogfri under en längre period för att få sina psykiska problem bedömda.”
Administrativa rutiner och regelverk Ekonomi/budget Ansvar och makt (delegation) Formella och informella regler
Organisatoriska förhållanden Uppdrag Resurser Grad av politisk styrning Struktur Utbredning
Några forskningsresultat från samverkansprojekt
Projekt om ”Barn som far illa eller riskerar att fara illa”
Projekt om ”Barn som far illa eller riskerar att fara illa”
Projekt om ”Barn som far illa eller riskerar att fara illa”
Initial samverkan i ett RIM-projekt
Förändringar i samverkan (Barn som far illa-projekten)
Förändringar i samverkan i projekt om svårt funktionshindrade barn (organisation)
Projekt om ”Barn som far illa eller riskerar att fara illa”
Pedagogers upplevelse av hinder för samverkan (% n=94)
Främjande faktorer
Främjande faktorer: operativt perspektiv Tid för samverkan Kunskap om varandra och det man samverkar om Ledningens stöd Respektfullt bemötande Exempel på främjande faktorer
Främjande faktorer: ledningsperspektiv Kunskap om samverkan Samverkan mellan ”ledningarna” Engagemang och delaktighet Klarlägg regelverk och undanröja hinder Tillse att resurser för samverkan finns Involvera samtliga berörda parter Skapa mötesplatser
Ledningens uppgift är att … – bygga upp en god samverkanskompetens – identifiera de mekanismer som underlättar samverkan – planera för att understödja dessa mekanismer – identifiera de mekanismer som försvårar samverkan – planera för att motverka dessa mekanismer –löpande följa utvecklingen
Som pdf-fil: berth.danermark@oru.se Distribution: Läromedia Örebro AB Box 6073 700 06 Örebro 019-269836 Order@Laromedia.se Som pdf-fil: berth.danermark@oru.se