Landskrona, 15 september, 2011 Föreläsare: Lies Korevaar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att identifiera och utveckla ledare
Advertisements

Brukarfokus i biståndshandläggning
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
CLAVIS Delaktighet i samhället SKL Varför CLAVIS? 2007 års översyn av insatser visade tydligt att brukare i Halmstad tyckte att det viktigaste.
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Hur är det på jobbet?.
Sociala företag & egenmakt
Träning ger färdighet!.
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Dagens presentation 1. Utvecklingsprojektet i Halland
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Case management och case managers
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Mellan äldreomsorg och psykiatri
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Sjukgymnastik för äldre personer
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Tillvägagångssätt 1-sidig enkät
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Hjärta och kärl Vad blir konsekvenserna av hur vi har det?
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Oktoberrapport Oktoberrapport
Rapport från studiebesök Åsa Olsson, Sune Hemmingsson, Lisa Ask
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Systematisk uppföljning UIV
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Total Rapport StudentBarometern 2013
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Bilens roll för människors aktiviteter och subjektiva välbefinnande Cecilia Jakobsson Bergstad Göteborgs Universitet.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
ÖSTBERGSSKOLAN VÅR VISION: En modern och attraktiv skola där alla elever lyckas optimalt i sitt lärande.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter: Fakulteten för hälsa.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Ökad psykisk ohälsa bland unga – förslag till förklaringar och åtgärder 45 min - 35 min= 18 bilder. Sven Bremberg.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Våga prata om psykisk ohälsa!
Presentationens avskrift:

Landskrona, 15 september, 2011 Föreläsare: Lies Korevaar STÖD I STUDIER (Supported Education) Delaktighet i samhället genom utbildning för unga vuxna med psykiska funktionsnedsättningar Landskrona, 15 september, 2011 Föreläsare: Lies Korevaar

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Översikt 1. Varför bör vi erbjuda Stöd i studier (Supported Education)? 2. Vad innebär Stöd i studier (Supported Education)? Vem får stöd i en Stöd i studier (Supported Education) verksamhet? Stöd i studier (Supported Education) i Rotterdam Resultat i Rotterdam 3. Riktlinjer för Supported Education i Holland 4. Vikten av Psykiatrisk rehabilitering och Supported Education, ur ett psykiatri perspektiv 5. Vikten av Psykiatrisk rehabilitering och Supported Education, ur ett individperspektiv (återhämtning) 6. Är Psykiatrisk rehabilitering och Supported Education (Boston modellen) effektivt vad gäller ökad delaktighet i samhället? 7. Varför behöver vi utbildning i Psykiatrisk Rehabilitering och Supported Educcation? 8. A B C i Stöd i utbildning (Supported Education) Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

1. Varför bör vi erbjuda Stöd i studier (Supported Education)? Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Utifrån forskning inom området: De flesta studenter är unga vuxna Under perioden som ung-vuxen finns en ökad risk att utveckla psykiatriska symtom I många psykiska sjukdomar sker det första insjuknandet i åldrarna 17 – 25, just då många påbörjar en högre utbildning och en yrkeskarriär Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Ekonomiska aspekter ... Ett ökat antal unga vuxna påbörjar universitet och högskoleutbildning. Slutbetyg krävs för framgång. Tidigt insjuknande med funktionsnedsättningar som följd, leder till arbetslöshet genom dess påverkan på utbildning Personer med psykiska funktionsnedsättningar som börjar arbeta är ofta hänvisade till lågavlönat arbete Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Aspekter på utbildning .. 6% av dem som studerar vid universitet och högskola drabbas av så pass allvarliga psykiatriska symtom så att man behöver psykiatrisk vård och stöd (2001/2005) Personer med känslomässiga/psykologiska funktionsnedsättningar tillhör den största handikappgruppen 50% behöver extra stöd för att klara att genomföra sina studier Fortfarande kan de flesta studenter vid universitet och högskola inte erhålla ett fungerande stöd Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Apekter i samhället ... Personer med kronisk sjukdom och funktionsnedssättning tillhör de mest utsatta i vårt samhälle. (Rapportage Gehandicapten 2002) Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation EINSTEIN Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

2. Vad innebär stöd i studier (supported education)? Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Syfte med Stöd i studier (Supported Education) Att hjälpa unga vuxna med psykiska funktionsnedsättningar att välja, skaffa och behålla (reguljär) utbildning. (Unger & Anthony, 1992) Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Genom …. Förberedelse, assistans och stöd (på plats och via mobil) Till personer med psykiska funktionsnedsättningar Som önskar fortsatt utbildning Att följa en psykiatrisk rehabiliterings modell Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

