Hållbar Besöksnäring Småland. Hållbar Besöksnäring.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Inspiration för era kunder!
Att förstå anonymiteten (översättning från
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Listar de sökta objekten.
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
security through simplicity 2 Visste du att du kan använda ditt inpasseringskort till att logga in till din dator, till ditt nätverk och till dina molntjänster?
Solanderskolan presenterar
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
PRISLISTA BRÖLLOP 2011 Fotograf Hanna Ågren.
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Bona tar fram det bästa i varje trägolv.
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Vad innebär val av vårdenhet?
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
Idag Today Repetition: siffror, klockan Repetition: numbers, the clock
Site Talk Vacation Club produktpresentation •© Unaico All Rights Reserved.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Hur kom Bibeln till? Torsdagen den 14 januari Kvällens ämne:
Laterna Compact Booking Saknar du ett bra bokningssystem? Pröva det här! Lättanvänt Flexibelt Pålitligt.
Från information till interaktion
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Att representera Greppa Näringen Stina Olofsson
Hur vill studenter bo? En studie av enrumslägenheter 1.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
ZONTA INTERNATIONAL FOUNDATION. ZIF  bildades 1984, inkorporerades i ZI 1985  får sina omkostnader betalda via våra.
1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Nöjdhetsbarometern Nöjdhetsbarometern –förberedelser Varför nöjdhetsbarometer om MIP? Flemming Kristensen, socialhögskolan Upplevelser kring resultat.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Anna Wikholm Kjellberg
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
Mobillån i Sverige Myter och verklighet. Snap shot Grundades 20 mars anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Utvärdering + uppföljning = resultat
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Hur gör vi golfen attraktiv för barn och ungdomar?
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Vad ska ingå i uppgiften?
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Sveriges Annonsörer – Att mäta effekter av PR. Sveriges Annonsörer – Annonsörpanelen – Effekter av PR 2 17 mars © 2006 QuickWise AB Uppdragsgivare Sveriges.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Stora subtraktionstabellen
© Copyright SpeedLedger e-bokföring – komplett webbaserad bokföring Presentatör Datum.
RAE 2012 – RF8. Schema 12/6 – 14/6 Tisdag 12/6 – Skolpresentation sing-sing rum. Albert Danielsson (Jan Wikander föredrar och Ulf Olofsson.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
Presentationens avskrift:

Hållbar Besöksnäring Småland

Hållbar Besöksnäring

•Kvalitets och hållbarhetssystem för besöksnäringen •Varje bolag utvärderas årligen av rådgivare –Vad erbjuds? –Hur bra är det? –Råd för att bli ännu bättre. •Start 2009 – Lansering 2015 Hållbar Besöksnäring

Exempel företag: Akvarellmuseum Bohus Fästning Läckö Slott Sala Silvergruva Waxholms Kastell Karlsborgs fästning Väderöarmna Roma Kloster Hovdala Slott Myskoxsafari Gunnebo Slott Helags Adventures Inlandsbanan Sea Lodge Smögen De första testerna i Småland: Astrid Lindgrens Värld Wallby Säteri Teleborgs Slott Guldström & Co Grimsnäs Herrgård Korrö Mjölknabbens Camping Isaberg Getnö Gård Paradis Fiskecamp Åsens By Hjortseryd Brovillan B&B Utefolk Asa Vandrarhem Husky Tur & Natur Ramkvilla Outdoor Tofvehult Tingsryd Resort Vegby Bolsgård Gåvetorps Gård Huseby Bruk Kalmarslott

Hållbar Besöksnäring Case - Isaberg

•Att bidra till att ge gästerna förtroende att välja svenska produkter som uppfyller eller överträffar deras förväntningar. •Att hjälpa företagen att bli ännu bättre. •Stödja utvecklingen av export mogna destinationer. •Att styra turistnäringen mot hållbarhet. Hållbar Besöksnäring Mål

Hållbar Besöksnäring

Kategorisering Vad för typ av verksamhet! Råd Tips på hur ni kan bli bättre? Utvärdering Hur är ert erbjudande idag? Systemet

