En jämförande studie av högskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildning Agneta Bladh Ratio-seminarium 18 november /11/2013
Relevans Jämförelse av styrsystemen Tonvikt på högskoleutbildning
Nej, anser Svenskt Näringsliv En mer användbar utbildning behövs, anser SFS Förbered både för dagens och morgondagens arbetsmarknad, anser SACO
Ja Tillräckligt?
◦ Studerar inte varje utbildnings innehåll ◦ Studerar hur styrmedlen hanterar relevans, kvalitet och effektivitet i en jämförelse mellan högskoleutbildning och yrkeshögskole- utbildning ◦ Statistisk jämförelse: får studenter/de studerande jobb – och relevant jobb?
Kvalitet RelevansEffektivitet
För högskoleutbildning: Tillgodose både dagens arbetsmarknadsbehov, morgondagens behov och studenternas efterfrågan För yrkeshögskoleutbildning: Svara mot ett specifikt behov på arbetsmarknaden och/eller samhällets behov av kompetens
För högskoleutbildning: Utbildningen vilar på vetenskaplig grund; studenterna uppnår de mål som är angivna för respektive utbildning och utbildningsnivå För yrkeshögskoleutbildning: Utbildningsanordnare har förutsättningar att uppnå de mål som är uppsatta för utbildningen, inkl. att den är relevant
För högskoleutbildning: Hög produktiviteten; lärosäten ersätts för det antal studenter som studerar och deras prestationer För yrkeshögskoleutbildning: De studerande får relevant arbete efter avslutad utbildning 918/11/2013
Volym : Ca helårsstudenter inom universitet och högskolor Ca studerande inom yrkeshögskolan Antalet utbildningsutförare : 33 statliga universitet och högskolor samt 17 privata utbildningsanordnare, varav hälften privata
Instrument som styr utbildningsutbud och utbildningsinnehåll Aktörer Instrument RiksdagRegeringMynd. Utb.utf,* Lärare Stud.AlumniArbetslivet Mål, uppdragH, Y YH FöreskrifterH, Y YH Resurstilldeln.H, Y YH Y Plan underlag behovsanalys H, Y Kontroll- feedback Effektivitet H, Y Y Kontroll – feedback Kvalitet H, Y YY Kontroll – feedback relevans YH, Y YY Förnyelse – innehåll, form H (yrkesex) H, Y H (yrkesex), Y Kvalitetssäkr H, Y Y
De olika komponenterna i styrsystemen kommunicerar inte med varandra Kopplingen mellan effektivitet och kvalitet är mycket svag i nuvarande resurstilldelningssystem Effektivitet och kvalitet tar inte hänsyn till relevans Brist på resursstöd för att förbättra matchning mellan studenters intresse och arbetsmarknadens behov
Går det att åstadkomma 100% matchning? Är det önskvärt? Vilka arbetslivsrelaterade kompetenser har studenterna?
Var ligger ansvaret för relevans? Hur förnyas utbildningar? Är det enkelt att utnyttja högre utbildning för karriärbyte? Har lärarna professionalitet?
Svårt att jämföra – data ej inhämtade på samma sätt KY-examinerade högre etableringsgrad än högskoleexaminerade, men skillnaden är liten (81 resp. 78%) Högskoleexaminerade med yrkesexamen har bättre matchning mellan utbildning och arbete än KY-examinerade
Universitet och högskolor: ◦ Mer träning av generiska förmågor ◦ Mer reflektion över praktiska erfarenheter ◦ Mer praktik i program till generell examen ◦ Alltid praktik till yrkesexamen ◦ Arenor för möten med arbetsgivare
Regering och riksdag - högskoleutbildning ◦ Se till att relevans, kvalitet och effektivitet ej hindrar varandra i styrsystemen ◦ Ändra systemet för resurstilldelning ◦ Inför pedagogiskt innovationsråd ◦ Ge ekonomiska förutsättningar att träna generiska förmågor
Regering och riksdag - yrkeshögskolan ◦ Bygg ut yrkeshögskolan ◦ Bredda yrkeshögskolan – ta bort högskoleexamen ◦ Överför utbildningar utan forskningsanknytning till yrkeshögskolan ◦ Ta bort krav på högst två utbildningsstarter ◦ Kräv pedagogisk kompetens hos lärare inom yrkeshögskolan
Universitetskanslersämbetet ◦ Ändra det nationella kvalitetsgranskningssystemet till att innefatta relevans
Arbetsgivare ◦ Ställ fler praktikplatser till förfogande ◦ Lämna fler förslag till examensarbeten ◦ Anställ arbetstagare med otraditionell bakgrund ◦ Anställ nyutexaminerade ◦ Var aktiva medaktörer till universitet och högskolor
Styrsystemen för högskoleutbildning bör ändras Nationella kvalitetsgranskningen bör justeras Lärosätena bör ha mer VFU, öka träning i generiska förmågor, fler arenor med arbetsgivare och bättre utbud för karriärväxling Studenter bör ges bättre förutsättningar Arbetsgivare bör ta större ansvar Reformer behövs också för yrkeshögskolan