ROTTERDAM SUPPORTED EDUCATION PROGRAM (1999-2009) Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Sammanhang Holland 16.000.000 innvånare Rotterdam 650.000 medborgare Största hamnen i världen 165 olika nationaliteter Högskola/Community College ROC Zadkine 33.000 studenter 1.800 professorer/lektorer 70 olika lokaliteter Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Antagningskrav 16 år och äldre Villighet att använda en en utbildnings(grupp) för att upprätta en utbildningsplan Erfarenhet av allvarlig psykisk funktionsnedssättning under det senaste året Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Data avseende deltagarna (N = 45) Kön: Kvinnor 51% Män 49% Ålder (år): Medel 30.6 Radie: 17-51 Civilstånd : Singel 80% Gift 20% Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Data avseende deltagarna (N = 45) Diagnos grupper: Schizofreni 31% Förstämningssyndrom 18% Personlighetsstörning 24% Annat 24% Okänt 3% Kontakt med psykiatri, antal år: Genomsnitt 6.5 år Radie 1-24 år Psykiatrisk medicinering: Ja 80% Nej 20% Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Data avseende deltagarna (N = 45) Boende situation: Ensamboende 42% Med familj 31% Stödboende/avdelning 24% Annat 3% Utbildning: Grundutbildning 31% Högre utbildning 53% Yrkes utbildning 16% Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Supported Education programmets erbjudande Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Service 1: Förberedelse-klass Varaktighet: 16 veckor Omfattning: 2 dagar per vecka under 6 tim Deltagare: (unga) vuxna vilka inte redan har vetskap om vilken utbildning de önskar Ämnes områden: Vägledning på universitetet och till student service Identifiera persoliga kriterier för studier Utveckla akademiska och sociala färdigheter Utveckla (cooping) färdigheter för att hantera symtom Resurs bedömning och koordination Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Service 2: Stöd på plats och via mobil Varaktighet: Så länge det behövs och är önskat Innehåll: Känslomässigt stöd Utveckla akademiska och sociala färdigheter Stöd och förhandling med instituation för anpassningar i studier Hjälp med ansökningar om ekonomiskt stöd och studiemedel Kamratstöd i grupp Utveckla färdigheter för att hantera symtom Resurs bedömning och koordination Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation RESULTAT Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Resultat 1 Förberedelse-klass: 45 students påbörjade “Impulse” kursen 30 av de 45 fuyllföljde kursen (66%) 26 av de 30 satte ett övergripande mål för studier 20 av de 26 fortsatta i reguljära studier med vanliga studenter Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Resultat 2 Stöd på plats och via mobil: Efter 1 års heltidsstudier var 17 av 20 studenter kvar i studier college (= 38% of the 45) Vanliga problem: Hantera stress Öppenhet kring funktiosnnedssätting Efterfråga stöd och anpssning Ta emot/hantera feedback Osäkerhet i sociala kontakter och i samarbete med andra studeter / lärare Internship (requires another role) Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation HUR STÖDET INTEGRERAS Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

‘VÄLJA’ ‘SKAFFA’ ‘BEHÅLLA’ Andra levnadsområden än UTBILDNING ‘Skaffa’ ‘Behålla’ REHAB CENTER/ Psykiatrisk verksamhet SEd program KLASS-RUM IMPULSE REHAB CENTER och annan psykiatrisk verksamhet ON-SITE SUPPORT SERVICE Supp Ed ZADKINE COLLEGE SUPPORT or MOBILE Vägledning Antagning ‘VÄLJA’ ‘SKAFFA’ ‘BEHÅLLA’ INDIVIDUELL GRUPP MOBIL PÅ PLATS ANNAT COLLAGE ‘Behålla’ innehåller också grupp för kamratstöd Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation 3. Stöd i studier, Riktlinjer för Supported Education verksamheter i Holland Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Supported Education Practices SEd program i >20 regioner/städer : Amsterdam Eindhoven Utrecht Deventer, Apeldoorn Heerlen Rotterdam Den Bosch West Noord-Brabant Groningen Friesland Drenthe Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Studie om god praktik (2009) Forsknings fråga: Vilka är de kritiska/viktiga faktorerna i ett Supported Education program? Organisatoriska Innehållsmässiga Mål med forskningen: Skapa riktlinjer för Supported Education verksamheter Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Design Good Practice study – bästa praktik Urvals kriterier: Välja – Skaffa - Behålla Reguljär utbildnings miljö Varaktighet med minst 1 år 5 verksamheter: Eindhoven, Rotterdam, Apeldoorn/Deventer, Amsterdam, Heerlen Intervjuer med chefer, SEd specialister, studenter Studie av dokument Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Framgångsfaktorer PSR som en gemensam vision och filosofi Sammordning av psykiatri och utbildnings experter Engagerade medarbetare och chefer Korta beslutsvägar, informella kontakter och små verksamheter Utvecklingspotent organisation Policy avseende upprop Skräddarsytt arbete Hela välja – skaffa – behålla processen Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Risk faktorer 9. Brist på strukturell finansiering 10. Upprops situationen på skolan Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Einstein eller 3 kvinnor Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation 4. Vikten av Psykiatrisk rehabilitering och Supported Education, ur ett psykiatri perspektiv Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

