Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Advertisements

Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Hållbart samhällsbyggande i världsklass
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Föreningspooler - en rekommendation
Demokrati.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
1 Vägvalet och dess konsekvenser: offentligt, ideellt eller privat.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Befattningsutredningen Karriär för kvalitet SOU 2007:98 Befattningsutredningen och forskarmobiliteten VR:s mobilitetskonferens Stockholm 3 april 2008 Särskild.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Högskolestiftelser Förslag om en ny verksamhetsform för universitet och högskolor.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
De valda och de smorda: eliter, kön och den nordiska moderniteten Anita Göransson, Linköpings universitet Kön och makt-konferensen, Reykjavik, november.
Regleringsbrevet Regleringsbrev är benämningen på det regeringsbeslut som årligen utfärdas i syfte att styra en myndighets verksamhet, avser ett.
Så styrs Sverige.
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Chalmers som stiftelsehögskola – utifrån studenternas perspektiv.
Anteckningar från mötet på utbildningsdepartementet 28 oktober 2010.
Lunds universitet / Presentation 2009 Från junior till senior lärare; lärarkategorier, befordran och rekryteringsprocesser vid LU Ingalill Rahm Hallberg.
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
En presentation av Chalmers organisation och Viktiga funktioner.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Högre kvalitet i högre utbildning eller breddad rekrytering? Eller både och? Aleksandra Sjöstrand.
Next Step Bologna Karolinska Institutet 2 juni.
Samverkan för programutveckling Lars Bengtsson Det är av yttersta vikt att studenter, högskolor samt företag uppfattar våra Masterprogram som program i.
Miljöspåret En utbildning i tiden!. Två integrerade kurser Miljökunskap (Miljö och energikunskap) Miljöpolitik (Politik och hållbar utveckling)
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Kvalitetsarbetet vid BTH
Vem gör vad i svenskt parlament?
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
1 Okt Förordning om årsredovisning och budgetunderlag – 3 kap 1 § Myndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetens resultat i förhållande till.
Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
DiVA: Rapport från systemägarmöte (med mera)
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
UKÄs nya kvalitetssäkringssystem
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Rapport Företagsforskarskolor
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson

Situationen i Sverige •47 universitet och högskolor som får utfärda examen •34 av dessa statliga •26 kan erlägga examen upp till forskarnivå •Chalmers, Jönköpings Tekniska Högskola samt Handelshögskolan de enda privata universitet/högskolor som kan examinera forskare

Historik •1977 Högskolereform - ramstyrning •1993 Högskolereform – ökad mångfald •1994 Chalmers och Jönköping blir stiftelser •1997, 2001 understryks vikten av självständiga universitet och högskolor i regeringens propositioner

Autonomiutredningens förslag 2007 •Ny organisationsform ”självständiga lärosäten” •Lärosätet egen juridisk person •Statlig finansiering består, men underkastas inte statlig reglering •Personalen ej statsanställd •Rektor anställs av styrelsen •Högskoleförordningen upphävs, men examensordningen blir kvar •Lärosätena ansvarar för utvärdering och kvalitetskontroll. Tillsyn fortfarande genom Högskoleverket •Kapitalbas genom att Akademiska hus överförs till ett av lärosätena gemensamt ägt bolag

Sveriges Ingenjörers synpunkter •Varför endast formen ”självständiga lärosäten”? •Högskolans befattningsstruktur och anställningsformer måste reformeras •LAS och kollektivavtal skall gälla även i högskolan •Kvalitetsarbetet måste utvecklas med fler intressenter •Tveksamt med ett gemensamt ägt fastighetsbolag

Regeringskansliets förslag ”En Akademi i tiden” •Ingen ny organisationsform •Lärosätena bestämmer själva om intern organisation, utöver styrelse och rektor •Fakultetsnämnder avskaffas •Lärosätet bestämmer vilka kategorier lärare som skall finnas utöver professor och lektor •Högskoleförordningen förenklas, och ett antal visstidsanställningsformer försvinner. LAS regler skall gälla i stället. •Lärosätena ansvarar själva för dimensioneringen av antalet examina

Jämförelse statligt - privat •KTH – Chalmers (samt Jönköpings Tekniska Högskola) •KTH - traditionell universitetsorganisation •Chalmers – Stiftelsestyrelse utser bolagsstyrelse.Driften sköts av rektor, som också är VD i bolaget

Förhållande till staten •Länsstyrelsen enda kontrollfunktion för stiftelserna – ger större friheter •Relationen mellan stat och stiftelsehögskola regleras genom avtal (15-årskontrakt) •Stiftelsehögskolans organisationsform underlättar kontakten med näringslivet

Förhållande till teknologerna •Chalmers mål: Rekrytering av de bästa •KTH: Rekrytering i mer allmänna termer •Pedagogisk utveckling likartad •Teknologinflytande och teknologrepresentation följer samma linjer oavsett organisationsform

Förhållande till näringslivet •Externfinansiering ungefär lika framgångsrik på KTH och Chalmers •Jönköping integrerar näringslivet i utbildningen •Chalmers AB ledande exempel på hur en avknoppningsverksamhet kan se ut

Förhållande till samhället •KTH betonar ”delaktighet i samhällsutvecklingen” •Chalmers betonar ”starkt varumärke”

Slutsatser •Större likheter än skillnader •Chalmers och Jönköping förefaller mer nöjda med sina organisationsformer än vad KTH är med sin