Människor Artefakter Tjänster. Inriktning: forskningsområden Mobilt & UbikomInformationsåtkomst.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
inUse AB Vi gör IT enkelt: Effektstyrning® & Användbarhet
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Mobilitet påverkar oss alla speciellt projektledare …
Forskning som påverkar vår fritid – exempel från informationstekniken Kristina Höök, Professor SU.
Here we are – what to expect?. Forskningen •Organisationer förbiser slutanvändarna när man utvärderar implementeringen av informationssystem •80 procent.
Ing-form På engelska använder man -ing-form:
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
The Ubiquitous Interactor Mobila tjänster med flera användargränssnitt.
Epikuréerna, hedonism och döden
Wearable Computers. Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk.
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Responsive design i praktiken Johan Kling
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
“Trust is fragile. It is typically created rather slowly, but it can be destroyed in an instant…” Paul Slovic.
Vad är du för typ av person?
Projekt. Det körs liksom projekt överallt, det slösas med pengar men vad leder de egentligen till?
Välkomna! 1. Mobilitet i förändring – privatliv och arbetsliv vävs ihop! Johan Andersson Systems Engineer.
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 1 Tove Jaensson.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Pilotstyrt eller förarlöst flygplan – Vad väljer du?
Systemdesign som process
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Ett mänskligare internet Stefan Johansson
MOBILE LIFE. Kristina Höök Professor på Stockholms Universitet Labchef på SICS (Swedish Institute of Computer Science) Centrumchef för Mobile Life – nytt.
Delaktighet i Finska HC nätverket Johanna Reiman
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
ATLAS-experimentet i skolan Stockholms universitet
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Urbana Social-Ekologiska System
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
MOBILE LIFE. Det mobila livet – nästa IT-revolution! Kristina Höök Professor vid Stockholms universitet Labchef SICS (Swedish Institute of Computer Science)
TLl FOI-behov 2016 VO Trafikledning Trafikledningssystem Förvaltning Ewa Gustafsson Systemdesign Karl-Einar Jonsson.
Appjakten 2015 Jakob Tholander
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
1 Speltrender Staffan Björk Karl-Petter Åkesson. Vår lekfulla natur.
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
The Online Way to Engagement and Wedding Jewelry! Pearlleady.com.
Course info.
Planering i matematikundervisning
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Pearlleady.com Attractive Graduation and Wedding Gifts Online.
Possessiva pronomen.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Föräldrainformation av familjewebben
LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan.
Presentationens avskrift:

Människor Artefakter Tjänster

Inriktning: forskningsområden Mobilt & UbikomInformationsåtkomst

Inriktning: domäner •Spel •Kommunikation mellan människor •Hälsa •Arbete-fritid •Offentliga tjänster •Informationssökning •Personlig integritet •…

Inriktning: för vem? •Anorektiker •Äldre •Militärer •Extrema (roll)spelare •Kvinnor mellan 25 – 35 •Dagboksskrivare •Molekylärbiologer •Patentverkshandläggare •Arbetsteam •…

Kompetens & pågående verksamhet Behandl. av anorexi (Karma) Sökning i protein-DB (FetchProt) Mobilt & Ubikom Informations- åtkomst Annat SpelHälsa Offentliga tjänster Informations- sökning IPerG Röde Orm Integritet i ubikom (Solid) Trust (EPTMSE) Demokrati online (Demon) Koll. patent- sökning (CoPir) Interaktivt berättande (Kaktus) IPerG Röde Orm INVOLVE INGVAR Personlig integritet Affective Diary Komm. mellan människor P2P blogs (Pepito) Mobile Life Mobile Life Dialog m karaktärer (Companions)

IPerG: 2005 – 2008 Pervasive Games blandar spel och ”verklighet”: –Mobila, positionsbaserade –I flera media, bl a mass- media –”Alternativ verklighets”-spel –Överlagra den fysiska verkligheten med digital information

IPerG: första året •8 spel •Nya spel-genrer •Testat publikt under längre tid •Infrastruktur och verktyg •Design modell för pervasive games •Vetenskapliga publikationer, mycket press och TV •En kommersiell spin-off

IPerG: Prosopopeia “A guy came by when we were using the tape machine at Skogskyrkogården. We talked to him for a while, but couldn’t figure out if he was involved in the game or not. This I think is the best part, where you have no way of knowing if a person or experience is created with intent or not.”

Röde Orm: Battlefield Planning and Simulation •FHS utforskar hur MANA-systemet och dess modeller kan användas i planering och utförande av militära operationer •System är dock komplext och kräver en terminologi som är svår för militärer

Röde Orm •En analys visade: –dålig support av samarbetsuppgifter –komplexa gränssnitt –brist på separation av enheter och slagområden, etc •Föreslagna lösningar: –interaktiva skrivytor –(distribuerade) aktiva kartor –återanvändning av beslutsunderlag –mjukvara som automatiserar skapande av kartor och färgkodning

Mobile Life: 2002 – 2007 Mål:lägga grunden för det framtida mobila livet Problem: mobil teknik blir en del av våra liv – svår designprocess! Ansats: studera mänsklig praktik, iscensätt framtida användning, utvärdera med slutanvändare Vad: mobila tjänster som är sant mobila Resultat: 17 demonstratorer: –sociala mobila tjänster –mobil media: musik, fotografi, spel –känslobaserad interaktion –väganvändning –fysisk/kroppslig interaktion (tangible) –artikulering i arbete Design- och utvärderingsmetoder Designinsikter

Mobile Life: designinsikter •‘Sömfullt’ – inte sömlöst •Inte ansikte-mot-ansikte utan skärm-mot-skärm •Vardagskreativitet •Mobila miljöers fysiska egenskaper kräver andra interaktionsmodaliteter

Aktuella satsningar (vill ni vara med?) •Mobile Life VINNex-center •Energi och IT •Human Grid

Mobile Life VINNex-center • , 210 MSEK •Ericsson, Sony Ericsson, TeliaSonera, Microsoft Research, Stockholms stad, FOI, STING, Kista Science city, m fl •“Ska bygga och utforska en micro-ekonomi (testbädd) med nya affärsmodeller, nya innovativa mobila tjänster, en ny interaktionsmodell, nya operatörsroller, med riktiga användare” mobile eco-system mobile music pervasive games second skin truly mobile embodied user-centred

Energi och IT •Mål är att effektivisera energianvändning utan sänkt standard •För att slutanvändare skall kunna styra och förstå sin energianvändning på ett medvetet sätt krävs information till på rätt abstraktionsnivå, samt begripliga och användbara styrsystem

Human Grid (embryo) Ett kunskapsnätverk i vilket varje nod utgör en (producerande eller konsumerande) kompetensresurs (människa), beskriven och synliggjord av andra noder, med möjlighet till rättfram och dubbelriktad kommunikation

Forskningsutmaningar (1) •Hur att förnya och förbättra användargränssnitt och tjänster map: –presentation och –interaktion samt –delning av dessa mellan användare både –nära och fjärran •Målområden är mobila och fasta “terminaler” samt det “digital livet” för arbete, privat och lek

Forskningsutmaningar (2) •“Desktop” för mobila tjänster? •Design for embodied interaction •Från arbete till fritid Från arbetsuppgifter till upplevelser Från Luther till känslor/flow/estetik

SLUT!

Kompetens & pågående verksamhet Tvärvetenskaplig kompetens: •Språkteknologer •Etnografer •Interaktionsdesigner •Ingenjörer – både mjuk- och hårdvara