TRE ASPEKTER PÅ PSYKIATRISK VÅRD OCH STÖD Trygghet, Hälsa & Stabilitet Problem- orientering Miljö orientering Stöd (Omvårdnad) Behandling Utvecklings orientering Rehabilitering (Boende, Arbete, Studier, Fritid/Socialt umgänge) Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Traditionell behandlingsplan Medicinering (management) Dygnsrytm Personlig hygien Ekonomi Städa rummet Åtvervända eller stanna kvar i skolan Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Rehabiliterings- och behandlingsplan Återvända eller stanna kvar i skolan Medicinering Dygnsrytm Personlig hygien Ekonomi (Städa rummet) Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Principer i psykiatrisk rehabilitering Roll + Miljö (student) + (utbildning) önskemål Färdigheter + Stöd Framgång + Tillfredsställelse Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Psykiatrisk rehabiltiering: Bron mellan psykiatrin och samhället Psykiatrin PSR Samhälle Boende => Granne Arbete => Kollega Patient => Klient => Brukare => Medborgare => Utbildning => Student Socialt umgänge => Mormor Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation 5. Vikten av Psykiatrisk rehabilitering och Supported Eduation, ur ett individperspektiv (återhämtning) Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Återhämtnings processen: Definition Återhämtning innebär ett utforskande av det egna jaget, personlig utveckling och förändring parallellt med att växa förbi de katastrofala konsekvenserna orsakade av psykisk sjukdom. Det handlar om att leva ett tillfredsställande och framgångsrikt liv utan begränsningar orsakade av sjukdom. Anthony, 1990 Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Kännetecken avseende återhämtning Återhämtning kan ske utan professionell medverkan Rehabilitering är det professionella gör, återhämtning är det individen själv gör. Närvaro av personer som tror på personen i återhämtning är viktig Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Partnerskap, kontakt/sammanhang Först och främst måste MH-medarbetaren fokusera på sådant som sammalänkar personen med andra, inte på det som gör honom eller henne olik andra. Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Vad är det människor återhämtar sig ifrån? Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Från psykisk sjukdom till funktionshinder En person utvecklar psykisk ohälsa Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Från psykisk sjukdom till funktionshinder Stigma, diskriminering + Utanförskap Sjukdom Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Från psykisk sjukdom till funktionshinder Negativa resultat av inläggning och behandling: Erfarenheter med-patienter Biverkningar av medicinering Illness Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Från psykisk sjukdom till funktionshinder Avsaknand av självbestämmande Illness Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Från psykisk sjukdom till funktionshinder Negativa konsekvenser av att inte ha jobb eller utbildning Illness Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Från psykisk sjukdom till funktionshinder Brustna drömmar Illness Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Detta Sjukdom Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation ≠ är inte det samma som Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Detta Sjukdom Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Vilket är sjukdom? Vilket är funktionshinder? Sjukdom Sjukdom Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Summering Psykisk sjukdom Stigma, diskriminering, utanförskap Latrogeniska effekter i samband med inläggning och medicinering Brist på självbestämmande Negativa konsekvenser av att inte ha jobb eller utbildning Brustna drömmar Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

