Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i
Näringsdepartementet Boende- och livsmiljöer spelar roll för tillväxten Attraktionskraft
Näringsdepartementet Attraktionskraft Varför? • Omnämns av samtliga län i deras framtida regionala tillväxtarbete • Åldrande och minskande befolkning i många kommuner/regioner • Några städer växer väldigt snabbt • Stockholm, Göteborg och Malmö ska konkurrera med New York, London och Köpenhamn
Näringsdepartementet Attraktionskraft Basfunktioner som gör en ort attraktiv • Bra infrastruktur (vägar, kommunikationer, IT) • God service (skolor, vårdcentral, barnomsorg, affär, bensinstation, bankomat) • Närhet till arbetsmarknaden • Attraktivt boende (gärna nära vatten) • Goda sociala strukturer (kyrka, idrottsklubbar, ideella organisationer, eldsjälar)
Näringsdepartementet Attraktionskraft Kännetecknande för en attraktiv ort • Tätorter inom pendlingsavstånd till en annan tätort • Gränsort • Tätorter med turismprägel • Sjö- eller skärgårdsnära tätorter • Tätorter med utpräglad byanda, har en stark identitet
Näringsdepartementet Attraktionskraft Satsningar i statsbudgeten 2012 • Bredband • Nationalparksföreskrifter • Strandskydd • Ny- och ombyggnation av egnahem i landsbygdsområden • Regionala kulturmedel • Lokal serviceutveckling • Destinationsutveckling av turistmål
Näringsdepartementet Attraktionskraft Attraktions kraft Sverige • Vision: Sverige ska vara världens bästa land att vistas, verka och växa i • Tvåårigt projekt: maj 2012-maj 2014 • Inga nya pengar • Gemensamt arbete med kommuner, regioner, näringsliv och intresseorganisationer • Omfattar både landsbygder och urbana regioner
Näringsdepartementet Attraktionskraft Fokusområden • Service • Kultur och fritid • Digital kapacitet och tillgänglighet • Boendemiljöer • Destinationer och upplevelser
Näringsdepartementet Attraktionskraft