 En jämförande studie av högskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildning Agneta Bladh  Ratio-seminarium 18 november 2013 118/11/2013.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

Vuxenutbildningen Definition
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet •Regleringsbrev är ett regeringsbeslut som innehåller regeringens mål- och resultatkrav på myndigheterna och deras.
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
38 minuter med tåget från Göteborg!
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Gy2011 och förändrat tillträde till högskolan från folkhögskola 2013
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Högskolestiftelser Förslag om en ny verksamhetsform för universitet och högskolor.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Gemensam gymnasie- och vuxenutbildning i Hälsingland.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Lösningar på yrkeshögskolornas problem ordförande Sture Fjäder
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter och medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter:  Fakulteten för.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Medicinska fakulteten. Regleringsbrevet Är regeringsbeslut som beskriver bland annat universitetets –Anslagstilldelning inom GU och FO –Ersättning per.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Yrkeshögskolan. Vad är Yrkeshögskolan? Yrkeshögskolan är ingen institution utan är en utbildningsform. Den är till för de som vill utbilda sig till ett.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
Att välja utbildning – betydelse för individ och samhälle STUDIEVÄGLEDNING GYMNASIEVAL VUXENUTBILDNING Anders Stenberg (Institutet för Social Forskning,
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
REKRYTERING AV AKADEMIKER En rapport i Svenskt Näringslivs serie - Akademi eller Verklighet - © Ribbing Deliberate.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Tony Wågman Utredare Universitetsledningens kansli
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Risk- och sårbarhetsanalyser
Omställningen av hälso- och sjukvården
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Den offentliga sektorns arbetsmarknad – vilka är utmaningarna?
Upplägg Utredningens uppdrag Våra arbetshypoteser kring vägledning
Presentationens avskrift:

 En jämförande studie av högskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildning Agneta Bladh  Ratio-seminarium 18 november /11/2013

 Relevans  Jämförelse av styrsystemen  Tonvikt på högskoleutbildning

 Nej, anser Svenskt Näringsliv  En mer användbar utbildning behövs, anser SFS  Förbered både för dagens och morgondagens arbetsmarknad, anser SACO

 Ja  Tillräckligt?

◦ Studerar inte varje utbildnings innehåll ◦ Studerar hur styrmedlen hanterar relevans, kvalitet och effektivitet i en jämförelse mellan högskoleutbildning och yrkeshögskole- utbildning ◦ Statistisk jämförelse: får studenter/de studerande jobb – och relevant jobb?

Kvalitet RelevansEffektivitet

 För högskoleutbildning:  Tillgodose både dagens arbetsmarknadsbehov, morgondagens behov och studenternas efterfrågan  För yrkeshögskoleutbildning:  Svara mot ett specifikt behov på arbetsmarknaden och/eller samhällets behov av kompetens

 För högskoleutbildning:  Utbildningen vilar på vetenskaplig grund; studenterna uppnår de mål som är angivna för respektive utbildning och utbildningsnivå  För yrkeshögskoleutbildning:  Utbildningsanordnare har förutsättningar att uppnå de mål som är uppsatta för utbildningen, inkl. att den är relevant

 För högskoleutbildning:  Hög produktiviteten; lärosäten ersätts för det antal studenter som studerar och deras prestationer  För yrkeshögskoleutbildning:  De studerande får relevant arbete efter avslutad utbildning 918/11/2013

 Volym :  Ca helårsstudenter inom universitet och högskolor  Ca studerande inom yrkeshögskolan  Antalet utbildningsutförare :  33 statliga universitet och högskolor samt 17 privata  utbildningsanordnare, varav hälften privata

Instrument som styr utbildningsutbud och utbildningsinnehåll Aktörer Instrument RiksdagRegeringMynd. Utb.utf,* Lärare Stud.AlumniArbetslivet Mål, uppdragH, Y YH FöreskrifterH, Y YH Resurstilldeln.H, Y YH Y Plan underlag behovsanalys H, Y Kontroll- feedback Effektivitet H, Y Y Kontroll – feedback Kvalitet H, Y YY Kontroll – feedback relevans YH, Y YY Förnyelse – innehåll, form H (yrkesex) H, Y H (yrkesex), Y Kvalitetssäkr H, Y Y

 De olika komponenterna i styrsystemen kommunicerar inte med varandra  Kopplingen mellan effektivitet och kvalitet är mycket svag i nuvarande resurstilldelningssystem  Effektivitet och kvalitet tar inte hänsyn till relevans  Brist på resursstöd för att förbättra matchning mellan studenters intresse och arbetsmarknadens behov

 Går det att åstadkomma 100% matchning?  Är det önskvärt?  Vilka arbetslivsrelaterade kompetenser har studenterna?

 Var ligger ansvaret för relevans?  Hur förnyas utbildningar?  Är det enkelt att utnyttja högre utbildning för karriärbyte?  Har lärarna professionalitet?

 Svårt att jämföra – data ej inhämtade på samma sätt  KY-examinerade högre etableringsgrad än högskoleexaminerade, men skillnaden är liten (81 resp. 78%)  Högskoleexaminerade med yrkesexamen har bättre matchning mellan utbildning och arbete än KY-examinerade

 Universitet och högskolor: ◦ Mer träning av generiska förmågor ◦ Mer reflektion över praktiska erfarenheter ◦ Mer praktik i program till generell examen ◦ Alltid praktik till yrkesexamen ◦ Arenor för möten med arbetsgivare

 Regering och riksdag - högskoleutbildning ◦ Se till att relevans, kvalitet och effektivitet ej hindrar varandra i styrsystemen ◦ Ändra systemet för resurstilldelning ◦ Inför pedagogiskt innovationsråd ◦ Ge ekonomiska förutsättningar att träna generiska förmågor

 Regering och riksdag - yrkeshögskolan ◦ Bygg ut yrkeshögskolan ◦ Bredda yrkeshögskolan – ta bort högskoleexamen ◦ Överför utbildningar utan forskningsanknytning till yrkeshögskolan ◦ Ta bort krav på högst två utbildningsstarter ◦ Kräv pedagogisk kompetens hos lärare inom yrkeshögskolan

 Universitetskanslersämbetet ◦ Ändra det nationella kvalitetsgranskningssystemet till att innefatta relevans

 Arbetsgivare ◦ Ställ fler praktikplatser till förfogande ◦ Lämna fler förslag till examensarbeten ◦ Anställ arbetstagare med otraditionell bakgrund ◦ Anställ nyutexaminerade ◦ Var aktiva medaktörer till universitet och högskolor

 Styrsystemen för högskoleutbildning bör ändras  Nationella kvalitetsgranskningen bör justeras  Lärosätena bör ha mer VFU, öka träning i generiska förmågor, fler arenor med arbetsgivare och bättre utbud för karriärväxling  Studenter bör ges bättre förutsättningar  Arbetsgivare bör ta större ansvar  Reformer behövs också för yrkeshögskolan