3 KVINNOR eller Einstein Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation 6. Är Psykiatrisk rehabilitering (Boston modellen) mer effektivt vad gäller ökad delaktighet i samhället? FORSKNING OM PSYKIATRISK REHABILTIERING Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Mycket imponerande, kollega …., men fungerar detta också i teorin? Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Forskingsstudie avseende effekten av BA (IRB) in Holland (2003-2007) A Multisite Randomnized Control Trial (RCT) in: Utrecht, Rotterdam, Eindhoven & Groningen Researchers: W. Swildens, J.T. van Busschbach, H. Michon, H.Kroon Altrecht, Rijksuniversiteit Groningen (Rob Giel Onderzoekcentrum), Trimbos-instituut. With the cooperation of: R. Augustijn, R. Blom, M. de Jong, A. van Keijzerswaard, K. Ferket, C. Wijsbek, C. Witsenburg, T. van Wel Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Behov av förändring Inklussion: personer med långvarig psykisk funktiosnedsättning, kontakt med psykiatri som uttalar en önskan, ett behov eller en målsättning Jag vill ha en inspirerande meningsfull aktivitet utanför mitt hem Jag vill vara i en behaglig miljö där jag känner mig väl till mods Jag vill ha professionell utbildning som passar mig och som jag kan hantera Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Antal objekt BA 80 BA 75 BA 67 304 Klienter med önskemål Rando- misering 156 Start T0 Efter 1 år T1 Efter 2 år T2 CC 76 CC 64 CC 55 147 icke antagna (48%) - Vill inte ha extra hjälp - Vill inte genomgå randomisering - Andra orsaker Drop out 17 (12%) BA 5, CC 12 (p=.05) Drop out 17 (13%) BA 8, CC 9 ns Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Data avseende deltagarna (n=156) 52% Kvinnor 44% Psykiastrisk slutenvård, säskillt boende 56% Ambulatory Genomsnittlig ålder 43 57% Slutfört gymnasium 8% Anställning med lön Diagnoser: 44% Schizophreni, 33% Personlighets störning Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Huvudskalig fråga … Är BA mer effektiv vad gäller hjälpa människor att behålla sina mål? Efter 2 years (n=156) Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Livskvalitet och måluppfyllelse:BA-CC Fullt uppnått - Mål efter 1år? + -Mål after 2yr? - Delvis uppnått - Mål after 1år? - Mål after 2år? Ingen måluppfyllse Signifikant förändring i livskvalitet efter 2 år hos klienter som uppnådde sina mål fullt ut via Boston Approach! Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Är Psykiatrisk rehabilitering - Boston Approach, mer effektiv i att bistå människor att uppnå mål inom arbete, frivillig arbete, sysselsättning och utbilding? Efter 2 år (n=69) Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Erbjuder Psykiatrisk rehabilitering, Boston Approach ett effketivt stöd på vägen till återhämtning? BA är mer effektiv än rehabilitering “som vanligt”/traditionell Stödjer klienter att behålla sina mål efter 1 år och efter 2 år. BA bidrar till arbetslivsinriktade aktiviteter för klienter. Måluppfyllelse via BA har positiva effekter på individens livskvalitet Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

7. Varför behöver vi utbildning i Psykiatrisk Rehabilitering och Supported Education?

(Boende, Arbete, Utbildning, Frittid/socialt umgänge) Psykiatrisk rehabilitering i kursplaner för utbildning av personal (Omvårdnad, Socialt arbete, Psykiatri, etc.) Problem- orientering Mijöorienterng oriented Stöd (Care) 40% Behandling (Cure) 55% Utvecklings orientering Rehabilitering (Boende, Arbete, Utbildning, Frittid/socialt umgänge) < 5%

“Om vi alla ha en hammare kommer varje problem se ut som ett spik.”

Psykiatrisk rehabilitering i kursplaner för utbildning av personal (Omvårdnad, Socialt arbete, Psykiatri, etc.) Problem- orientering Miljö orientering Stöd (Care) 1/3 Behandling (Cure) 1/3 Utvecklings orientering Rehabilitatering (Living, Working, Learning, Socializing) 1/3 Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Personal i psykiatrisk rehabilitering Kunskap Förhållningssätt Färdigheter

PSR-KUNSKAP FILOSOFI OCH PRINCIPER PSYKOLOGISKA OCH SOCIALA ASPEKTER PÅ PSYKISKA FUNKSTIONSNEDSSÄTTNIGNAR PSR OCH ÅTERHÄMTNING STIGMA, DISKRIMINERING OCH SOCIALT UTANFÖRSKAP PSR OCH BEHANDLING PSR OCH FAMILJ

FÖRHÅLLNINGSSÄTT PSR PARTNERSKAP PERSON ORIENTERING FUNKTION DELAKTIGHET OCH EGNA VAL INDIVIDUAISERING MILJÖSPECIFICERING STÖD UTVECKLINGSPOTENTIAL

FÄRDIGHETER I PSR BEDÖMA BEREDSKAP TILL FÖRÄNDRING SÄTTA ETT ÖVERGRIPANE MÅL FUNKTIONSBEDÖMNING RESURSBEDÖMNING FÄRDIGHETESUTVECKLING RESURSUTVECKLING SKAPA KONTAKT MED KLIENTER COACA KLIENTER

Boston Approach PSR TILLGÄNGLIGT I HOLLAND: Handbook Rehabilitation for Health & Welfare Research -> RCT -> effective intervention BA in the multidisciplinairy guidelines for schizophrenia Master Rehabilitation Counselor Provision of extensive in company PSR education

8. A B C i Supported Education Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation 12 13 14 i Behandling Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

A B C i Supported Education Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation EINSTEIN? Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation ALBERT Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Det är inte bara löpare som rör sig framåt, det gör också de som haltar fram på kryckor. Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation Det är inte bara Karolina Klyft som rör sig framåt, det gör också personer med funktionsnedssättningar i Sverige Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation

Tack för din uppmärksamhet ! Lies Korevaar e.l.korevaar@pl.hanze.nl Hanze University Groningen, Research Department of Rehabilitation