Kategorier Hållbar Besöksnäring HOTELL •Hotell •Litet Hotell •Frukosthotell SMÅSKALIGT MED SERVICE •B&B •Pensionat •Gästgiveri VANDRARHEM CAMPING •Camping •Vildmarkscam p •Gästhamn •Srällplats SJÄLVHUSHÅLL •Stuga •Lägenhet •Hus ANNAT BOENDE Typ av verksamhet System < Categorisation< Categories < Accomodation

Kategori Hållbar Besöksnäring System < Categorisation< Categories < Experiences UPPLEVELSE

Upplevelse Hållbar Besöksnäring System < Categorisation< Categories < Experiences Alpin skidåkning Kanotuthyrare Ridturer Fiskeguider Golf Vandring Museum Mathantverk Älgpark Glasblåsning Jaktföretag Alpin skidåkning Kanotuthyrare Ridturer Fiskeguider Golf Vandring Museum Mathantverk Älgpark Glasblåsning Jaktföretag

Hotell Camping VandrarhemUpplevelserSjälvhushållSmåskaligt boende Hållbar Besöksnäring Kriterier Lägsta krav för varje kategori System < Categorisation< Criteria

Evaluation Hållbar Besöksnäring Aspectgroups 1.Guest welcome 2.Heritage 3.Accessibility 4.Safety 5.Working conditions 6.Health 7.Food & Beverages 8.Consumables 9.Equipment System < Evaluation 10.Travel & Transport 11.Energy 12.Water 13.Waste 14.Housekeping 15.Interior 16.Exterior 17.Construction 18.Governance

Exterior HealthWorking Conditions Accessibility Safety ConstructionWater EquipmentConsumables Energy Governance Travel & Transport Aspects Hållbar Besöksnäring 150 aspects 18 aspect groups Heritage Cleanliness Food & Beverage Interior Waste Hospitality Booking & Arrival Friendliness System < Evaluation < Grouping < Aspect Group/Aspect Booking & Arrival Efficiency Room Service Public Areas Service Dinner Service Dinner Wine Service Breakfast Service Departure Aspects

Hållbar Besöksnäring Scope 7. Waste 7.1 Guests and visitors are informed Guests and visitors are informed about the waste management practices. Clear pictogram signage on public waste sorting bins. Waste sorting bins in easily reachable distance in public areas. In-room sorting bins. 7. Waste 7.1 Guests and visitors are informed Guests and visitors are informed about the waste management practices. Clear pictogram signage on public waste sorting bins. Waste sorting bins in easily reachable distance in public areas. In-room sorting bins. System < Evaluation < Indicators Aspect Group Aspect Scope

”Skickade ett mail kvällen den 23/7, på morgonen dagen efter hade jag fått svar”… ”Tips! Ta fram skylt med karta så man enkelt hittar till rätt plats” Hållbar Besöksnäring Mystery guest besök

”Köper av lokala producenter” ”När det är dags att byta lampor, välj LED” ”Visa på hemsidan och på plats vad ni gör i hållbarhetsarbete” Hållbar Besöksnäring GTBS besök

Tips och råd Förslag på åtgärder Välj själv! Hållbar Besöksnäring GTBS besök

Prislista 2013 Hållbar Besöksnäring System < Prislista Småskaligt 3000 kr kr / rum Vandrarhem 3000 kr kr / 4 bädd Självhushåll 3000 kr kr / enhet Upplevelser 5000 kr / halvdag kr / heldag + över 50 heltidsanställda

System < Prislista för 20 minuter sedan Hej! Utefolk vill tacka för all input Hållbar Besöksnäring har givit. Det har varit spännande att bli granskad och ta del av er synvinkel på vad som är hållbart för just Utefolk. Med små medel går det att förbättra kvalitén på produkterna ganska enkelt, har ni visat. Just i detta nu har Utefolk arbetat fram en klädstil, med logotype och utstrålning som visar vad Utefolk står för. Utefolk har också vågat ta steget att produktutveckla, tack vare era resultat. Det visar att Utefolk är på rätt spår och att det är inne att vara ute! //Dan Hanssen

hallbarbesoksnaring.com